תודו לנו אח"כ: טיפים להתארגנות חכמה ובריאה במטבח

אנחנו יודעים, חם מדי להיות במטבח, אבל לפעמים חייבים • ביקשנו מהשפית עדי כהן סימן טוב את השיטות שלה להתנהלות יעילה יותר במטבח, כזו שגם תהיה בריאה וגם תחסוך זמן • לא נכחיש, על חלק מהסעיפים אמרנו "וואוו, איך לא חשבנו על זה לבד?"

קציצות ברוטב, צילום: עדי כהן סימן טוב

בואו נודה באמת, כולנו אנשים עסוקים ובדרך כלל לא רוצים לבלות את שעות הפנאי הקצרות שלנו במטבח (במיוחד לא בקיץ). לשפית עדי כהן סימן טוב, בעלת "בית הספר לבישול בריא מן הצומח", יש, כך מסתבר, דרכים לייעל את השהות שלנו שם, אז ביקשנו ממנה כמה טיפים להתנהלות חכמה ובריאה במטבח, כזו שעל הדרך גם תעזור לנו לחיות אורח חיים בריא יותר.

״כחלק מתכנית הלימודים המקיפה, מתוך עשרות קורסים- הסטודנטים לומדים גם להתארגן וגם לקנות נכון חומרי גלם על מנת שבישול בריא לא יהפוך להיות עול", היא מספרת. "בישראל בכל סופרמרקט, מכולת או צרכנייה יש גישה לחומרי גלם בריאים, זמינים ונוחים לכל כיס כמו פירות, ירקות, דגנים וקטניות ומהם להפוך מנות יצירתיות. רק צריכים ללמוד איך לעשות את זה ועם מה. אחרי שמתרגלים, אכילה בריאה מרגישה מאוד פשוטה וישימה״.

ועכשיו, הטיפים:

1. התארגנות חכמה שתחסוך לנו זמן וכסף לאורך השבוע - בוחרים יום מרכזי לבישולים ומקדישים כארבע שעות לבשל את כל הדברים הבסיסיים (קציצות, פשטידות, רטבים) בכמות גדולה לכל השבוע.
מקפיאים במנות ובמהלך השבוע שולפים מה שרוצים מהמקפיא ועושים רק השלמות קצרות. (כן, להקפיא זו לא מילה גסה, וזו פעולה שעוזרת לנו בחיים)

עדי כהן סימן טוב, צילום: הדס כינרתי

2. קטניות מוכנות במקפיא – פעם בחודש, משרים ומבשלים כמות גדולה של קטניות: חומוס, שעועית, מש ועדשים ירוקות. מצננים, מסננים מהמים ומעבירים לשקיות ניילון עבות עם רוכסן או לקופסאות ומאפסנים במקפיא אחת על גבי השנייה. מומלץ שכל שקית או קופסא יהיו במנות של כוס או שתיים ולא יותר (תלוי בגודל המשפחה) כך שיהיה קל להוציא בדיוק את המנה הרצויה לנו ולשלב ברוטב או תבשיל אחר.

3. רוטב עגבניות מוכן לכל מטרה – מכינים רוטב בסיסי בכמות גדולה, מצננים ומעבירים לקופסאות פלסטיק של 500 מל’ (כמו של סלטים קנויים) ומאפסנים במקפיא.
כדי לגוון ולהעשיר את הארוחה אני אוהבת להוסיף לרוטב בכל פעם תוספת כלשהי: גרגרי חומוס/ אפונה/ שעועית ירוקה/ צהובה ואז אפשר להוסיף לו בקלות קציצות מוכנות, פסטה, טופו וכו'.

4. קציצות – מכינים כמות כפולה של קציצות, אופים ומצננים. מניחים על מגש כשהן לא צמודות ומכניסים למקפיא לכשעה-שעתיים. לאחר שקפאו אפשר להכניס לשקית עבה או קופסא סגורה והן לא ידבקו אחת לשנייה – כך ניתן להכין ולשמור כמות גדולה של קציצות ולשלוף בכל עת.

5. קטניות ודגנים במקרר – מבשלים קטניות ודגנים מראש, מאחסנים בקופסאות סגורות במקרר – הן ישמשו אותנו לעבות ולשדרג כל סלט או רוטב: מוסיפים לכל סלט 2-3 כפות דגן (קינואה, כוסמת) וקטניה (עדשים/חומוס) וכבר מקבלים סלט שהוא ארוחה.
הקטניות והדגנים המבושלים נשמרים עד שלושה ימים במקרר ולכן כדאי להכין כמות כפולה בתחילת השבוע ולהקפיא להמשך.

6. עשבי תיבול טריים מוציאים מהשקית ומאכסנים בקופסא סגורה מרופדת בנייר סופג – זה ישאיר אותם טריים לאורך זמן.

בישול בריא במטבח, צילום: נעמה לייטנר

7. לוותר על ביצים בהכנת קציצות או פשטידות - כדי להחזיק את המסה בהכנת קציצות או פשטידות, משתמשים בקמח עדשים כתומות או אפונה - הם מאד בריאים, עשירים בחלבון וסיבים תזונתיים, ללא גלוטן ואין צורך בביצה.

8. שדרוג למרק: אני אוהבת להוסיף למרק חופן עדשים כתומות חצויות (לא שלמות) כדי להעשיר ולהסמיך אותו.

9. התארגנות לבישול שתקצר לנו את העבודה ותמנע טעויות – מכינים את כל מצרכי המתכון אותו מתכננים לבשל לפנינו על משטח העבודה כדי שיהיו זמינים ומוכנים. אם קשה לנו להתרכז במהלך הבישול או שאנחנו בשלנים חדשים, מומלץ לעשות עוד מאמץ קטן שיעזור לנו מאד בבישול עצמו ולהכין את כל המצרכים מדודים מראש (כמו שמכינים בתכניות בישול) למשל כוס קמח, ¼ כוס שמן וכו’ מוכנים בכוסות או כלים קטנים ואז הכול יהיה קל יותר ואין סיכוי שנשכח משהו תוך כדי עבודה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר