שתיית קפה אמנם נחשבת עבור רבים לחלק קריטי בשגרת יומם, אך ייתכן שכדאי לחשוב פעמיים על הכוונה ללכת לקניון מיד אחרי לגימת מנת הקפאין היומית.
מחקר חדש מעלה קשר אפשרי בין שתיית קפה לבין הוצאות גבוהות בעת עריכת קניות.
המחקר, שפורסם בכתב העת "Journal of Marketing" שיוצא מטעם איגוד השיווק האמריקני, בדק אם אנשים נוטים לרכישות אימפולסיביות אחרי שתיית משקאות עם קפאין, והשתמש בשתי קבוצות נסיינים לצורך מעקב אחרי הרגלי הקניות והשתייה שלהם.
הממצאים מלמדים כי בקרב אלו ששתו משקה עם קפאין לפני שיצאו לקניות, ההוצאות היו גבוהות יותר - לעומת אלו שלא שתו משקאות כאלו. המחקר בדק כאמור משקאות עם קפאין ולא רק קפה, כלומר גם תה ומשקאות תוססים שבהם יש את החומר המעורר. עם זאת, יש להדגיש כי הקשר הוא ברמת הקורלציה – כלומר אפשר לראות התאמה סטטיסטית בין הקפאין לרכישות הגבוהות, אך לא ברור אם היא מלמדת על קשר ישיר של הקפאין שיאפשר לקבוע סיבתיות מובהקת ומדעית.
פילוח יותר פרטני של הממצאים מלמד שאפקט הקפאין היה חזק במיוחד בכל הנוגע לרכישת מוצרים שנותנים תחושה של נהנתנות גבוהה, כמו נרות ריחניים, מכשירי מסאג' או מוצרים מתוחכמים לעיצוב הבית. אפקט כלשהו עדיין ניכר גם עבור מוצרים אחרים לעיצוב הבית ,אפילו אם לא נחשבו מתוחכמים במיוחד, כמו רכישת סט סכו"ם וסלים לאחסון.
ההערכה היא שאפקט הקפאין, אם אכן ניתן להוכיח אותו, מתרחש בשל היותו חומר שגורם לתחושת ערנות, ולכן משפר את היכולת שלנו לשים לב לתכונות שונות של מאפיינים כמו ריח טוב, מה שמגביר את הרצון לקנות מוצרים "הדוניסטיים" כמו פופקורן עם מלח וחמאה, ממתקים עם שוקולד ומארזי יוקרה.
"אפשר לראות שהנבדקים מהקבוצה ששתתה משקאות קפאין (לפני קניות) קנו מספר גדול יותר של מוצרים מאלו ששתו משקאות נטולי קפאין או מים", כתבו החוקרים. הם הזהירו שייתכן שאפשר ללמוד מכך על סכנות כלכליות שמגולמות בשתיית קפאין, גם אם לא באופן ישיר. "צרכנים שרוצים לרסן הוצאות אימפולסיביות צריכים להימנע ממשקאות עם קפאין לפני שהם יוצאים לשופינג", הייתה המסקנה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו