"חייבים לדבר על קוסבי": נפילתו של אייקון

הסדרה "חייבים לדבר על קוסבי" עוסקת בעלייתו ובנפילתו של מי שהיה אייקון של הקהילה השחורה • "אין לנו שום מושג אם סלבריטאים הם אנשים טובים, אנחנו קונים מה שמוכרים לנו", אומר היוצר

ביל קוסבי, צילום: AP

היום תעלה ב-HOT8 וב-yes דוקו הסדרה התיעודית המדוברת "חייבים לדבר על קוסבי", שעוסקת בעלייתו ובנפילתו של השחקן האפרו אמריקני, שהפך משחקן אוהב ופורץ דרך למי שנתפס כטורף מיני סדרתי ואף נשלח לכלא.

ארבעת פרקי הסדרה סוקרים את חייו של קוסבי בן ה-48 ואת הקריירה שלו, שהגיעה לשיאה בשנות ה-80 בסדרה הקומית המצליחה "משפחת קוסבי", שרצה במשך שמונה עונות. הסדרה היתה להיט רייטינג, זכתה בפרסי אמי וגלובוס הזהב, הוכתרה כסיטקום המשפחתי הטוב בכל הזמנים, ומעל לכל - היתה סמן דרך חשוב בייצוג של הקהילה השחורה בטלוויזיה.

בעקבות הצלחת הסדרה קוסבי נתפס כפורץ דרך וכסמל של הקהילה האפרו אמריקנית, כמי שעודד שחורים רבים להילחם בעוני ובאפליה, לבחור בלימודים אקדמיים ולשפר את מעמדם החברתי. אלא שכל זה התנפץ לרסיסים ב-2014 בעקבות שורה של האשמות שהועלו נגד קוסבי כי תקף מינית נשים. עשרות נשים טענו כי הוא נהג לסמם אותן ולאנוס אותן. לאחר הליך משפטי ארוך, הוא נשלח לכלא ב-2018 וריצה עונש מאסר של שלוש שנים, עד ששוחרר במפתיע ביוני 2021 לאחר שבית המשפט העליון בפנסילבניה ביטל את הרשעתו. בית המשפט קבע כי ההליך שהתנהל נגדו היה לא תקין.

היוצר וו. קאמאו בל, צילום: AFP

הסדרה כוללת ראיונות עם קורבנות של קוסבי, קולגות ומומחים, שמנסים לעשות סדר בפרשה הזאת שזעזעה את הקהילה האפרו אמריקנית. על הסדרה חתום הקומיקאי והאקטיביסט וו. קאמאו בל, שמשלב במופעי הסטנדסאפ שלו אמירה פוליטית וחברתית. הוא גם מנחה זה חמש עונות את הסדרה "הגוונים המאוחדים של אמריקה" ב-CNN שזכתה שלוש פעמים בפרס האמי.

בפאנל מקוון שהתקיים לאחר הקרנת הבכורה של הסדרה בפסטיבל סאנדנס, אמר בל: "מבלי לנקוב בשמות, קיימים סלבריטאים רבים שכולם חושבים כי הם אנשים טובים, אבל האמת היא שאנחנו אומרים זאת רק בגלל התדמית שיש להם. אין לנו באמת שמץ של מושג לגביהם, וזה משהו שאנחנו מתמודדים איתו בסיפור של קוסבי. אני לא חושב שזה נוגע רק לקהילה השחורה, אלא לאנשים בכלל. אנחנו רוצים להאמין במה שמוכרים לנו. לדעתי צריך להתחיל להבין שיש הבדל בין אנשים שעושים עבודה טובה לבין אנשים טובים. זה אחד השיעורים מהסדרה. מובן שזה מורכב יותר עבורנו, בקהילה השחורה, כי לא היו לנו הרבה פיגורות עוצמתיות כמוהו, שהיה סלבריטאי ענק".

לדברי בל, השחרור המוקדם של קוסבי מהכלא ביוני תפס אותם בשלב העריכה. "זה אתגר להתייחס בארבע שעות ל-50 שנות קריירה ולתלונות של יותר מ-60 נשים. עקבנו בדריכות אחר מה שקורה עם קוסבי, אבל לא היינו מוכנים לשחרור שלו. החשיבות הכי גדולה מבחינתי היא לתת את הבמה לקורבנות, כדי שהנרטיב של קוסבי לא יכתיב את מה שהן חוות כיום. אני מקווה שאלה שנאלצנו לערוך אותן החוצה מהסדרה - יעלו איכשהו באינטרנט בהמשך".

קוסבי הגיב לסדרה באמצעות דוברו, שאמר כי זו "עבודת יחסי ציבור חובבנית".

"מר קוסבי מכחיש בחריפות את כל הטענות נגדו", אמר הדובר, "הוא מודע למציאות של חוסר צדק במערכת המשפט האמריקנית". בכך התייחס לטענת ההגנה כי קוסבי נרדף והורשע במשפט ציבורי על לא עוול בכפו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר