הכתובת היתה על הקיר: הסיפור שלי עם אסי עזר

אסי עזר | צילום: דניאל קמינסקי, GettyImages

לפני שש שנים, רז ישראלי הצביע על התנהגותו של אסי עזר בפריים טיים וזכה למתקפת נגד שהעלימה את טענותיו • חזרה לאותו פרק של "הכוכב הבא" מאירה את תלונתו של יהודה נהרי נגד המנחה באור בוהק ומחזירה את הדיון למה שהיה אמור להיות מלכתחילה – הטרדות מיניות בשידור • דעה

לפני כשש שנים, העזתי להצביע על הנזק העצום שאסי עזר עושה כלאחר יד, לכבוד שלנו, לקהילה שלנו, לצעירים שלנו ולטלוויזיה שלנו. הדרך בה הלכתי אז, עת הענקתי לביקורת טלוויזיה את הכותרת "כולם שונאים את אסי עזר" בשל הסלידה מהתנהגותו הדוחה בשידור, הרתיחה את המנחה הפופולרי, שמיהר להפנות את הזרקור החוצה תוך האשמתי בתרומה להומופוביה נגדו.

הכותרת הסוררת,

בפוסט, ששותף בתמיכה מופתית עיוורת על ידי כמה מחבריו המפורסמים, כתב המנחה: "סלחו לי בבקשה על ההתבכיינות, אבל לפני כמה דקות עברתי על האינטרנט בניסיון לחפש אייטמים לרדיו, לתוכנית הבוקר של מחר. ואז ראיתי את הכותרת הזאת וזה זעזע אותי. פגע בי כמו אגרוף בבטן. הקלות שבה מישהו כותב טקסט כל כך מעליב וכל כך פוגעני. מה גורם למישהו לשבת ולכתוב כותרת כזאת? מה זה התקיפה האישית הזאת? רצחתי מישהו? אנשים פה מאבדים פרופורציות. מצטער, אבל חלק מהעיתונאים והעורכים הפכו להיות גרועים יותר מטוקבקיסטים אלימים. ודבר גורר דבר. ואגב ניצול קלף הגאווה – אני מחכה לטוקבקיסט הראשון שיכתוב 'אסי האומו'. כי כשהכותרת היא 'כולם שונאים את אסי עזר', אז למה לא להצטרף לחגיגה. ולסיום, למרות כל זה, אני אקום מחר בבוקר עם חיוך, מקווה שגם אתם".

התגובה של אסי עזר לביקורת,

המהומה התקשורתית לא אפשרה לי אלא להתנצל בטור מיוחד ימים ספורים לאחר מכן, לא בלי להסביר את כוונתי וטענותיי על הטרדה מינית בשידור שגומדה לדרגת זבוב. המאמר שלי זכה אז לתמיכה, אך אסי עזר העדיף להישמר בזירה הפופוליסטית ועל המאמר הזה הוא העדיף שלא להגיב.

שש שנים חלפו, מהפכת metoo# פרצה, הטרדות ותקיפות מיניות קיבלו את ההתייחסות הראויה להן בתקשורת ובכלל, יחסי מרות וכוח משפילים אותרו בזכוכית מגדלת ונמדדו בכף חובה, ואפילו הקהילה הגאה החליטה לשבור שתיקה ולדווח על הטרדות ותקיפות שקורות בין כתליה המבוצרים, כי הדעת לא סובלת השתקה וצלקות הקורבנות לא מתאחות בגלל מאבקים משותפים של הקהילה לשוויון.

וכעת, השחקן יהודה נהרי קיבל את האומץ להוציא לאור בריאיון ל"וואלה" את ההטרדה לכאורה שמחצה את ליבו במשך עשר שנים. הפעם, ידע עזר, שום ניסיון להקטין את מעשיו לכאורה לא יצלח, לא באקלים התקשורתי הנוכחי ובטח שלא על רקע כל המודעות לנושא. הוא העדיף לשתוק.

גם ההתעלמות הכמעט מוחלטת לנושא של חדשות 12 מבית קשת והתייצבות החברה הטובה "יודעת הכל" ושומרת מפתנם של חבריה הסלבס מיה דגן לצדו של עזר, לא סייעו לבלום את הרכבת הדוהרת. אפילו האגודה למען הלהט"ב בישראל הביעה תמיכה מלאה ומוחלטת בסטרייט שהעז לשבור שתיקה. הפניית הזרקור החוצה? לא הפעם. הגיע הזמן לשים סוף לתופעה שעזר מייצג, ואם קשת לא ישכילו לעשות את זה, הקהל שאכפת לו יעשה את זה בשבילם.

"אני עוד שניה טורף אותו"

מעשה שהיה כך היה: בתאריך החמישי בדצמבר 2015 שודר פרק הבכורה של העונה השלישית של "הכוכב הבא". במהלך הפרק, כמו בהרבה פרקים אחרים בהנחיית עזר, צצו הטרדות מיניות מצדו כפטריות לאחר הגשם, מול המצלמה, ללא שום פילטר, בלי שום דאגות, עם אפס מחשבה. מובן מאליו שלא רק אסי'לה אשם בזה, אלא גם צוות ההפקה, הבמאי וכל מנהלי קשת שידעו ולא עשו דבר, גם אם צריך להיות חסר ראש כדי להצליח להתעלם מכל ההטרדות הבוטות הללו.

המעשה של עזר שצרם במיוחד היה לדבר על בן זוגה של אחת המתמודדות כאילו היה נקניקיית עוף. "אני עוד שניה טורף אותו", אמר לרותם סלע, בעודו נועץ עיניים בגוש הבשר הארגנטינאי שמולו, מחזיק את עצמו חזק שלא להתנפל על הטרף. "כל הישראלים אומרים שהמבטא סקסי", ניסתה בתמימותה המתמודדת והחברה של הטרף אליענה שרה לוביניקי להקטין את הנזק, אבל אסי לא איפשר להטרדה הבוטה לחמוק מתחת לידיו והבהיר "לא, לא המבטא, רק הוא". 

להוסיף חטא לפשע, עזר המשיך בפנייה בספרדית למתמודדת תוך חפצון חברתו הטובה רותם סלע שיושבת לצדו. "היא לא תבין כלום, היא מאוד סתומה", אמר לאורחיו ההמומים תוך הנצחת דעות קדומות על בלונדיניות. "היא רק יפה וזה הכל. היא פה בזכותי", הצהיר מלך הטלוויזיה. באודישן של אליענה צפה עזר מהמושבים בצד הקהל, צמוד לבן הזוג החתיך שלה. "אסי יודע למי להידבק", צחקקה קרן פלס לעברם. "הוא בא לבד", הבהיר אסי, "זה לא יפה שהוא בא לבד, אני מארח לו חברה. רותם תסתדר שם".

 

 

עוד פניני חוכמה שנזרקו לאוויר בחמש דקות דחוסות של הטרדות מיניות ב"הכוכב הבא": "נתת לחתול לשמור על השמנת" (הראל סקעת) ו"אני לא מסתפק באחד!" (עוד סטיגמה שעדיף היה לחתוך).

אז מה אם הוא סטרייט? אז מה אם הוא עם החברה שלו? אז מה אם האדם שמולך הינו בר דעת שמבין את מה שאתה אומר וכל שנותר לו זה להתקפל במבוכה מול המצלמות? אז מה אם השנה היא 2015 ויש חוק מסודר וברור על הטרדות מיניות במקום העבודה ובכלל?

התזכורת הבודדת הזאת, להתנהגותו של אסי בפריים טיים, מאירה את תלונתו של יהודה נהרי באור בוהק. לכאורה, כמובן. הכל לכאורה.

"הטרדה מינית קולקטיבית"

מבקרת הטלוויזיה דאז של "ישראל היום" שיר זיו, העלתה את השאלה "אם, חלילה, עזר היה סטרייט, היה מותר לו לעגוב כך על נשות המתמודדים?". התשובה מובנת מאליה, אך גם מדגישה פרט חשוב שמהווה את אופי ניצול הסביבה של עזר לתועלתו ולמאווייו (לכאורה). מבחינת עזר, בדיוק כמו גל אוחובסקי, לצורך העניין, מאחר שמדובר בהומו, לא חלים עליו החוקים שחלים על גבר סטרייט. לכאורה. לבהות בגסות בגבר סטרייט נתפס בעיניו כמשהו חינני ואולי אף הומוריסטי, לא הטרדה שתוצאתה הרסנית (וזה הזמן להזכיר על הדרך שישנו גם הקהל הצעיר והחקיין שצופה). מבחינת התוקפים, כל החוקים האלה על הטרדות נרשמו עבור נשים, ובגלל גברים סטרייטים, והטרדת גבר על ידי גבר אחר על המסך או מחוצה לו היא עוף אחר לגמרי, בטח שלא מזיק (אם שאלתם את עצמכם מה מחבר בין פלצפן חסר אחריות כבני ציפר לבין מטרידים לכאורה כאוחובסקי ועזר, הרי זהו זה).

כאשר המנחה מציג את עצמו כקורבן להומופוביה, כלוחם צדק וסמל מובהק של הנושא, ההילה המלאכותית שהוא יוצר מטילה צל על ההטרדות שהוא ביצע, לכאורה. זו היתה הדרך של עזר, שהתעורר בבוקר, ראה את הכותרת שנתתי לביקורת הטלוויזיה והזדעזע, להתחמק מהביקורת עצמה ולהציג את עצמו כקורבן של מעשיי. אני רציתי להצביע על תופעה מכוערת שאין לה מקום בטלוויזיה, לא היום ולא בשנת 2015, אבל אסי היה חזק ואמיץ והעולם לא היה מוכן לשמוע. תודה לאל שאין זה עוד המצב.

ענבל גרון כתבה אז באתר OnLife: "התנהגות טלוויזיונית מן הסוג הזה היא בבחינת הטרדה מינית קולקטיבית, בלי לבטל כמובן את הפגיעה האישית במתמודד או האורח. ברור כשמש מה היה קורה אם את האמירות או ההתנהגויות הללו היה מפנה מנחה סטרייט כלפי מתמודדת צעירה. האם העובדה שמגיע מתמודד חתיך לתוכנית מחייבת את המנחה או השופט הגיי להתחיל איתו, לפי חוזה כלשהו?". את התובנות הללו, שהיום ברורות כשמש לכולנו, אז, לפני מיטו ופתיחות הקהילה הגאה להטרדות בתוכה וכו', היה קשה יותר לבלוע. אבל להתנהגות כזו אין התיישנות – האדם שנהג כך לפני עשר ושש שנים ימשיך להתנהג כך כל עוד לא ישימו לו מעצור. כלומר, בדיוק ההפך מלתת לו להנחות תוכנית סטייל "נינג'ה ישראל", שבגרסתה המקומית נראית כמו צ'יפנדיילס על אסיד ולא כמו תחרות ספורטיבית לגיטימית. וכך, מהופעה ארעית בשלל התוכניות בהנחיית עזר, קיבלה ההחפצה הגברית מקום של קבע בפריים טיים. תודו שהתרגלתם.

גברים לבושים? לא בתוכניתנו, צילום: מסך

"לא מאמי לאומי"

שש שנים עברו מאז נתתי את הכותרת "כולם שונאים את אסי עזר", וביקורת טלוויזיה מאותו עיתון, שכתב ניר וולף, נושאת את הכותרת "הגיע הזמן להוריד את אסי עזר מהמסך". הפעם, לא אסי עזר ולא אף אחד אחר יבואו אלינו בטענות על בחירת כותרת פוגענית או לא ראויה. המציאות השתנתה, ועמה גם התפישה. אסי עזר הוא לא קורבן ולא מסכן, הוא אוכל את הדייסה שבישל, זו שאנחנו נאלצנו לבלוע במשך יותר מדי זמן.

"אסי עזר אף פעם לא התאים למודל המאמי הלאומי ששידורי קשת הלבישו עליו", כתב וולף בביקורת. "מספיק לבחון את הדמויות הקרינג'יות שכתב ל'להיות איתה' כדי לתפוס לאן היה רוצה למתוח גבולות. לדוגמה, צביקה הסוכן חסר המעצורים והטאקט שמגלם מארק איווניר, המחפיץ ומעליב בלי בושה, תמיד הרגיש לי כמין גרסה פרועה של עזר עצמו. וזה ש'נינג'ה' מחפיצה גברים זה ידוע, אבל כבר הדחקנו איך עזר החפיץ והביך בשידור חי באירוויזיון מול מאות מיליונים את הזמר הספרדי, או איך הקליט את שכנתו גונחת ושידר את זה ברדיו".

אסי עזר מוודא ש-200 מיליון צופים מתרכזים במה שחשוב. אירוויזיון 2019,

כן, לא רק בטלוויזיה עזר מטריד, גם בתוכנית הרדיו שלו הוא עורר לא פעם את זעם מאזיניו, כשההטרדה הזכורה ביותר היתה המקרה שבו השמיע בלי לחשוב פעמיים את שכנתו עושה סקס. אפילו ההחפצה ההזויה במשדר הכי נצפה על הגלובוס עברה בשקט, כי זה אסי והוא הומו אז מותר לו ושקרים אחרים שהפכו למציאות שלנו.

דוגמאות להטרדותיו של עזר לא חסר. עוד תובנה מרתקת שהעלה וולף עושה השוואה מאוד מתבקשת למטרידן טלוויזיוני אחר. "אסי עזר, פרי אהבתם של דודו טופז וטווס, מסמל טלוויזיה המעצימה את עצמה. שבמרכזה טאלנט שעף על עצמו, שמדבר על עצמו, שעושה על עצמו סרטים, שמגלם את עצמו בפרסומות, שמחקים אותו ב'ארץ נהדרת' ושמרימים לו בתוכניות הבוקר".

בדיוק אותו גוף שידור שהאדיר את דודו טופז בזמנו ונתן לו במה לנשק ולנשוך את נטלי אוריירו בשידור חי, נתן לאסי עזר את כל הכוח שלאדם כמותו אסור לתת, הגן עליו ורומם אותו למעמד של אל כל יכול שיכור מכוח שמותר לו הכל. פעם זה היה תחת ערפל מסוג של העדפה מתקנת, מעין מוסכמה לפיה להומו מותר לעשות בטלוויזיה מה שלסטרייט אסור מתוך תמיכה אבסולוטית במיעוט הנרדף. אבל הימים הללו עברו, אחד מהסמלים המובהקים של הקהילה גל אוחובסקי מואשם בהטרדות וניצול מיני, הסמל המובהק ליציאה מהארון וחברו הטוב עברי לידר נתפס בקלקלתו כשהצהיר בנוגע למתלוננים נגד אוחובסקי ש"חשוב שאנשים יוכלו להשמיע את קולם, אבל כשזה אמיתי - לא סתם", לא אחר מאשר מחזיק תיק הגאווה בעיריית תל אביב איתי פנקס מואשם בשורה של תקיפות מיניות ויהודה נהרי, השחקן הסטרייט, אזר אומץ לדבר על ההזמנה המטרידה שקיבל מאסי עזר להשתעשע עמו במהלך אודישן, ואולי, סוף סוף, פתח למיליוני צופים את העיניים, באופן שאי אפשר יהיה לסגור.

מצא את ההבדלים. דודו טופז ונטלי אוריירו,
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו