התנצלות בשידור חי. התנהלות מסוכנת ולא אחראית | צילום: צילום מסך

רשלנות טלוויזיונית: "סטטוסקופ" לא אחראית

התוכנית של רשת אמורה להפריד בין תוכן מערכתי ועיתונאי לבין קידום ממומן כי היא תוכנית שעוסקת בבריאות ובמחלות, אך בפועל היא לא עשתה כך • לכן ההתנצלות המעורפלת בפרק האחרון בעקבות אייטם שנוי במחלוקת אינה מתקבלת כלל

איש לא מייחל לשמוע מהרופא שלו התנצלות מגומגמת. לפיכך, כשתוכנית הרפואה של רשת, "סטטוסקופ", נפתחה אתמול ב"הבהרה" שהיתה גם סוג של התנצלות, היה זה רגע משמעותי, נדיר ומערער. ממש כמו רופא שמתקשר אליך בבהלה כדי לבשר שהוא התבלבל במרשם או טעה באבחנה.

"חשוב לנו מאוד לשים דברים על דיוקם", הקריאה המגישה טלי מץ מהטלפרומפטר. "בתוכנית ששידרנו לפני כמה שבועות דיברנו על תוסף תזונה ליקוריץ, והמרואיין דיבר על כך שהתוסף נבדק והוכח כיעיל לניקוי עורקים מכולסטרול. אז חשוב לנו להבהיר שהמידע הנוגע לתוספי תזונה שמוצגים בתוכנית אינו מיועד להנחות את הציבור או לשמש לגביו המלצה או הוראה או עצה או שינוי או הורדה של תרופה כלשהי מסדר יומכם. אין במידע משום תחליף לייעוץ פרטני או אחר".

הנה הבהרה בנוגע להבהרה: לא רק המרואיין הטעה את הצופים, גם מץ עצמה אמרה בפתח אותו אייטם שנוי במחלוקת כי התוסף המדובר "הוכח כיעיל מדעית מעל לכל ספק". המרואיין הוצג בתוכנית בתור ד"ר, אף שמעולם לא עבד כרופא. ואילו הסמכות הרפואית שישבה לצד מץ, פרופ' איתן פרידמן (שתפקד בתור מנחה נוסף), כלל לא הקשה על המרואיין, ורק אפשר לו בקלות מטרידה למכור את מרכולתו.

המקרה הנ"ל הוא כמו רשלנות רפואית שהיה צפוי שתתרחש. לפני ארבעה חודשים כתבתי כאן על "סטטוסקופ" את המילים הבאות: "הקונפליקט מתפרץ כשתוכנית בריאות אינפורמטיבית הופכת לעלון פרסום רפואי. רופא חייב להישאר אמין, ואי אפשר להיות כזה כשמובילים תוכנית ייעוץ בריאותי עם אייטמים מסחריים. בטח כשאף אחד לא מגלה איזו מבין העצות וההמלצות שהושמעו בתוכנית נגועה בתוכן ממומן". ההתנצלות המעורפלת אתמול בתוכנית לא היתה משודרת אלמלא אייטם בעיתון "הארץ", שחשף כי אותו ד"ר שהוזמן לשווק תוסף תזונה כבר ננזף בעבר ע"י משרד הבריאות, והמחקר שהוזכר אינו אמין או מדויק. אז איך תוכנית שמנסה לבנות לעצמה פרסטיג' של תוכנית ייעוץ רצינית וסמכותית מאפשרת לאייטם כזה להשתחל לליין־אפ שלה?

האם התקבל לכאורה תשלום עבור זמן האוויר או שהאורח הוזמן מסיבות ענייניות? כנראה לעולם לא נדע, מכיוון ש"סטטוסקופ" פועלת בחוכמה על מנת לטשטש את הערבוב בין התוכן המערכתי, הענייני והערוך לבין אייטמים שהם תוכן מסחרי. לא מעט תוכניות בוקר ולייף סטייל עובדות ככה, אבל "סטטוסקופ" אמורה להיות אחרת כי היא תוכנית שעוסקת בבריאות ובמחלות.

למרות המעידה, "סטטוסקופ" לא עשתה חשבון נפש או מהפכה רעיונית לפורמט, והיא ממשיכה להתנהל כרגיל. גם אתמול עברו באולפנה מומחים שניסו לשווק טיפולים מסוימים, ולקדם את עצמם או את המרכז הרפואי שבו הם עובדים. לסיום שוב הוגש אייטם על תוספי תזונה; רק שהפעם קדמה לו הערה הממליצה להיוועץ ברופא לפני שמשתמשים בתוסף שהוצג על המסך ולכאורה מוריד סוכרת וכולסטרול. עד שלא יחייבו כאן תוכניות טלוויזיה לציין על המסך באותיות ברורות ומודגשות אילו מהאייטמים המשודרים הם למעשה תוכן ממומן במסווה, עליכם כצופים לקחת בעירבון מוגבל כל אמירה של מומחה (שהוא בעצם איש מכירות בתחפושת), אשר יושב באולפן ומספר בהתלהבות על מוצרים, על טיפולים או על שירות כלשהו שהוא מעוניין למכור לכם.

וכשמדובר בתוכנית ייעוץ רפואי חשוב לזכור כי ליישם בהשפעתה עצות ודרכי טיפול זה כמעט כמו לקבל אבחנה רפואית מווטרינר. יש מצב שהוא יאבחן אתכם נכון, אבל עדיין מומלץ להסתמך על חוות דעת נוספת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...