מה נשים מוכנות לספוג בשביל להיות אימהות

המיני סדרה "זרע של הונאה" עוסקת בגינקולוג הולנדי שהפרה נשים בזרעו תוך שהוא מבטיח להן שמדובר בתורמים אנונימיים • השאלות שהיא מעלה מעוררות הרבה מחשבות

מעשה רע, תוצאה טובה. "זרע של הונאה"

הסרטון של גל גברעם, על היחס שקיבלה לכאורה בתחנת המשטרה, הגיע לדיון מיוחד בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, תחת הכותרת "למה באת רק עכשיו?", כפי שלטענתה נענתה גברעם כשהגיעה להתלונן נגד שי אביטל. באותו זמן, מיני סדרה בת שלושה פרקים עוסקת בכובד ראש בשאלה עד כמה רחוק נשים מוכנות ללכת, או כמה הן מסוגלות לשתוק, על מנת להגשים את חלומן.

במשך עשרות שנים הפרה ד"ר קרבאט, גינקולוג הולנדי, נשים רבות בזרעו שלו ללא ידיעתן, תוך שהוא מבטיח להן שמדובר בתורמים אנונימיים העונים לדרישות המראה וההשכלה שהן ביקשו. במקרים אחרים הוא הזריק להן מים במקום נוזל זרע כדי לקצור רווחים גדולים יותר מתקופת טיפול ארוכה, והשתמש שוב ושוב בזרעם של תורמים שהתנדבו, בלי לבצע את הבדיקות הרפואיות הנדרשות. בין המטופלות היו גם נשים יחידניות ולסביות, שבאותה תקופה לא יכלו למצוא מקום שהסכים לבצע עבורן הפריה, אך גם זוגות שבהם הבעל היה עקר, או מה שהיה מכונה אז - "נושא שהשתיקה יפה לו".

אחרי שהילדים נולדו וגדלו, והתגלו פערים גדולים מדי בין המראה והאופי שלהם לזה של אביהם, ולעומת זאת נראו כמהדורה מוקטנת של הרופא עצמו (חלק מההורים אף הודו שילדיהם גם היו נרקיסיסטים ועצבניים כמוהו) - התחילו לעלות שאלות רבות בנוגע למוצאם. קרבאט, שסירב לבדיקת דנ"א, נתבע על ידי האימהות והצאצאים.

הוא מת ב־2017, חודש לפני שנפתח הדיון במשפטו. בהמשך אושרה הבדיקה בעזרת דגימות שנלקחו מחפציו האישיים, והוא התגלה, באופן לא מפתיע, כאביהם של עשרות ילדים, שחלקם ממשיכים לגלות זה את זה אפילו בימים אלה בעזרת קבוצות משותפות.

הרצון העז של אותן נשים לילד מתגלה במלואו כשנחשף יחסו של הרופא אליהן. הן המשיכו לבוא ולקבל טיפול בקליניקה שלו, אף שלפי העדויות הוא התייחס אליהן בצורה משפילה, אנס אחת מהן, קרא להן בכינויים שונים, הטריד ואף תקף. "אם היו אומרים היום את המשפטים שנאמרו אז לנשים, הם לא היו מתקבלים כל כך יפה", סיפר על הבדלי התקופה אחד הרופאים שהתראיין, ואחת מהנשים העידה: "לא סיפרתי לאף אחד על ההתנהגות שלו. פחדתי שבעלי לא ירשה לי לחזור לשם וממש רציתי ילדים".

שלושת הפרקים, שעוסקים גם במפגשים של חצאי האחים זה עם זה, בחיפוש השורשים ובבעיות המוסריות שעולות מכל המצב, מעלים תהייה נוספת: מדובר במעשה רע, אבל כמו שהסבירו רבים מהצאצאים, מה שיצא ממנו - הוא טוב. רוב האמהות זעמו על הרופא, כי "המעשה הטוב" הזה היה יכול לקרות גם אם הוא היה דבק בהבטחותיו, טענה שאי אפשר להתכחש אליה, כמובן, ואף אחד לא ינסה. ובכל זאת, הילדים עצמם כבר קיבלו את זה בצורה טובה יותר. אחת טענה שמדובר ברופא משכיל, ובמקרה כזה מה זה משנה ממי הגיע הזרע. אחרים פשוט רצו להכיר אותו טוב יותר, ולהבין סוף־סוף את שורשיהם לאשורם. שניים אפילו עלו לקברו, בעוד שניים אחרים קעקעו את שם המשפחה שלו על ידם. אם יש שכר ועונש, במקרה הזה נדמה שנותר רק השכר.

"זרע של הונאה", HOT8, yes VOD, Sting TV

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר