לפני קצת יותר מעשור היוצר המוערך נואה האולי לקח את "פארגו", סרטם זוכה האוסקר של האחים כהן, והפך אותו לסדרת טלוויזיה מצליחה ועטורת פרסים.
כעת האולי עובר לעולם המד"ב ומנסה לעשות דבר דומה גם לסדרת סרטי "הנוסע השמיני". האמצעי: "הנוסע השמיני: כדור הארץ", סדרת סטרימינג חדשה ושאפתנית ששני פרקיה הראשונים (מתוך שמונה) זמינים כעת בדיסני פלוס.
במרכז העלילה, שמתרחשת כשנתיים לפני אירועי "הנוסע השמיני" המקורי, חללית ענקית של תאגיד וויילנד־יוטאני (המוכר לכל מי שראה את סרטי הסדרה) מתרסקת על כדור הארץ בנסיבות לא ברורות עם תכולה קטלנית של חייזרים רצחניים. כמה יחידות מיוחדות מוזעקות למקום כדי לאתר ניצולים, אך העניינים מסתבכים לאחר שמתברר שכל החייזרים הרצחניים ברחו מהכלובים שלהם.
בינתיים, בקצה השני של העולם, יצורה היברידית משוכללת בשם וונדי (סידני צ'נדלר), שמתהדרת במוח אנושי (של ילדה בת 12) וגוף סינתטי, עוקבת בדאגה אחר ההתפתחויות בזירת ההתרסקות. אחיה האהוב, כך מתברר, נמנה עם צוות המחלצים, והיא חשה חובה לעזור לו ולהגן עליו. למזלה של וונדי, בוי קוואליר (סמואל בלנקין), הטריליארדר הצעיר והגאון שיצר אותה (ושעומד בראש תאגיד ענק בשם פרודיג'י), מחליט לשלוח אותה ואת המנטור הסינתטי שלה (טימותי אוליפנט) לאתר ההתרסקות כדי להשתלט על המצב (ועל התכולה המסוכנת ורבת הערך).
"הסרטים של 'הנוסע השמיני' מספרים סיפורי הישרדות של שעתיים", אמר האולי בן ה־58 במהלך מסיבת עיתונאים לכבוד השקת הסדרה, כאשר נשאל כיצד ניגש לעבד את הפרנצ'ייז הוותיק והאהוב למסך הקטן.
"בסדרת טלוויזיה, לעומת זאת, צריך לדאוג לכך שלצופים יהיה אכפת מהדמויות ומהתמות שאתה עוסק בהן. אז הוצאתי את המפלצות מהתמהיל לרגע ושאלתי את עצמי 'על מה הסדרה? איפה הדרמה שבה הקהל הולך להיות מושקע משבוע לשבוע?'. לא הייתי מודאג בקשר למפלצות. המפלצות זה 'דבר בטוח'. אבל כן היינו צריכים ליצור את הדרמה האנושית, ורצינו לחקור נושאים רבים שקשורים לעולם שאנחנו חיים בו".
למקרה שדאגתם, גם ה"מפלצות" זכו לשדרוג מתבקש, ואחרי כל כך הרבה סרטים בסדרת "הנוסע השמיני" בהחלט ניתן להבין מדוע האולי חש צורך לרענן את העניינים בגזרת הזינומורפים (היצורים האיקוניים והענקיים שמככבים בכל סרטי הסדרה), ולהפתיע את המעריצים עם כמה יצורים חדשים שלא זכינו לפגוש עד היום.
"את תהליך הגילוי והלמידה שעברנו תוך כדי צפייה בסרטי 'הנוסע השמיני', אי אפשר להשיב לאחור", מסביר האולי. "אבל כשיש יצורים חדשים, והצופים עוד לא יודעים איך היצורים האלה מתרבים ומה הם אוכלים, כל הופעה שלהם על המסך מלווה מייד בחרדה ובתחושה שאתה לא יודע מה הולך לקרות עכשיו. קודם כל ניסיתי להבין מה היצורים החדשים האלה יכולים לתרום לסיפור. אחר כך, כשניגשנו לעצב אותם, פשוט ניסיתי להגעיל את עצמי כמה שיותר".
הסדרה כוללת רפרנסים רבים ל"פיטר פן". מה גרם לך לרצות לבצע את החיבור הזה בין ספרו הקלאסי של ג'יי.אם בארי לבין העולם של "הנוסע השמיני"?
"קודם כל, מפני שיש לי ילדים משל עצמי, והם גדלים במציאות שבה מצד אחד העולם הטבעי מתחיל להתהפך עלינו, ומצד שני הטכנולוגיה שיצרנו בהחלט עשויה להתהפך עלינו גם היא. לדעתי זהו למעשה הנושא המרכזי של הסדרה. האנושות לכודה בין מפלצות העבר לבין העתיד שבו ישלוט ה־AI.
"ברגע שהתחלתי להכניס ילדים אל תוך הסיפור, האנלוגיה של פיטר פן הגיעה די מהר. אז גם הבנתי שהדמות של פיטר פן למעשה תיוצג בידי הדמות של בוי קוואליר, ילד הפלא".
"סדרה מבדרת וכיפית"
ניתן לאתר קווי דמיון בין הסדרה החדשה לבין "בלייד ראנר" - בעיקר בשל העיסוק המוגבר שלה ביצורים סינתטיים. עד כמה זה היה מכוון?
"רידלי סקוט ביים את 'הנוסע השמיני' המקורי, ואז הלך וביים את 'בלייד ראנר', נכון? הוא הציג את הרעיון של יצורים סינתטיים בסרט הראשון, ואז הלך וחקר את הרעיון הזה לעומק בסרט השני. למרות שהסדרה שלנו עוסקת ביצורים סינתטיים, היא לא 'בלייד ראנר'. אבל אני בהחלט מבין מאיפה מגיעות ההשוואות".
הזכרת את רידלי סקוט - הוא גם נמנה על מפיקי הסדרה החדשה. על מה שוחחתם לפני שיצאת לדרך עם הפרויקט הזה?
"שוחננו בשלבים המוקדמים של התהליך. רציתי לשמוע את מחשבותיו, ורציתי לשמוע ממנו על החוויות שלו מצילומי הסרט המקורי ומשני הפריקוולים שהוא ביים, 'פרומותיאוס' ו'קובננט'. בכל פעם שנפגשנו, היה נדמה שהוא כבר עובד על סרט אחר. אני חושב שבמהלך השיחות שניהלנו הוא עבר בין 'הדו קרב האחרון' ל'בית גוצ'י' ל'נפוליאון'. אני עבדתי על עונה אחת של סדרת טלוויזיה, ובאותו הזמן, האיש הזה, שכבר בן 87, עשה שלושה סרטי ענק".
מה אתה מקווה שמעריצי "הנוסע השמיני" ייקחו מהסדרה שלך?
"אני מקווה שהקהל יבין את האמביציה שלי להפוך את ז'אנר המד"ב ליותר מרק בידור. זו סדרה מבדרת וכיפית, עם כל האקשן והאימה הנדרשים, כמובן. אבל אני חושב שלמדע בדיוני יש את האחריות באמת להסתכל על הנושאים שמעסיקים את המין האנושי, ולנסות ולדמיין עתיד שבו נוכל לפתור את הבעיות שלנו.
"אז התקווה שלי היא שאנשים שצופים בסדרה ייסעו על רכבת ההרים הזאת מפרק לפרק. אבל הייתי רוצה שהם גם ימשיכו לחשוב ולדבר עליה לאחר מכן".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
