"שודדי האוצר האבוד". צילום: באדיבות כאן 11, ענני סטודיוס

מתחת לאף שלנו: הפשע שאף אחד לא מדבר עליו

סדרת הדוקו החדשה של כאן עוסקת בתופעת שוד העתיקות בישראל • על הקריינות אחראי השחקן והפרסונה אורי גבריאל • "היא עוסקת בארכיאולוגיה, אבל זאת סדרת פשע"

מקוריות זה כאן: "שודדי האוצר האבוד", סדרת הדוקו הבלשית החדשה של כאן 11, שמה במרכזה נושא שכמעט ולא עוסקים בו בתרבות המקומית, גם לא במהדורות החדשות.

שוק העתיקות, או אם לדייק – תופעת שוד העתיקות בישראל, ענפה הרבה יותר משאפשר לחשוב, כשכמעט בכל יום נגנבים אוצרות ארכיאולוגיים בעלי ערך עצום. כמו בכל מקום שבו מתגלגל כסף גדול, גם בתחום חקר העבר האנושי מסתובבות דמויות מפוקפקות שמעוניינות לשים את ידיהן על פריטים יקרי ערך ולמכור אותן הלאה – לאספנים, למוזיאונים ולכל מי שמוכן להוציא סכומי עתק עבור חפצים בעלי ערך היסטורי.

ובכל מקום שבו יש פשע - תמיד תמצאו מי שינסה להילחם בו, ואלה בעצם האנשים שעומדים במרכז הדוקו החדש והמאוד שונה של תאגיד השידור הציבורי.

שודדי עתיקות, ארכיאולוגים וסוכנים סמויים עומדים במרכזה של הסדרה התיעודית הבלשית שתעלה לשידור הערב בכאן 11 ובכאן Box (הפקה סטודיו ענני מבית פרמונט). כל אחד מהם רודף אחר חלקים מתוך המגילות הגנוזות, מהתגליות הארכיאולוגיות הגדולות של המאה ה־20.

מעל לכל העסק מרחף קולו המוכר של אורי גבריאל, שממש כמו שי אביבי ב"בואו לאכול איתי" מלווה בקריינותו את הסדרה, שעוסקת בתחום שמתקיים לכולנו ממש מתחת לאף. וגם לו די ברור מדוע פנו אליו במטרה ללהקו לפרויקט.

"היא אמנם עוסקת בנושא הארכיאולוגיה, אבל בכל זאת מדובר כאן בסדרת פשע, אז יכול להיות שהצביעו עלי באופן טבעי כחשוד המיידי בתחום", אומר גבריאל. מודע היטב לקישור הנצחי שלו לסרטי פשע ישראליים, עוד מתחילת שנות ה־80 וקלאסיקות של הז'אנר שבהן כיכב, כמו "מתחת לאף", "מקס ומוריס" ועוד. "הנושא הזה קסם לי, הוא נמצא קצת בצד האפור של הפשע. העניין הוא שאנשים בכלל לא מודעים לתחום הזה בארץ, ואני מקווה שהסדרה לא תעורר פתאום כל מיני גלים של התעניינות. פתאום כל מיני משפחות פשע או עבריינים למיניהם ישתלטו על העניינים. יגידו 'וואו, יש פה חתיכת כסף. אנחנו כל הזמן הזה אוספים בקבוקים בזמן שבן אדם ששודד עתיקות מקבל בשביל פיסת מגילה 7 מיליון שקל. אולי אנחנו צריכים להחליף תחום'". 

בקולו שלו. גבריאל, צילום: גבריאל בהרליה

הפתיע אותך שהתחום הזה קיים בארץ ושהוא עולם בפני עצמו?

"אם תבקר ברוב המוזיאונים הגדולים בעולם תמצא שם אוצרות שנשדדו, זה לא שבאו ורכשו אותם באופן חוקי. כך שהדבר הזה ידוע בהמון מדינות. ואם זה ככה בכל העולם, מה יגידו אזובי הקיר, או אזובי המדבר, אם תרצה. אבל מה שהכי הפתיע אותי זה נושא הסיירת שרודפת אחרי שודדי העתיקות.

האנשים שלה צריכים להמציא כל מני פטנטים. כמו המוסד, זה ממש מסע של ריגול. והם עושים את העבודה מתוך אידיאולוגיה, זה פשוט מדהים".

המון עבודת בלשות

"שודדי האוצר האבוד", צילום: באדיבות כאן 11, ענני סטודיוס

באופן מוזר, נושא האוצרות הארכיאולוגיים אינו תחום שעוסקים בו בצורה נרחבת בתקשורת המקומית, גניבת עתיקות היא בהחלט לא נושא שפותח מהדורות. בהתחשב באופי האדמה שישראל נבנתה עליה וההיסטוריה הקדומה שלה, היה אפשר לחשוב שהנושא יזכה ליותר סיקור ועניין ציבורי.

"התוכנית גם מעלה את נושא הערך של אותם אוצרות גנוזים שנמצאים מפוזרים בכל מיני מקומות", מוסיף גבריאל. "הקטע הוא באמת לנסות למצוא כל פיסת מגילה, לנסות לאחד אותן למשהו שלם עד כמה שאפשר, וזו חתיכת עבודת בלשות ועבודת מחקר, שיטור ומסירות. אני חושב שצריך לתקצב את הדבר הזה קצת יותר. כי חבל, אוצרות המדינה הזו, ההיסטוריה של העם הזה, הולכים לאיבוד".

או הולכים למרבה במחיר.

"בדיוק. העתיקות הללו יכולות להסתובב בעולם ולהגיע לכל מיני מאכערים למיניהם. לא הכל נשאר פה במשפחה (בישראל). למען האמת, הרוב לא נשאר פה".

אתה לא זר לקריינות. יש בתפקיד הזה גם אלמנט משחקי?

"עשיתי קריינות לסדרה התיעודית 'מדורת השבטים' לא כל כך מזמן. זה לגמרי משחקי, כן. יש כאן סיפור שאתה צריך לדעת למכור, אבל בשביל לדעת למכור אותו אתה צריך להיות מחובר אליו ושזה יעניין אותך. תוך כדי הקריינות אני גם לומד את הסיפור ושומע את העדויות. זה מרתק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...