יש דמויות שנכנסות לבית "האח הגדול" ומיד ברור שהן הולכות לשנות את הדינמיקה. דרור קליר (המכונה דרורע) הוא בדיוק מהסוג הזה לא עוד דייר, אלא מגנט של תשומת לב - כזה שמייצר סביבו שיחות, בדיחות, ריבים, ובעיקר הרבה מאוד רייטינג. הוא לא צריך להתאמץ כדי להיות במרכז: מספיק מבט, הערה או שירון מאולתר כדי שכל הבית ובעקבותיו הרשת יתחיל לבעבע.
אבל עם כל הכריזמה והנוכחות, דרור הוא גם דמות שמפלגת את הבית והקהל. יש מי שמעריכים את השנינות, את היכולת להדליק כל סיטואציה, את זה שהוא לא מפחד להגיד מה שהוא חושב.
אחרים, והם לא מעטים, מרגישים שהוא חוצה גבולות, לעיתים בלי לשים לב, לעיתים במכוון. "הצורה שהוא עושה את זה גורמת לי חלחלה באמת", כתבה אחת הצופות בדיון שהתפתח ברשת ונדמה שהיא לא לבד בתחושה הזו.
הקטע האחרון לעורר את הסערה התורנית שבו דרור מזמר על כך שישכב עם שאול למרות ששאול מבקש ממנו להפסיק וניכר שגם שאר הדיירים שהיו נוכחים בזמן שקרה מחו על הדברים שאמר, הפך בן רגע לוויראלי מאז שודר ולא מהסיבות הנכונות.
"האמת שכשראיתי את הסצנה התכווצתי בכיסא, זו הטרדה לכל דבר, כל עוד הצד השני ממש מבקש להפסיק", נכתב ברשת על הקטע בו הדיירים שרו את השיר "הלילה הלילה הלילה, שמחה גדולה הלילה" ודרור החליט להקניט את שאול ושינה את המילים: "הלילה, הלילה הלילה עם שאול במיטה, הלילה הלילה אני עם שאול במיטה".
שאול, שחש שלא בנוח פנה אליו ואמר: "חלאס עם זה אחי, אני מבקש הכי יפה שיש, זה לא מתאים לי, זו פעם אחרונה", אך דרור התעלם מדבריו והשיב, "לא לפנות אליי לא לדבר אליי" והמשיך.
הצגת פוסט זה באינסטגרם
ואכן, לא מדובר בעוד רגע מביך או פליטת פה, אלא בסיטואציה שמעלה שאלות עמוקות על גבולות, כבוד הדדי, ובעיקר על האחריות של מי שנמצא כל הזמן באור הזרקורים. דרור, במובנים רבים, הוא תמצית תרבות הרייטינג הישראלית: כל עוד הוא מייצר עניין, מספק רגעים ויראליים ומושך אש הוא נשאר. גם כשההתנהלות שלו בעייתית, גם כשהתגובות סביבו הופכות קשות, עדיין נדמה שההפקה מעדיפה לשמור אותו בבית, כי בסוף, רייטינג זה שם המשחק.
"כולנו נהיה משועבדים לאלילי הרייטינג כי מסתבר שרק גועל נפש מושך אנשים ולא דברים חיובים. פשוט נמאס נמאס!", כתבה אחת הגולשות, וזכתה לעשרות לייקים.
אבל הסיפור של דרור לא נגמר רק בשאלת הרייטינג. סביבו מתנהל דיון ער על גבולות, על סטנדרטים כפולים, ועל השאלה האם יש דיירים שמקבלים הנחות כי הם צבעוניים, כי הם שייכים לקהילה מסוימת, או פשוט כי הם יודעים לייצר כותרות (דוגמה בולטת נוספת היא כמובן מאור ברוכמן שמייצרת לא פחות סערות מדרור וגם סביבה יש דיון ער מאוד ברשת עם לא מעט קריאות להדחתה).
"אם גבר סטרייט היה מתנהג ככה היו יוצאים עליו עליו בכל פלטפורמה והוא היה נחשב כמטריד מינית", נכתב, ואחרים הוסיפו: "מזעזע. מקבל הנחות על הטרדה רק כי הוא בצד השני".
הפער הזה צורם במיוחד כשמשווים את המקרה של דרור למקרים דומים בעבר. "אם בובליל היה מציק למאי כל היום 'היום אני ואת בלילה במיטה' ומאי הייתה אומרת לו שזה לא נעים לה והוא היה ממשיך, אז יוסי בובליל לא היה בבית אחרי הפעם השנייה שהוא אמר את זה", ציין גם התסריטאי אורי גרוס בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו.
אבל דרור? הוא עדיין שם, ממשיך לייצר כותרות, ממשיך להרגיז וממשיך לגרום לכולנו לשאול האם באמת הכול מותר בשם הרייטינג?
לצד מאות התגובות הזועמות, היו גם כאלה שביקשו להנמיך את הלהבות: "די לעשות מכל נמלה פיל. קצת סתלבט. תפסיקו להתבכיין", קראו, אבל נדמה שהפעם השיח הציבורי לא מוכן לעבור לסדר היום. השאלה הגדולה שנותרה פתוחה היא לא רק מה יקרה עם דרור, אלא מה זה אומר עלינו כצופים - האם אנחנו מוכנים להמשיך ולתת פרס למי שמספק את הסחורה גם כשזה בא על חשבון ערכים בסיסיים של כבוד הדדי?
אין ספק כי דרור הוא דמות מרכזית, כזו שאי אפשר להתעלם ממנה לטוב ולרע. הוא משקף את כל מה שטוב, רע ובעיקר מורכב בתרבות הריאליטי שלנו. בסופו של יום, המצלמות קולטות הכול אבל האחריות אל תטעו היא לא רק בידי ההפקה היא גם שלנו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו