החשש מפגיעה קשה בשוק התוכן הישראלי, בתחרות ובתרבות המקומית, והדאגה מפני משבר בתעשיית היצירה ופגיעה בצרכנים עלתה שלב: איגוד התסריטאים, הפורום הדוקומנטרי, איגוד העורכים ואיגוד המפיקים שיגרו מכתב בהול לראש רשות התחרות (שנמצאת תחת תמשרד הכלכלה), עו"ד מיכל כהן, בדרישה שלא לאשר את מיזוגי יס-פרטנר והוט-סלקום. לדבריהם במשך שנים חויבו יס והוט להשקיע בהפקות מקור ישראליות, כחלק מהבנה שמדובר בנכס תרבותי ולאומי, וכניסת השחקנים פרטנר, סלקום ונטפליקס, שאינם כפופים לאותן חובות רגולטוריות, גרמה לירידה בהשקעה ביצירה ישראלית מקורית.
במכתב מתייחסים היוצרים גם לשינויים שהוצגו על ידי החברות במטרה לקבל את אישור הרשות, ובפרט העובדה שפרטנר תשמור על שם המותג הנבדל שלה. לטענתם, מדובר במהלך קוסמטי בלבד, שאינו פותר את הבעיות המהותיות, וכי מדובר בפרס לחברה שמעולם לא השקיעה שקל ביצירה ישראלית (פרטנר).
היוצרים מדגישים כי הצרכן הישראלי מעדיף תוכן מקומי, וסדרות כמו "פאודה", "שטיסל", "שבאבניקים", "מג"ב" ו"מלכת היופי של ירושלים" הן עדות לכך. צמצום ההשקעה ביצירה ישראלית יביא לירידה בהיצע הסדרות, הסרטים והדוקו, יפגע באלפי משפחות המתפרנסות מהתחום ויגרום לאובדן של מרכיב מרכזי בזהות ובתרבות הישראלית. למעשה, לפי היוצרים מדובר בפגיעה של ממש בציבור.
"עם הצעד הזה מייצרים שני שחקנים מארבעה" מסביר עו"ד צביקה גוטליב, מאיגוד מפיקי הקולנוע והטלוויזיה בארץ. "אמנם בתיקונים החדשים טוענים שהמותג של פרטנר יישאר, אבל בפועל הם חולקים תוכן אז הם לא יתחרו האחד בשני. זה יהיה אותו המוצר עם מדבקה אחרת. אם אין תחרות, זו פגיעה בצרכן מבחנת מחירים ומבחינת התוכן שלו. לפרטנר וליס לא יהיה אינטרס להיאבק האחד בשני על תוכן, ותהיה פחות השקעה בתוכן מקורי. חוץ מזה, מאפשרים למי שנמנע כל השנים מהשקעה בתוכן, לקבל תוכן שנוצר במסגרת הרגולציה, תוכן שיס והוט הפיקו במסגרת מה שהחוק חייב, ועכשיו זה יהיה בתשלום בפרטנר ובסלקום. אין תחרות, אין אינטרס להשקיע, הוט ויס יוצאות מהרגולציה ופרטנר וסלקום לא נמצאות בה".
עד כמה אתה מוטרד מהמצב?
"אני מאוד מוטרד. המצב כבר גרוע כי הוט ויס יוצאת מחובת ההשקעה וכל האחרים לוקחים עוד כסף ממה שהושקע בתעשיה מקורית וזה מחמיר בכל שנה. זה מחסל את התעשיה. כבר בשנת 2025 יש פחות הפקות ממה שהיו בשנה שעברה, וב-2026 יהיו פה עוד פחות. אנשים השנה ישבו חודשים בבית, אז יש כעת הפקות לילדים ונוער בגלל הקיץ, אבל מספטמבר לרבים לא תהיה עבודה".
אני מניחה שהמלחמה והמצב מקשים עוד יותר.
"מ-7 באוקטובר חלק גדול מהמשקיעים בחו"ל שהשקיעו ביצירה ישראלית כקופרודוקציה משכו את ידיהם ולא רוצים להשקיע יותר בתוכן ישראלי או לעבוד עם ישראלים. יש הרבה הפקות בשת"פ עם גורמים מחו"ל וקרנות מחו"ל שלא יכולות לצאת לפועל או שיוצאות בתקציב נמוך, ויש הרבה גופי שידור ופסטיבלים בחו"ל שלא מוכנים לשדר תכנים ישראלים. אנחנו בבעיה מכל הכיוונים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
