אחרי עונה ראשונה שהצליחה להפתיע גם את המבקרים החריפים ביותר של "מלחמת הכוכבים", הציפיות מהעונה השנייה של "אנדור" מרקיעות שחקים. התסריטאי־במאי הוותיק טוני גילרוי ("מייקל קלייטון", סרטי ג'ייסון בורן), שיצר ומנווט את הסדרה, בהחלט מודע לכך אך הוא אינו נשמע מוטרד. אם כבר, להפך.
"לראשונה בחיי ניתנה לי הזדמנות לכתוב יצירה רחבת יריעה שעוסקת במהפכנות, בהתקוממות ובמשטר סמכותני", אומר גילרוי בן ה־68 בהתלהבות במהלך מסיבת עיתונאים מקוונת לרגל עליית העונה השנייה בדיסני+. "מאז ומתמיד קראתי ולמדתי היסטוריה, וסוף־סוף יכולתי להשתמש בזה. רציתי להכניס כמה שיותר אל תוך העונה הזאת. יש כל כך הרבה נושאים לדבר עליהם. אני מרגיש כאילו במשך שלושה רבעים מהקריירה שלי כתבתי סיפורים קצרים, ופתאום קיבלתי אפשרות לכתוב רומן, ולא סתם רומן, כי אם רומן אפי.
"בניגוד לעונה הראשונה, בעונה הנוכחית גם הכרתי את ה'תזמורת' שעמדה לרשותי", הוא מוסיף. "ידעתי שכל ה'כלים' מכוונים. ידעתי שצוות השחקנים יוכל להוציא לפועל את כל הדברים שתכננתי עבורו, וזה מילא אותי בהשראה. הלוואי שהייתי יכול לקחת את כישורי הכתיבה הנוכחיים שלי, ולחזור אחורה שלושים שנה ולהתחיל שוב מההתחלה. למדתי המון מהשחקנים של 'אנדור'".
"אנדור" היא סדרת פריקוול שאפתנית, מרשימה ופוליטית מאוד, שאירועיה מתרחשים כמה שנים לפני אירועי הסרט "רוג אחת" (שבעצמו משמש פריקוול לסרט הראשון בסדרת "מלחמת הכוכבים"). מי שמוביל את העלילה הוא קסיאן אנדור (דייגו לונה), טייס אדיש ואנוכי שמגויס לרשת ריגול חשאית אשר פועלת כנגד האימפריה הגלקטית.
העונה הנוכחית (שתהיה גם האחרונה) מתרחשת על פני ארבע שנים ומובילה את הצופים לנקודת ההתחלה של "רוג אחת". קסיאן ממשיך לבצע משימות עבור המפעיל הכריזמטי שלו, לות'ן (סטלן סקרסגרד), וממשיך לחמוק מידיה של דדרה מירו (דניס גוף), הקצינה האסרטיבית והאובססיבית מ־ISB (Imperial Security Bureau) שרודפת אותו עוד מהעונה הראשונה. במקביל, כוחות האימפריה מוסיפים להשתלט על כוכבי לכת ולקדם את האג'נדה הפשיסטית של הקיסר פלפטין ללא התנגדות משמעותית. על הכוונת: כוכב הלכת גורמן, שמכיל בליבתו חומר נדיר הדרוש לפרויקט סודי של הקיסר. האם קסיאן וחבריו יצליחו לעצור את מזימתה של האימפריה, או לכל הפחות להאט את התקדמותה?
"קסיאן מבין שהוא דמות משיחית", מספר גילרוי על מה שצפוי לגיבורנו בעונה הנוכחית, "אבל הוא אינו מעוניין בגורל הזה. הוא איכשהו מצליח להמשיך להתקדם, אבל נותר בתוכו לא מעט כאוס. אני חושב שדמויות שנמצאות במצב כאוטי מרתקות אותנו. במובן הזה דייגו הוא פרטנר מושלם עבורי. לא משנה כמה הדברים שקסיאן עושה מכוערים או לא מוסריים, בזכות דייגו תמיד אפשר לראות את הטוב שבתוכו. זה מאוד עזר".
ההיסטוריה כהשראה
על אף קווי הדמיון הברורים למתרחש בעולם כיום, גילרוי מבהיר שהחל לכתוב את העונה הנוכחית זמן רב לפני חזרתו של דונלד טראמפ לבית הלבן.
"הנחנו את היסודות לעונה הזאת כבר לפני ארבע-חמש שנים", הוא מדגיש, "עבורי הסדרה הזאת תמיד היתה אמורה להיות על־זמנית. אני משלב רעיונות ואירועים שנלקחו מ־6,000 שנות היסטוריה. אנשים מתנהגים כאילו פייק ניוז ותעמולה הם רעיונות חדשים. אפשר לחזור אחורה לשריפת הרייכסטאג, שנועדה להאשים את הקומוניסטים ואת היהודים. הסצנה בתחילת העונה, למשל, שבה בכירי האימפריה דנים באפשרות להשתלט על כוכב הלכת גורמן ולגרש את תושביו, מבוססת באופן ישיר על ועידת ואנזה (שבה הגו הנאצים את הפתרון הסופי, י"ק). הרבה מהדברים שידעתי על המחתרת הצרפתית היו מעניינים ושימושיים גם הם בהקשר הזה".
נראה שבימינו קל יותר לספר סיפורים עכשוויים מהסוג הזה ב"גלקסיה רחוקה־רחוקה" מאשר בעולם האמיתי שבו אנו חיים.
"כן, בהחלט. אחרת איך תסביר את העובדה שכל כך הרבה אנשים מוכשרים עובדים כיום עם מותגים מוכרים? רעיונות מקוריים הם דבר שמפחיד מאוד את הוליווד כרגע. זה עצוב, אבל מותגים מוכרים מעניקים תחושת נוחות לאנשים. ההזדמנות שניתנה לי בתוך היקום של 'מלחמת הכוכבים' היתה אמנם מאוד עסיסית ומהנה, אבל יש ביקום הזה גם שדות שפחות הייתי נהנה לרעות בהם".
"אנדור" יוצאת דופן מאוד בהשוואה לפרויקטים אחרים של "מלחמת הכוכבים", גם מבחינת הרעיונות והנושאים שעומדים במרכזה וגם מבחינת המורכבות והבגרות שלה. נראה שהעובדה שאף פעם לא היית מעריץ גדול של סרטי הסדרה דווקא עבדה לטובתך.
"זה לא סוד שאף פעם לא הייתי מעריץ גדול. כמו קסיאן, גם אני הגעתי לעולם של 'מלחמת הכוכבים' כשכיר חרב. הביאו אותי כדי לתקן את התסריט של 'רוג אחת'. בדרך מוזרה, העובדה שלא ידעתי הרבה על העולם הזה מאוד הועילה לי. זה הפך לכוח־העל שלי. העבודה על 'אנדור' היתה שונה מאוד, אבל כן התבקשתי לשנות את התחביר של 'מלחמת הכוכבים'. רצו שאעשה עבורם דברים אחרים. משהו בלי חרבות אור ו־Wookies.
"למרות הנושאים הכבדים, היה לנו חשוב מאוד לסיים את הסדרה הזאת במסר של תקווה. לעיתים קרובות האנשים שעושים היסטוריה נשכחים לצד הדרך, ואנחנו זקוקים לכך שתהיה תקווה בסוף הסיפור כדי להצדיק את הקורבן שלהם".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו