סערת האנטישמיות סביב מערכון "סאטרדיי נייט לייב"

מערכון בתוכנית הפארודית שלגלג על השימוע שערך הקונגרס לנשיאות אוניברסיטאות היוקרה באמריקה, על רקע הטענה כי קריאה לרצח עם של יהודים מותרת "תלוי בהקשר שלה", עורר את חמתם של רבים • שורה של חוקרים, פעילים ואנשי תקשורת, חלקם יהודים וחלקם לא, תקפה את צוות ההפקה

המערכון ב"סאטרדיי נייט לייב" . צילום: יח"צ

מערכון הפתיחה של תוכנית "סאטרדיי נייט לייב" (SNL) האחרונה, ששודרה בארה"ב ביום שבת האחרון, לגלג על השימוע שערך הקונגרס לנשיאות אוניברסיטאות היוקרה האמריקניות, על רקע הטענה המקוממת שקריאה לרצח עם של יהודים עשויה להיות מותרת בשטח הקמפוסים "תלוי בהקשר שלה".

אף שמדובר בתוכנית פארודית, רבים לא ראו בעין יפה את המערכון, אשר לטעמם הדמות המרכזית שהושמה בו ללעג היא דווקא זו של אליס סטפניק - חברת הקונגרס מטעם מדינת ניו יורק שחקרה את נשיאות אוניברסיטאות הארוורד, MIT ופנסילבניה, והאשימה אותן בכך שהן לא עושות מספיק כדי למגר את האנטישמיות במוסדות האקדמיים הידועים שעליהם הן חולשות.

המערכון הציג את סטפניק, שגולמה על ידי הקומיקאית קלואי טרוסט, כאישה צווחנית, ילדותית, אנוכית וחסרת ביטחון, שמטיחה בנשיאות שאלות מבלבלות כמו "האם היית אומרת שאת אנטי-אנטי-אנטי-אנטי אנטישמית?", ומקבלת מהן תשובות לא פחות מבולבלות ומתחמקות כמו "סליחה, כמה פעמים אמרת את המילה 'אנטי' בשאלה שלך?", "את שואלת אותנו שאלות לא הוגנות" ו"האם אפשר לענות על זה בכתב?".

התגובות הזועמות, כאמור, לא איחרו להגיע, ושורה של חוקרים, פעילים ואנשי תקשורת, חלקם יהודים וחלקם לא, תקפה את צוות התוכנית. "המערכון היה נוראי, והסנטימנט שלו אפילו יותר מבחיל", צייץ ג'ונתן גרינבלאט, יו"ר הליגה נגד השמצה, ואילו חבר בית הנבחרים גרג מרפי טען ב-X כי "דרושה התנצלות גורפת של כל צוות SNL. לתקוף את אליס סטפניק במקום את הנשיאות האנטישמיות הפרוגרסיביות מעיד על האנטישמיות שלהם (צוות התוכנית) בעצמם. זו צביעות ליברלית טיפוסית".

גם העיתונאי הבריטי ג'ייק ווליס סימונס, עורך עיתון ה"ג'ואיש כרוניקל", כתב ברשת החברתית שהוא "לא מאמין ש-SNL החליטו לצחוק על אלה שדורשים תגובה יותר נחרצת נגד אנטישמיות בקמפוסים, במקום על אלה שמצדיקים קריאות לרצח עם".

בנוסף, עיתון ה"ניו יורק פוסט" פרסם מאמר שבו נכתב כי המערכון כלל לא היה מצחיק ("בקושי נשמע צחוק גם מהקהל באולפן") ולגמרי פספס את המטרה.  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר