מחפשים משקיעים? זה מה שאתם צריכים לדעת

חמשת "הכרישים" חוזרים למסך (קשת 12) כדי למצוא את המיזמים הגדולים הבאים • בראיון, יסמין לוקץ' ואורן דוברונסקי מספרים כיצד הם מחליטים במי להשקיע, מה הם מחפשים - ואם יש להם חרטה על עסקה שפספסו

"הכרישים" - פרומו// באדיבות קשת 12

חמשת הכרישים של ישראל ישובו הערב (שני) למסך בעונה חדשה (קשת 12, אחרי החדשות), וינסו למצוא את המיזמים הגדולים הבאים. ספוילר: ההשקעות בעונה החדשה יהיו בסכומים הגבוהים ביותר מכל העונות, וגם יהיה מספר שיא של יזמיות.

"בתור משקיעים, אנחנו מסתכלים על שלושה דברים: היזם, הרעיון וגודל השוק", משיבה הכרישה יסמין לוקץ' על השאלה מה הם מחפשים. "במקרה שלי, החוזקה שלי היא אנשים. אני בודקת מיהו היזם ומהי ההתאמה שלו למיזם. זה רלוונטי גם ב'הכרישים' וגם בחיים האמיתיים. בתחילת הדרך אתה רוצה בעיקר את האנשים הנכונים. להיות יזם זה לרוץ מרתון במהירות של ספרינט. אני מחפשת את הניצוץ בעיניים".

"אומרים שהשקעות זה יותר ארט מסיינס", אומר אורן דוברונסקי. "סיינס זה יותר מוגדר - תעשה ככה וככה. ארט זה דבר שקשה יותר להסביר במילים. יש פה עניין של תחושת בטן. משקיע טוב יודע לקרוא בין השורות - ולא רק את השורות עצמן".

"בהשקעות הון סיכון עדיף להיכנס ולהפסיד מאשר לפספס". חמשת הכרישים, צילום: אורי בן חיים

היו מקרים שהיה מולכם רעיון מבריק אבל פחות התחברת ליוזם ולא הצטרפתם?
"זה קורה כל הזמן", אומר דוברונסקי, "לאדם עצמו יש לפחות 50% מההחלטה".
"צוחקים אצלנו שלפעמים זה קשר שהוא יותר חשוב מקשר זוגי", מוסיפה לוקץ'. "הרבה פעמים ב'הכרישים', בניגוד לחיים, עומד מולי יזם, ואני מרגישה שאני לא מדברת רק אליו - אלא לכל מי שנמצא בבית ורואה אותנו. גם כשאנחנו יודעים שלא נשקיע, עדיין נדבר ונפתח את הדיון, כי אנחנו עם של יזמים עם הרבה רעיונות, ואני רוצה שכל החולמים יצפו ויקבלו עוד כלים לדעת אם החלום שלהם שווה משהו - ואם כן, איך אפשר להגשים אותו".

יש מיזמים שהשקעתם בהם שעדיין פעילים?
"יש כמה, וחלקם גם מהעונה החדשה", אומרת לוקץ'.
"לדברים שאנחנו עוסקים בהם לוקח זמן, לפעמים כמה שנים", מוסיף דוברונסקי. "הדוגמה הכי טובה היא 'אנאבלה', שגם יסמין וגם אני השקענו בה. היא היתה אחת מההשקעות הטובות בישראל בשנים האחרונות, ואנחנו לקראת יציאה בארה"ב".

מאז החשיפה בתוכנית אתם מקבלים יותר פניות של יזמים גם מחוץ למסך?
"אני מדברת עם יזמים כל הזמן", אומרת לוקץ', "ומחוץ לתוכנית אני משקיעה כמעט רק בהייטק. פונים אלי מכל מיני תחומים כדי לקבל פידבק וסיוע".
"אין ספק שמגיעות יותר פניות", אומר דוברונסקי. "לפני התוכנית קיבלתי רק בתחום הספציפי שלי, שהוא הייטק, ואחרי התוכנית אני מקבל פניות מיזמים בתחומים נוספים".

יש מיזמים שאתם מצטערים שלא נכנסתם אליהם?
"אין, בהשקעות הון סיכון עדיף לך להיכנס ולהפסיד מאשר לפספס", אומרת לוקץ'. "באתרים של הקרנות הכי גדולות בעולם יש רשימה של חברות שאמרו להן 'לא'. הן הפסידו הרבה יותר כסף על זה שהן לא נכנסו מאשר ההפסדים שלי, שתמיד מוגבלים לכמות הכסף שהשקעתי".
"אני השקעתי הרבה בתוכנית, אבל אין מישהו ספציפי שאני חושב שחבל שלא השקעתי בו", משיב דוברונסקי. "אני מאוד מרוצה ממה שעשיתי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר