עברייני צעצוע: "4:20" היא חיקוי שחוק לסדרות פשע ישראליות בנות עשור וחצי

הבעיה בסדרת הפשע החדשה שבה מככבים עוז זהבי ויובל שרף ככל הנראה נעוצה בכך שיוצריה גדלו על "הבורר" ו"עספור" כמודל לטלוויזיה טובה, במקום לקבל השראות מ"הסמויה" ומ"הסופרנוס" • התוצאה: סדרה מופרכת, סטיגמטית, צפויה, בנאליות - ובעיקר נמרחת

עוז זהבי בסדרה "4:20". צילום: אוהד רומנו ובאדיבות HOT ו-NEXT TV

לאחרונה הפשע הרים את ראשו והפסיק להתבייש. ארגוני הפשיעה התעצמו, נשקים מסתובבים חופשי ברחובות, האכיפה בררנית, החוקים גמישים, והמצב הכלכלי הכללי בקרשים. רוצה לומר: אנחנו בשנת 2023, הפשע משתולל בלי שליטה, אבל בטלוויזיה הישראלית עדיין לא מצליחים לייצר סדרות פשע איכותיות ומקוריות.

מדובר במגמה ארוכת שנים. מאז "הבורר" ו"עספור" שודרו כאן לא מעט יצירות מתוסרטות על סביבה עבריינית שמתנהלת במציאות ישראלית, וכמעט תמיד התוצאה מביכה, מוזרה, משעממת או רדודה. "מלכות", "מטומטמת", "השוטרים", "נאפס" וסדרות נשכחות אחרות, לא הרימו רף עבור אף אחת אחרת. למעשה, למעט "המדובב" ו"בני אור", לא הצלחתי להיזכר בהפקות מקומיות מהז'אנר ששווה להתייחס אליהן ברצינות.

והנה, גם "4:20", סדרת הפשע החדשה של HOT, לא מספקת שום סטנדרטים ופועלת על בסיס של - יאללה בואו נעשה משהו עם אקדחים, סמים ונחשים, שוטרים, מדענים והומור פלוצים ילדותי. ב"4:20" עוז זהבי מגלם אבא לילדה חולת אפילפסיה הזקוקה לקנאביס רפואי, וכשהזן הנדיר כבר לא בהישג ידו הוא נשאב לתוך העולם התחתון בצוותא עם שני עברייני צעצוע שמוכרחים כסף מיידי, אך בגלל טיפשותם רק מסתבכים יותר ויותר.


למרות שהיא נוברת בנושא חשוב - השילוב הקטלני שבין קנאביס רפואי לעולם הפשע - "4:20" נשארת סדרה קלילה ודבילית, שחולפת ללא אמירה מגובשת, בלי מתח, עומק או משמעות. סתם פלרטוט בין הנורמטיביות לעולם האפל דרך מאסטרמיינד מוביל וכמה דמויות חדגוניות לא מתוכחמות. לכן, כשיורים בראש לאחת מדמויות המשנה - זה לא מפעיל רגשות ולא ממוטט אף אחד.

ייתכן כי הבעיה נעוצה בכך שדור שלם גדל על "הבורר" ו"עספור" כמודל לטלוויזיה טובה, במקום לקבל השראות מ"הסמויה" ומ"הסופרנוס", ומכאן סדרות פשע כמותן נוטות להיות מופרכות, סטיגמטיות, צפויות ובנאליות.

הסדרה "4:20", צילום: אוהד רומנו ובאדיבות HOT ו-NEXT TV

בהרבה מובנים "4:20" מרגישה כמו דור המשך ל"עספור" (עוז זהבי וחנן סביון משחקים גם כאן) או אחות צולעת של "הבורר" (אפילו שלומי קוריאט משלים מהפך מאבי הטחול לתפקיד של שוטר חסר אישיות). וזאת לא היתה מחמאה, כי אנחנו לא צריכים עוד חיקויים לסדרות שהצליחו והיו רלוונטיות לפני עשור וחצי.

סדרות ישראליות חולמות לכבוש את העולם, לעשות מכה, לעלות על השולחן ולצעוק: אני, סמי בן טובים, דפקתי את הקופה. הן גומרות בתקציב מינימום, עם עלילה שחוקה ונמרחת ושלל בדיחות קרש.

"4:20" - פרק 5, HOT3, 22:00

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר