היפות והאמיצות: הנשים הכי חזקות בטלוויזיה לדורותיה

מחאליסי המסוכנת מ"משחקי הכס" ועד לסוקי סטקהאוס הסקסית של "דם אמיתי" - לכבוד יום האישה הבינלאומי, התכנסנו לרכז עבורכם את הדמויות הנשיות שהפכו לאייקונים תרבותיים של ממש, והותירו מורשת גם בעולם האמיתי ועד עצם היום הזה • האם הבחורה האהובה עליכם נכנסה לרשימה?

לא רק סקסיות. נשים חזקות בטלוויזיה, צילום: אילוסטרציה

הן אמיצות, נועזות, אינטליגנטיות ונחושות, ולעיתים גם ערמומיות וקטלניות. לרגל יום האישה הבינלאומי שמצוין היום, בחרנו את גיבורות הטלוויזיה החזקות בכל הזמנים, כאלה שביססו את עצמן במשך השנים לא רק כנשים עוצמתיות, אלא גם כאייקונים תרבותיים, שהשאירו (וחלקן עדיין משאירות) אחריהן מורשת מרשימה גם בעולם האמיתי. הכי עוברות מסך.

וונדר וומן (לינדה קרטר, "אשת חיל")

לינדה קרטר כוונדר וומן, צילום: יח"צ

כן, גם אנחנו חוטפים קרינג' למשמע השם העברי המקורי של הסדרה הזו, שהופקה בשנות השבעים ושודרה על מסכי הטלוויזיה הישראלית באייטיז. ובכל זאת, אי אפשר להתעלם, וגם לא להתפעם מההפקה המכוננות הזו, להיט עולמי שהפך את לינדה קרטר לשם מוכר בכל בית. נסיכת האמזונות מבית DC חבטה ברעים וגברה עליהם כמעט ללא מאמץ מדי שבוע, והכל למען הצדק, האחווה והשוויון. מה שלא פחות מדהים זה שהשחקנית הבאה שגילמה את וונדר וומן בגרסת לייב אקשן, נכנסה למגפיה של הגיבורה רק כארבעים שנה מאוחר יותר. אולי שמעתם עליה, קוראים לה גל גדות.

עוד משהו קטן: קרטר מופיעה בתפקיד אורח קטן בסרט "וונדר וומן 1984", עם פוטנציאל להופעה גם בסרט שלישי בסדרה - במידה ויופק.  

מרדית' גריי (אלן פומפאו, "האנטומיה של גריי")

אלן פומפאו כמרדית' גריי, צילום: יח"צ

אמא במשרה מלאה, מנתחת-על מסביב לשעון וגברת שלא מקבלת הוראות מאף אחד, קשה להכחיש שדוקטור גריי היא אחת מהנשים הכי עוצמתיות שאי פעם הופיעו על המסך הקטן. וכשלוקחים בחשבון את הטרגדיות הרבות שפקדו אותה במשך השנים (ממש על קצה המזלג: היא כמעט טבעה למוות; בעלה האהוב נהרג בתאונת דרכים; ידידה הטוב נדרס על ידי אוטובוס; אחותה נספתה בהתרסקות מטוס וכו'), מרדית' מעולם לא הרימה ידיים. הישג נוסף: "האנטומיה של גריי", שמשודרת כיום בעונתה ה-19, היא סדרת הדרמה הרפואית הכי וותיקה בטלוויזיה.

עוד משהו קטן: למרות הפרידה המתוקשרת שלה מבית החולים גריי סלואן, אנחנו מוכנים להתערב שמרדית' עוד תשוב לסדרה, וזה יקרה מוקדם יותר ממה שכולם חושבים.

ליסה סימפסון (קולה של ירדלי סמית', "משפחת סימפסון")

ליסה סימפסון, צילום: יח"צ

 דמות האנימציה היחידה שמצאה את דרכה לפרויקט הזה היא הבת המחוננת, המוכשרת וטובת הלב של המשפחה המצוירת הצהובה, שגם מתפקדת כמצפן המוסרי שלה (ביחד עם אמא מארג'). מכיוון שאנחנו מעוניינים לפרגן לדור העתיד, ליסה - מהדמויות הצמחוניות הראשונות שקיבלו זמן מסך בפריים טיים בארה"ב - מקבלת אצלנו מקום של כבוד. אנחנו בטוחים שמארג' תפרגן.

עוד משהו קטן: מאט גרונינג, היוצר של "משפחת סימפסון", קרא לדמות על שם אחותו הצעירה, ליסה גרונינג.

מישון (דנאי גורירה, "המתים המהלכים")

דנאי גורירה כמישון, צילום: יח"צ

באמת שאי אפשר לבוא בטענות לאישה שכלי הנשק המועדף עליה בביתור זומבים הוא חרב סמוראים. אחת מהדמויות האהובות והנערצות בסאגת "המתים המהלכים", מישון הייתה אחת מהמנהיגות האמיצות והשקולות ביותר של חבורת הניצולים המיוזעת, עד שעזבה את הסדרה כדי לחפש את אהובה הנעדר, ריק. רוצים ספוילר מטורף? המשיכו לסעיף הבא.

עוד משהו קטן: למרות ש"המתים המהלכים" כבר הסתיימה, מישון אכן תמצא את ריק! בחיים! ההרפתקאות החדשות של הצמד הקטלני יוצגו בסדרת ספינאוף חדשה שמצולמת בימים אלה ממש, וצפויה לעלות לשידור בשנה הבאה.  

בת' הרמון (אניה טיילור ג'וי, "גמביט המלכה")

אניה טיילור ג'וי כבת' הרמון, צילום: יח"צ

איך בחורה צעירה יכולה להיות רב אמן בשחמט, שדורסת בזה אחר זה את (רוב) היריבים הגבריים, המבוגרים והמקובעים שלה, ועושה להם משולשים בלוח כאילו שהיו אחרוני הפיונים? יכולה, בטח שיכולה. לא רק ש"גמביט המלכה" גרם למיליוני בנות להתעניין במשחק המלכים וללמוד אותו, הסדרה עצמה נחשבת לאחת מההצלחות הגדולות של נטפליקס בשנים האחרונות - בעיקר בזכות היכולת והנחישות של הרמון, שמצד אחד מתמודדת עם ההתמכרויות והשדים שבארון שלה, אבל מצד שני כובשת כל פסגה אפשרית בתחום משחק האסטרטגיה העתיק. אכן מלכה.

עוד משהו קטן: למרות השמועות (והתקוות), לא תהיה ל"גמביט המלכה" עונה שנייה.

באפי סאמרס (שרה מישל גלר, "באפי ציידת הערפדים")

שרה מישל גלר כבאפי סאמרס, צילום: יח"צ

באפי התמודדה לא פעם ולא פעמיים עם מה שנראה כמו סוף העולם. מה לעשות, כשאת תיכוניסטית מתבגרת, כמעט כל דרמה שמתרחשת בין כותלי בית הספר שלך עלולה לחרוץ גורלות. אה, ויש גם את עניין ציד הערפדים (והשדים, והמה לא...), והעובדה המחייבת שבאפי הא גם האחרונה בשושלת עתיקה שתפקידה להגן על האנושות. בלגאן. במשך שבע עונות, מ-1997 עד 2003, ביססה את עצמה "באפי ציידת הערפדים" כסדרת קאלט איכותית שגם פרצה גבולות בכל הקשור להצגת דמויות להט"ב ופמיניזם. יש מצב לסדרת המשך? בבקשה?

עוד משהו קטן: אף שסדרת הטלוויזה הסתיימה אחרי העונה השביעית, העלילה המשיכה בסדרת קומיקס בת 43 חוברות.

ג'ון אוסבורן (אליזבת' מוס, "סיפורה של שפחה")

אליזבת' מוס כג'ון אוסבורן, צילום: יח"צ

חד וחלק, ג'ון אוסבורן סבלה הכי הרבה מכל הגיבורות האחרות בכתבה הזו. היא נאנסה, נחטפה, נכלאה, עונתה והופרדה ממשפחתה - והכל בשביל משטר דיקטטורי והזוי שנכפה על מדינה שפעם הייתה ארצות הברית. אבל ג'ון אף פעם לא נכנעה, אלא נשכה שפתיים - לא פעם ממש במובן המילולי - והפכה לסמל של המאבק בדיכוי וברודנות. בשביל הבנות שלה, בשביל החברות שלה, בשביל הצדק. סיפורה של ג'ון עדיין לא הסתיים (העונה השישית והאחרונה של "סיפורה של שפחה" תשודר ככל הנראה לקראת סוף השנה), אבל אנחנו בטוחים שהיא תזכה לסוף טוב ומעודד.

עוד משהו קטן: גם אם סיפורה של ג'ון יגיע לסיומו בעונה האחרונה של "סיפורה של שפחה", בשירות הסטרימינג הולו כבר שוקדים על סדרת הספינאוף "העדויות", שתתמקד בין היתר גם בסיפורה של דודה לידיה (אן דאוד).

סוקי סטקהאוס (אנה פקווין, "דם אמיתי")

אנה פקווין כסוקי סטקהאוס, צילום: HBO

רק מהתמונה אפשר לראות מה הדמות הראשית של "דם אמיתי", סוקי, מלצרית בעלת יכולות טלפתיות, עושה לגברברים שנקלעים לעיירה בון טמפ, לואיזיאנה - בה מתרחשת סדרת הדרמה העל-טבעית הזו מבית היוצר של אלן בול ("עמוק באדמה", "אמריקן ביוטי" - שידוע כמעריץ נשים מושבע).

"דם אמיתי", צילום: HBO

בעולם שבו ערפדים "יוצאים מארון הקבורה" (אנלוגיה ברורה לקבוצות מיעוט שדורשות שוויון זכויות והיטמעות בחברה) וחיים לצד בני אנוש (ובמשך הזמן אנחנו גם מתוודעים לאנשי זאב, פיות, מכשפות, ומשני צורה), נראה שסוקי מחברת בין כולם על ידי הנאמנות, הפלורליזם, האומץ וטוב הלב שלה. אבל לא הכל ורוד באישיותה. בהמשך הסדרה אנחנו גם עדים לצד אפל ונקמני מאוד שלה, מיד לאחר שאנחנו למדים ביחד איתה כי סוקי היא בת כלאיים של בת אנוש ופיה.

תוסיפו לזה שערפדים נמשכים אליה מפני שהם סבורים שהיא מריחה ממש טוב (דם פיות הוא ממכר עבור ערפדים), ושבכל עונה היא נאלצת להתמודד עם נבל תורן עקשן, ותקבלו את הרעיון הכללי.  

פיה נקמנית. אנה פקווין כסוקי סטקהאוס וריאן קוונטן כג'ייסון סטקהאוס ב"דם אמיתי", צילום: HBO

עוד משהו קטן: לפני כשבועיים דווח כי הריבוט של "דם אמיתי", שהיה בפיתוח מאז 2020, בוטל. ומי בכלל היה רוצה לראות סוקי סטקהאוס שלא תהיה אנה פקווין (זוכת האוסקר וגלובוס הזהב) הלוהטת והמוכשרת?

אלכסיס קרינגטון קולבי דקסטר רואן (ג'ואן קולינס, "שושלת")

ג'ואן קולינס כאלכסיס קרינגטון קולבי דקסטר רואן, צילום: יח"צ

אף שהייתה הנבלית הראשית של אופרת הסבון המיתולוגית שהנעימה את זמננו במשך חלק ניכר משנות השמונים, אי אפשר שלא היה לאהוב את אלכסיס הערמומית, החתרנית, הנקמנית, ובינינו - עם כל הכבוד לבלייק, קריסטל ושות' - הכוכבת האמיתית של "שושלת".

המזימות של אלכסיס הרי הניעו את קווי העלילה המרכזיים של הסדרה. רותקנו לכל אחת מהן, ובלי להתבייש - לפעמים אפילו רצינו שהן יצליחו. לא פלא שאלכסיס מרבה להיבחר כאחת מהנבליות הטלוויזיוניות המוצלחות בכל הזמנים.

עוד משהו קטן: ג'ואן קולינס לא הייתה המועמדת היחידה לתפקיד של אלכסיס. גם סופיה לורן, אליזבת' טיילור וג'סיקה וולטר נלקחו בחשבון, אבל בסוף הרעה הטובה ביותר ניצחה.

דאינריז טארגאריין (אמיליה קלארק, "משחקי הכס")

אמיליה קלארק כדאינריז טארגאריין (חאליסי), צילום: HBO

מודים, קצת התלבטנו אם לשלב את אם הדרקונים בפרויקט הזה, בעיקר בשל העובדה שהגברת איבדה את זה לגמרי לקראת סוף הסדרה, ופחות או יותר ביצעה רצח עם. אז נכון שהסימנים המוקדמים לטירוף של חאליסי פוזרו במהלך העונות (ותכל'ס היא הבת של מי שכונה "המלך המטורף" - יש יותר מפליל מזה?), אך האכזבה שלנו עדיין הייתה גדולה, במיוחד מפני שהיא הייתה דמות חזקה, אניגמטית ומרתקת במשך כל כך הרבה שנים, כזו שקל להתייצב לצידה בזמן פקודה. נו, היא לפחות קיבלה עונש ראוי בפרק האחרון.      

עוד משהו קטן: על פי חישוב כללי, כשהסדרה הסתיימה הייתה דאינריז לכל היותר בת 22. אין ספק שהיא עשתה וראתה (ושרפה) הרבה בחיים, בטח בשביל מישהי בגילה.

אילבן (מילי בובי בראון, "דברים מוזרים")

מילי בובי בראון כאילבן, צילום: נטפליקס

האמת היא שכל הקאסט הנשי הראשי של "דברים מוזרים" מורכב מדמויות חזקות ונערצות, ללא יוצאות מהכלל. אבל מכיוון שהסדרה בעצם מבוססת על מעלליה של אילבן, הנערה בעלת הכוחות המיוחדים שנפלה קורבן לניסויים אכזריים ונאלצת להציל את העיירה שלה (ואת העולם כולו?) מפני מפלצות מחליאות ונבלים מחרידים שרק מחכים לרגע הנכון לפלוש, היא מקבלת את הכבוד. במשך ארבע עונות (החמישית בדרך) הפכה אילבן מילדה ביישנית, מבולבלת וחסרת ביטחון לכוח מתפרץ אדיר - ולאחת מגיבורות הטלוויזיה הבולטות של העשור האחרון. בצדק.

עוד משהו קטן: תאמינו או לא, אבל במקור "דברים מוזרים" הייתה אמורה להיות מיני סדרה, כשאילבן הייתה אמורה למות בסופה. הלם.

ברנדה צ'נווית' (רייצ'ל גריפית'ס, "עמוק באדמה")

רייצ'ל גריפית'ס כברנדה צ'נווית', צילום: HBO

דמות נשית נוספת מבית היוצר של אלן בול. למרות שהייתה בת הזוג לסירוגין ולבסוף אשתו של נייט פישר בדרמה המשפחתית העמוקה והמוערכת מבית HBO (שלאחרונה גם דירגנו כסדרה הטובה ביותר לדורותיה של רשת השידור האיכותית), היא היוותה את אחת הדמויות הבולטות בה ואולי אף האהובה ביותר על ידי מעריצי הסדרה, לצד קלייר פישר (לורן אמברוז, "סרבנט").

ברנדה הציגה את מה שרבים ממבקרי הטלוויזיה מגדירים כדמות הנשית הכי מורכבת ומעניינת שאי פעם נראתה על המסך הקטן, בעלת שכבות פסיכולוגיות אינסופיות, ועם סיפור רקע מרשים. כשהייתה ילדה, הוריה הפסיכולוגים העמידו אותה בראש מחקר אקדמי מפוקפק סביב רמות ה-IQ המרשימות שלה – כשזו הצליחה להערים על כל החוקרים שניסו לפצח את האופן שבו הילדה הגאונה חושבת. בהמשך הסדרה עשתה גם 180 מעלות ושינתה לגמרי את אורח חייה. אם זו לא דמות עגולה ועמוקה, אנחנו לא יודעים מה כן.

עשתה 180. רייצ'ל גריפית'ס כברנדה צ'נווית', צילום: HBO

סמנתה ג'ונס (קים קטרל, "סקס והעיר הגדולה")

בלי להמעיט בערכן של קארי, שארלוט ומירנדה, סמנתה תמיד הייתה חביבת הקהל של "סקס והעיר הגדולה". היא לא דפקה חשבון לאף אחד, לא התביישה בתיאבון המיני שלה, תמיד שלפה משפטי מחץ, והדבר האחרון שעניין אותה זה למצוא חן בעיני אחרים ולקבל מהם אישור. סמנתה הבינה שאהבה עצמית חשובה יותר מאהבה של גבר, ולקראת סוף הסדרה אף התמודדה בצורה מרגשת ומעוררת השראה עם מחלת הסרטן. יודעים מה? איכשהו, גם הסירוב של קטרל להשתתף ב"פשוט ככה", סדרת ההמשך של "סקס והעיר הגדולה", רק מוסיף לגדולה שלה.

קים קטרל כסמנתה ג'ונס, צילום: HBO

עוד משהו קטן: קנדיס בושנל, שכתבה את הספר שעליו מבוססת הסדרה, יצרה את דמותה של סמנתה בהשראת חברה שאותה תיארה כ"מומחית לגברים ולדייטים". אנדרסטייטמנט המאה.

עוד חזקות ונערצות: ורוניקה מארס (קריסטן בל, "ורוניקה מארס"), זינה (לוסי לולס, "זינה הנסיכה הלוחמת"), קארי מת'יסון (קלייר דיינס, "הומלנד"), סידני בריסטו (ג'ניפר גארנר, "זהות בדויה"); אנאליס קיטינג (ויולה דייוויס, "המדריך לרוצח"), דיינה סקאלי (ג'יליאן אנדרסון, "תיקים באפלה"), לורליי גילמור (לורן גרהם, "בנות גילמור") ואיב פולסטרי (סנדרה או, "להרוג את איב").  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר