שחקנים וקומיקאים נגד סגירת התאגיד: "אסון לתרבות הישראלית"

על רקע הודעות של שר התקשורת לקצץ משמעותית את תקציב התאגיד, צצה מחאה הולכת ומתרחבת של אנשי תרבות ובידור רבים, המביעים את דעתם הנחרצת נגד כוונותיו

נועה קולר בסט הצילומים של "קופה ראשית", צילום: עמי שומן

שר התקשורת שלמה קרעי מרבה לדבר בימים האחרונים על כוונותיו ותוכניותיו לצמצם באופן דרמטי את תקציב תאגיד השידור הציבורי "כאן 11", מה שמתפרש אצל גורמים בכירים בערוץ כהחלטה לסגור אותו. בשעות האחרונות התווספו עוד ועוד ידוענים, חלק כוכבי הערוץ, למאמץ העיקש למנוע את ההחלטה המסתמנת.

הסטנדאפיסט אבי נוסבאום שיתף בסיפור ילדות שלו על מאמציו לקבל מאימו אופניים, שלאחר מכן התעקש להוסיף להם שיפורים שהתבררו בסוף כטעות קריטית, כמשל למצבו של ערוץ "כאן 11", שעובד לדעתו מצוין ואין צורך להתערב, לשנות או לתקן אותו.

אבי נוסבאום, צילום: רונן אקרמן

"אם כבר יש משהו שעובד יופי, אין שום צורך לשפר אותו. או כמו שאומרים האמריקאים, 'אם זה לא שבור, אל תתקן את זה'. בקיצור, נשמות של פוליטיקה, תניחו ל'כאן' להיות מה שהוא, עם הסדרות המעולות והתכנים המצוינים, ולכו תתעסקו במה שאתם טובים בו", כעס.

גם השחקן והקומיקאי אוראל צברי פינה זמן להתייחס לאיומים לסגירת הערוץ. "לא מסכים עם כבוד השר קרעי. שידור ציבורי הוא חשוב, הוא קריטי לתרבות המדינה, במיוחד כמו ש'כאן' עושים טלוויזיה!", החמיא. "איכותית, יצירתית, צעירה, והכי חשוב: נותנים במה לכל כך הרבה יוצרים חדשים כישנים, לשחקנים חדשים", הרחיב. "הפקות שלא היו רואות אור בשום ערוץ מסחרי אחר משיקולים כלכליים שהם ההיפך מתרבות.

"גם אם חלק מההפקות לא קולעות ל'טעם הרוב', חשוב שיהיה אותן", הסביר. "סגירת התאגיד תהיה אסון לתרבות הישראלית, לתעשייה כולה", הזהיר. "כבוד השר, בוא נשב, נדבר, ונוכיח לך שזה חשוב", הציע וגם הגדיל לעשות ותייג את שר התקשורת.

"אני רוצה לומר מילה על תאגיד השידור הציבורי. לפני כשלוש שנים התחלנו את הדיאלוג עם אנשי התוכן המעולים שנמצאים שם, והדיאלוג המפרה והיפה הזה הוביל לפרויקט שלי, 'סבתא בישלה'", ציינה בתחילת דבריה כוכבת "ארץ נהדרת" תום יער.

"אין לי מילים לתאר כמה נעימה ומקצועית הייתה העבודה. אני ממעטת להתבטא בנושאים פוליטיים, כאלו שאינם נוגעים לי אישית, אבל הבוקר התעוררתי בתחושת חרדה שאולי יסגרו את המקום הנפלא הזה. וכיוצרת הרגשתי צביטה גדולה. אני קוראת לכל מי שיש לו דבר בעניין וגם כל מי שאין לו - אל תתנו לאף אחד לסגור את התאגיד. לא לגעת בו. אנחנו כולם רוצים יצירה ותרבות ישראלית מרעננת ואותנטית שלא תלויה בגורמים מסחריים. לא נישאר ככה בכיף אם המצב יימשך", רמזה למחאה בעניין.

גם השחקנית יובל שרף העלתה סטורי בו התייחסה לנושא. "מה נגיד?", שאלה על רקע סרטון שבו בין היתר נכתב "הממשלה מתכוונת לרסק את התאגיד". גם השחקניות אגם רודברג ונועה קולר הגיבו לידיעה על הכוונה לסגור את הערוץ, כששיתפו פוסט שכתב אחד מיוצרי "קופה ראשית", בו ציין את יתרונותיו הגדולים של הערוץ. "הוציא לי את המילים מהלב", הוסיפה קולר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר