"עצוב לי שלזה הפך הפורמט שאהבתי": משתתף "בואו לאכול איתי" בביקורת על התוכנית

פרק טעון במיוחד ששודר מביתה של מתנחלת מעמיחי וכלל חילוקי דעות בין המשתתפים, האשמות והתפרצות בכי, גרר אחריו פוסט נוקב ומאשים מצד אורן ברט, אחד המתמודדים בתוכנית • "את רבקה, שהתמוטטה לגמרי אחרי ההתקפה שעברה, לא הראו לכם", הוא מספר ל"ישראל היום" • מהפקת התוכנית נמסר בתגובה: "קוצר היריעה של התוכנית לא יכול לשקף כל מילה שנאמרה במהלך השעות הרבות של הצילומים"

משתתפי עונה 6 של "בואו לאכול איתי", צילום: כאן 11

התוכנית "בואו לאכול איתי" של כאן 11 עוסקת השבוע, כך נדמה, פחות באוכל שמוגש לשולחן ויותר בסכסוך על האדמה שממנה הוא צמח. ליהוק של חמישיית המשתתפים, הכולל ערבי-ישראלי ושני מתנחלים, יצר, כצפוי, אינטריגות שהגיעו לשיא בפרק ששודר אתמול (שני) מביתה של רבקה המתנחלת. "אני לא מעודד אלימות, אבל אם מישהו היה גונב לי את האדמות, שורף לי את העצים וגונב לי את העדר, הייתי עושה משהו", אמר, בין היתר מודי, המשתתף הערבי בתוכנית במהלך ויכוח עם אורן ברט, מתנחל נוסף מהיישוב אלקנה. "אני חושבת שהוא התגלה היום בפרצוף הערבי שלו", הגיבה רבקה לדבריו. הסצנות הקשות ששודרו גרמו לאורן ברט, להגיב על הפרק בקבוצת הפייסבוק של התוכנית, שבו האשים את ההפקה בהצגת תמונה חד צדדית ולא משקפת ואת המתחרים האחרים בשנאה בשל דעה מנוגדת. "את רבקה, שהתמוטטה לגמרי אחרי ההתקפה שעברה, לא הראו לכם", המשיך להאשים בתגובה שהעניק ל"ישראל היום".

אורן ברט ב"בואו לאכול איתי", צילום: כאן 11

"ראיתי את הפרק, אתם הרי כבר יודעים שהייתי שם. ועכשיו, שוב, כמו אז, כשתם אותו הערב, אני עצוב", כתב ברט בפתח דבריו שגררו מאות תגובות מחברי הקבוצה. "עצוב על שנאת אדם בשל דעותיו, עצוב על פגיעה במארחת בשל היותה שונה, עצוב על אטימות אישית וקצרות רוח, עצוב על צביעות רעיונות של מי שאינו מוכן לקבל, עצוב על אהבת עם וארץ שכל כך נכחה, אבל לא ניתן לה במה, ועצוב גם בשל הצגה טלוויזיונית חד צדדית. אני כל כך אוהב את הפורמט הזה, הרי בשביל זה באתי, ואני כל כך עצוב שלזה הוא הפך", האשים. 

"זה היה מבייש וכצופה הרגשתי חוסר נוחות וכעס. איך אתם מעזים לשבת בבית של אדם זר ולהתעלם מזה שהוא מתייפח?", תהתה אחת המגיבות בתגובה לפוסט של ברט, בהתייחסותה לסצנה שבה פרצה רבקה בבכי בעקבות חילופי הדברים הקשים. "לא פגעו בה ולא נעליים. היא לא בוגרת, וסתם בכתה מתוך ניסיון לעשות מניפולציות", סברה אחרת. "לא ברור לי למה אתה הופך את רבקה לקורבן. יש בה משהו מאוד פאסיב אגרסיב, בעטיפה של מתיקות היא מאוד תוקפנית", האשימו אחרים.

רבקה בוכה ב"בואו לאכול איתי", צילום: כאן 11

בשיחה עם "ישראל היום" התייחס אורן ברט באופן נרחב יותר לטענותיו להטיה מכוונת של הפקת הסדרה לטובת צד אחד מסוים בוויכוח שהתנהל. "הדיון לא היה חד צדדי כמו שניסו להראות לכם. היה בו הרבה יותר משנאת אדם רק בשל מקום מגוריו או דעותיו, וגם יותר מהאמירה האומללה של המארחת על מי שנחשף בפרצופו הערבי. הפרק הסתיים במודי (המתמודד הערבי-ישראלי) שהיה לו קשוח. אבל את רבקה, שהתמוטטה לגמרי אחרי ההתקפה שעברה, לא הראו לכם.

רבקה באמירה שהציתה סערה. "בואו לאכול איתי",

"גם אם החלטתם לתת במה בתוך כל זה לדעות ולעימות אידיאולוגי, המינימום זה לתת לצופים נגישות לכל הדעות, וחבל לי שלא כך באמת זה הוצג. אנחנו לא פלקטים טלוויזיוניים".

הפרק ששודר אמש גרם גם למתנחלת רבקה לפאיר להגיב עליו בפוסט נרחב משלה. "כבר שנים מתרחש פה מאבק סמוי-גלוי", כתבה בין היתר. "עד שלא נבין בעצמנו שאנחנו ראויים לחיות בארץ בביטחון אמיתי וללכת בגאון ולטייל בשבילי הארץ הטובה הזו, עד שלא נבין שאנחנו ראויים, ימשיכו לבדוק אותנו, להציק לנו ולאיים עלינו אויבים מבפנים ומבחוץ. עד שלא נפסיק להתנצל על עצמם קיומנו על האדמה". על חווייתה מהצילומים הוסיפה: "הטראומה שחוויתי אצלי בבית הזכירה לי את הגירוש מעמונה. נכנסים, לוקחים, מחללים. וזהו, אין לך יותר בית". בהמשך הביעה גם היא את חוסר שביעות רצונה מהתנהלות ההפקה. "לא יפה להטיל אימה על כולם ולהציג את ההתנחלויות כמקום מסוכן".

מארמוזה הפקות נמסר בתגובה: "'בואו לאכול איתי' הינה תוכנית דוקו-ריאליטי הומוריסטית ששואפת להביא את המיקרוקוסמוס של החברה הישראלית. אהבת אדם, אנושיות והומור הם עוגני התוכן מהם בנויה התוכנית לצד מורכבות וקונפליקטים אישים ופוליטיים. משתתפי התוכנית מודעים לחוקי הפורמט מראש, ומטבע הדברים קוצר היריעה של התוכנית לא יכול לשקף כל מילה שנאמרה במהלך השעות הרבות של הצילומים. אנחנו שמחים שמשתתפי התוכנית מביעים את חוות דעתם ומעודדים אותם לשתף ולקחת חלק גם בחוויית הצפייה לאחר השידור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר