מת יבגני אריה, מייסד תיאטרון גשר

הבמאי והמנהל האמנותי של התיאטרון הוותיק הלך לעולמו בגיל 74 • השחקן סשה דמידוב: "לא האמנתי שילך מאיתנו"

יבגני אריה, צילום: יהושע יוסף

מייסד תיאטרון גשר והמנהל האמנותי שלו, הבמאי יבגני אריה, נפטר במהלך הלילה (רביעי) בבית חולים בניו יורק, והוא בן 74 במותו.

איש התיאטרון נפטר מסיבוכים רפואיים של מגוון מחלות, שהובילו לאשפוז ממושך בבית החולים.

אריה נולד במוסקבה ב-1947. לאחר סיום לימודיו בפקולטה לפסיכולוגיה, עבר ללנינגרד ולמד תיאטרון אצל הבמאי הנודע גאורגי טובסטונוגוב. הוא החל לביים בתיאטראות המובילים של לנינגרד, ולאחר מכן שב למוסקבה וביים בתיאטרון על שם מאיאקובסקי.

במשך שנים היה אריה מסורב עלייה. רק ב-1990 הצליח לעלות ארצה יחד עם קבוצת שחקנים שרובם היו תלמידיו. כאן, יחד עם סלבה מלצב, הוא הקים את תיאטרון גשר, שהפך לתיאטרון רפרטוארי מוביל עם סגנון אמנותי ייחודי ועם שיטת בימוי וראייה שגרפו הערכה מקצועית, תשואות ופרסים, וכן אהבת הקהל בארץ ובעולם.

יצירותיו הציגו בכל רחבי העולם, מבוגוטה שבקולומביה, דרך מוסקבה, ברלין וניו יורק ועד ביג'יין שבסין ועוד.

במקביל הוא שימש פרופסור אורח במכון האירופי למשחק בפריז, ב"ג'וליארד" בניו יורק ובאוניברסיטת תל אביב. על עבודותיו זכה בפרסים רבים, ובהם פרס רוזנבלום לאומנויות הבמה, פרס א.מ.ת., פרס "מסכת הזהב" (פרס התיאטרון הלאומי של רוסיה) וכמה פעמים בפרס התיאטרון הישראלי.

הבמאי והמנהל האמנותי קיבל בנוסף תואר דוקטור לשם כבוד מהאוניברסיטה העברית, ממכון ויצמן, ויחד עם תיאטרון גשר בתארים דומים של אוניברסיטת בר-אילן ואוניברסיטת תל אביב.

יבגני אריה שימש מנהלו האמנותי של תיאטרון גשר מיום היווסדו עד שנת 2019. במהלך השנים ביים אריה יותר מ-40 הצגות. הבולטות שבהן: "רוזנקרנץ וגילדנשטרן מתים", "אדם בן כלב", "עיר. סיפורי אודסה", "כפר", "השטן במוסקבה", "העבד", "שונאים - סיפור אהבה", "יונה ונער", "הדיבוק", "אורסטיאה" ועוד. הוא אף ביים כמה אופרות בתיאטרון הבולשוי במוסקבה, הצגות בתיאטרון סוברמניק מוסקבה, בניו יורק ובלטביה.

כבר בתחילת עבודתו בארץ ביקש לחזק את הקשר לתרבות הישראלית ובחר לביים ולעבד לבמה סופרים ישראלים רבים, וביניהם: יהושע סובול, יעקב שבתאי, מאיר שלו, יורם קניוק, דויד גרוסמן ואחרים.

אריה הותיר אישה, בן ותיאטרון שלם שמבכה את לכתו.

מנכ"לית תיאטרון גשר, לנה קריינדלין: "אנחנו המומים וכואבים את לכתו בטרם עת של יבגני אריה, ועדיין מחפשים את המילים. התיאטרון העולמי מאבד היום את אחד הבמאים והיוצרים החשובים בדורו ואנחנו בתיאטרון גשר מאבדים את המורה, האב, החבר ומי שהיה ויישאר חלק בלתי נפרד מהתיאטרון, מייסדו ומקימו, הלב והמהות של 'גשר'".

סשה דמידוב, שחקן בתיאטרון גשר, נפרד מהמנטור שלו: "הוא היה המורה שלי כבר במוסקבה. הוא פשוט עשה אותי, בנה אותי, ברא אותי. החיבור שלנו התחיל כבר בלימודים ובטח שהמשיך פה, בישראל. כל החיים שלי, כל התפקידים וההצלחות שלי - הכל זה בזכותו. הוא ברא עולמות שלמים. במאים כמוהו יש אולי בודדים בכל העולם. חשבתי שהוא ייצא מזה, לא האמנתי שילך מאיתנו".

שר התרבות והספורט חילי טרופר הגיב אף הוא: "הצטערתי לשמוע על לכתו של במאי התיאטרון ומייסד תיאטרון גשר, יבגני אריה. יבגני עלה ארצה לאחר שביים בתיאטראות הגדולים והיוקרתיים ביותר ברוסיה וזכה בפרסים רבים על ההישגים האמנותיים שלו. יבגני הביא אל תיאטרון גשר את הניסיון העשיר שצבר בעולם, והצליח להפוך אותו לאחד מהתיאטראות הנחשבים והאיכותיים בישראל. שולח את תנחומיי הכנים למשפחתו. יהי זכרו ברוך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר