הוא שחקן, קומיקאי, תסריטאי, מחזאי, במאי וכוכב ילדים, אבל בשנים האחרונות אודי גוטשלק - מי שהתחיל כחצי מצמד הקומיקאים "אודי ואביעד" (יחד עם אביעד בנטוב), שהופיעו בשלל תוכניות לכל המשפחה ובמגוון דמויות, ובהן דמויותיהם הידועות "גור ואוח" - יוצר ומביים בתיאטרונים הרפרטואריים.
מה שהתחיל במחזמר המצליח שכתב, "החב"דניקים", שעלה בקאמרי, המשיך לעוד שני מחזות זמר גדולים בתיאטרון הארצי - "סוף העולם שמאלה" ו"פרח השכונות". כעת הוא חוגג פרויקט חדש ומביים את ההצגה "מלכת היופי של ירושלים", שעלתה אמש בתיאטרון בית ליסין.
המחזה, שכתבו ליאת פישמן לני ושלומית ארנון בר־לב, מבוסס על רב־המכר של שרית ישי־לוי, שגם עובד לסדרת טלוויזיה מצליחה. בהצגה משתתפים דניאל גל, כרמל בין, יורם טולדנו, קרן צור, דינה בליי, מאי קשת, אסף יונש, אור אבוטבול, תום חגי ואחרים. זו דרמה רומנטית המתרחשת ערב קום המדינה ומגוללת את סיפורה המרגש של לונה, מי שכונתה בפי כל "מלכת היופי של ירושלים".
"ברגע שציפי פינס הציעה לי לביים את 'מלכת היופי של ירושלים' נפגשתי עם שרית ישי־לוי וקראתי את הספר. נשאבתי אל הספר הסוחף, מאוד התחברתי אליו והיה לי הרבה יותר קל להתחיל לדמיין", מספר גוטשלק. "שלומית וליאת המחזאיות היו בשלב העיבוד, ומבחינתי ההתייחסות בעיבוד ממדיום אחד לאחר היא כאל יצירה חדשה ומקורית. אי אפשר לספר על הבמה ספר עב כרס שמתפרש על פני כמה דורות, אז בחרנו לזקק את הסיפור של לונה מלכת היופי של ירושלים, והמחזאיות התחילו לבנות את הסיפור דרך תמונות וסצנות מהספר, וגם להמציא מחדש דברים שיעצימו את הדרמה.
"בחזרות היה לי חשוב להפגיש את הסופרת עם השחקנים, ועשינו מפגש שבו היא העבירה להם את ההרצאה שלה וחילקה לכל אחד ספר חתום במתנה, והיה מאוד מרגש. גם בקריאת המחזה היא מאוד התרגשה, והיה כיף לראות את זה".
אתה מתייחס לספר, אבל יש פה גם סדרה מאוד פופולרית שהגיעה לנטפליקס.
"נכון. הסדרה היא עוד עיבוד לספר, היא נעשתה בהשראתו. טלוויזיה היא מדיום אחר לחלוטין, ואני לא צפיתי בסדרה בכוונה. לא רצינו להיות דומים לה בשום צורה, אלא להביא משהו אחר, חדש ומקורי וללכת עם הלב שלנו.
"גם ב'סוף העולם שמאלה' לקחתי את התסריט של אבי נשר, נפגשתי איתו ועשיתי עיבוד אחר לבמה, כתבתי וביימתי את המחזמר. המחזאיות עשו עבודה מופלאה בזיקוק הסיפור המדויק מתוך העושר של הספר, ואנחנו ממש סקרנים לראות איך הקהל יגיב. זה מחזה תקופתי, 1946, המנדט הבריטי, נערה שמחפשת את האהבה שלה ואת עצמה בסמטאות ירושלים. קהל שלא מכיר את הספר ולא ראה את הסדרה אמור להגיע ולהתאהב בסיפור ובדמויות, ומי שכן - יש לו יתרון קל".
הקריירה שלך שינתה כיון מאז ימי גור ואוח העליזים.
"אני חושב שהקריירה שלי מאופיינת בלהיות בזמן הנכון ובמקום הנכון, לצד עבודה קשה, כיוון מטרות והקשבה לעצמי. השנה אהיה בן 50. בשנות ה־20 שלי הייתי אמן צעיר, קומיקאי מתחיל, ובצמד אודי ואביעד עשינו המון דברים למבוגרים, ועל הדרך גם את 'גור ואוח', סדרה לילדים שנורא הצליחה. זה עשה לי שיפט לעולם הילדים והנוער, דבר שלא ציפיתי לו. הפכנו לכוכבי ילדים ונוער, עשינו פסטיגלים, הפקות טלוויזיה. אחרי כעשר שנים דגדג לי ולאביעד לחזור לעולמות המבוגרים שבהם התחלנו, והופענו עם הצגות בצוותא, בבית ליסין, עם המופע שלנו 'ציקי' שעדיין רץ בצוותא.
"אני שומר על הגחלת הקומית בלהיות על הבמה ולהיות עם אביעד. ל'צמדיות' שלנו אין אח ורע, הכימיה בינינו והשפה שאנחנו מביאים לבמה הן ייחודיות.
"בקורונה קרה משהו. רגע לפני פרוץ המגיפה ביימתי את ההצגה 'טוק טוק', מופע אקפלה נוסף, והייתי מנהל אמנותי של הווקה פיפל. אבל אז הכל נעצר ואני החלטתי שאני מתיישב לכתוב מחזמר, ז'אנר שמאז ומתמיד אהבתי והתחברתי אליו.
"כתבתי במשך שנתיים יחד עם אלעד פרץ. בשלב מאוחר יותר הצטרף לזה גלעד קמחי והמחזמר עלה בקאמרי. סביר להניח שאם לא היתה הקורונה, הייתי ממשיך במסלול ההצגות וההופעות שהייתי בו".
"נהנה ממה שעושה"
נקפוץ שלוש שנים קדימה. המחזמר שכתבת הפך לשלאגר ובקרוב גם יהפוך לסרט.
"באוגוסט הקרוב נחגוג שלוש שנים ליציאתו של המחזמר ובשנה וחצי האחרונות אבי נשר ואני כתבנו תסריט בהשראת המחזמר, ואבי יביים את הסרט. אני לא איש קולנוע, אני בא מתיאטרון, והיה מרתק לעבוד עם אחד הבכירים בעולם הקולנוע".
עיבדת יצירות לבמה, כתבת וביימת. יש עוד איזה חלום להגשים?
"המטרה שלי היא לעשות יצירה ישראלית איקונית שתהיה מקורית ותישאר, אבל החלום הוא להמשיך לעשות את מה שאני עושה, שאני מאוד נהנה ממנו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
