מתוך ההצגה "נקודות של" אור", תיאטרון השעה הישראלי (ארכיון). צילום: עומר שטיין

"התנכלות לשחקנים": תביעה נגד תיאטרון השעה על סכום של 4.75 מיליון שקלים

בתביעה מטעם שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל - מוצגים לא פחות מ-20 מקרים בהם מנהלי התיאטרון התנכלו לשחקנים שהציגו בתיאטרון, אך ורק בשל העובדה שביקשו להיות חברים בארגון העובדים היציג שלהם • באחד מהם הציע התיאטרון לאותה קבוצה חוזה העסקה הכולל בתוכו סעיף בלתי חוקי

אז מתברר שלפעמים ההצגה לא חייבת להימשך: הבוקר (שלישי) הוגשה בבית הדין לעבודה בתל אביב תביעה של שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל - נגד תיאטרון השעה בגין פגיעה בהתאגדות השחקנים בארגון היציג ופיטורים שלא כדין. הארגון תובע את תיאטרון השעה בסכום של 4.75 מיליון שקלים.

בתוך כך, שח"ם הוציא מכתב התראה לפני תביעה נוספת בגין הפרה יסודית וחוזרת של ההסכם להסדרת תנאי העבודה של שחקנים ושחקניות בתיאטרון בסכום של 719,697 שקלים.

בתביעה מוצגים לא פחות מ-20 מקרים בהם מנהלי התיאטרון התנכלו לשחקנים ששיחקו בו אך ורק בשל העובדה שביקשו להיות מיוצגים על ידי ארגון העובדים היציג שלהם, במטרה למצות את הזכויות המגיעות להם מתוקף הסכם עליו חתום תיאטרון השעה מול שח"ם. באחד המקרים התיאטרון הבהיר לשחקנים שאם ימשיכו להיות חברים בשח"ם, לא יוכלו להמשיך לשחק בהצגות בתיאטרון וכי התיאטרון הולך להעסיק אך ורק שחקנים שאינם חברים. במקרה אחר, הציע התיאטרון לאותה קבוצת שחקנים חוזה העסקה הכולל בתוכו סעיף בלתי חוקי, במסגרתו התבקשו השחקנים להצהיר כי אינם חברים באיגוד עובדים וכי לא יוכלו להיות חברים באיגוד כזה.

התנכלות לא חוקית. תיאטרון (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

יש לציין כי בין התיאטרון לבין שח"ם נחתם בשנת 2016 הסכם המסדיר את תנאי העבודה, ובכלל זה השכר המשולם עבור כל הצגה ובגין תקופת החזרות. בשנת 2023, לאחר מאבק של שח"ם בתיאטראות הילדים הנתמכים על ידי כספים ציבוריים, נחתם הסכם חדש המשפר את תנאי השחקנים והשחקניות בתיאטראות הילדים, ובכלל זה בתיאטרון השעה. במשך כל תקופת ההסכם הפר התיאטרון את תנאיו.

"מדובר במקרה בוטה של התנכלות לשחקנים. מחובתנו כאיגוד מקצועי להילחם בכל הכלים שברשותנו במטרה לשים סוף לתופעה. כל סכום שייפסק בתיק יועבר כפיצוי לשחקנים שפוטרו", אומר אבי בן הלל, מנכ"ל שח"ם.

מתיאטרון השעה טרם התקבלה תגובה עד למועד פרסום ידיעה זו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו