בגלל המלחמה: הביתן הישראלי באירוע האמנות הבינלאומי לא ייפתח לקהל

"האמנית והאוצרות של הביתן בביאנלה בוונציה יפתחו את התערוכה כאשר תושג עסקת חטופים והפסקת אש" • זהו השלט אשר נתלה על קיר הביתן הישראלי באירוע הבינלאומי • מה הסיבה לכך?

רות פתיר, "מקוננות" . צילום: מתוך עבודת וידאו, 2024

לצד הניסיונות לקיים סוג של שגרה בצל המלחמה, יש רגעים בהם אי אפשר באמת לעשות זאת, ובביאנלה הבינלאומית לאמנות בוונציה ה-60 שנפתחה הבוקר, הבהירו בביתן הישראלי כי זה אחד מהם. שלט ועליו נכתב "האמנית והאוצרות של הביתן הישראלי בביאנלה בוונציה יפתחו את התערוכה כאשר תושג עסקת חטופים והפסקת אש" נתלה על קיר הביתן הישראלי בביאנלה הבינלאומית הבוקר.

מבעד לחלון הזכוכית השקוף של הביתן ניתן לראות את עבודת הווידאו "מקוננות" המתנגנת בכניסה לתערוכת M)otherland) של רות פתיר. התערוכה השלמה מחכה לרגע בו "הלב יהיה פתוח שוב לאמנות". האמירה בבחירה הזאת היא לא לבטל את הצגת האמנות הישראלית אלא להפגין סולידריות עם משפחות החטופים ועם קהילה גדולה שמייחלת לשינוי, כך על פי האוצרות והאמנית.

מירה לפידות, רות פתיר, ותמר מרגלית, צילום: אלה ברק

"כאמנית וכמחנכת, אני מתנגדת בתוקף לחרם תרבותי, אבל אני מרגישה קושי גדול להציג פרויקט שמדבר על ערך החיים בתקופה של זילות איומה בהם", אומרת פתיר.

האוצרות מירה לפידות ותמר מרגלית מוסיפות: "חצי שנה עברה מאז ההתקפה המזעזעת על ישראל ב-7 באוקטובר, שהובילה למלחמה הנוראית בעזה, ואין סיום באופק. רק עוד כאב, עוד אובדן, עוד הרס. התערוכה עלתה והביתן ממתין להיפתח. האמנות יכולה לחכות. הנשים, הילדים והאנשים שחיים בגיהינום אינם יכולים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר