זוהי שותפתו לדרך של יאנוש קורצ'אק, שדפי ההיסטוריה שכחו מעט

פודקאסט חדש של בית אבי חי מציג פרק חדש על סיפורה של סטפניה וילצ'ינסקה, שצעדה עם ילדי בית היתומים שהקימה וניהלה עד רגעיהם האחרונים • היא הייתה עמיתתו של קורצ'אק במסע עד הסוף המר

סטפניה וילצ'ינסקה ויאנוש קורצ'אק. צילום: צילום מאוסף הלנה חיה לוי - אוסף בית לוחמי הגטאות

לרגל יום השואה העלו בפודקאסט של בית אבי חי "על הדרך" פרק חדש המציג את סיפורה של סטפניה וילצ'ינסקה, אשת חינוך ומנהלת, שצעדה עם ילדי בית היתומים שהקימה וניהלה עד רגעיהם האחרונים - אל המוות.

כולם מכירים בוודאי את יאנוש קורצ'אק, אבל סטפניה, שעשתה איתו את כל הדרך - החל מהקמת בית היתומים היהודי המפורסם ועד ההליכה המשותפת יחד עד לסוף המר, מכירים פחות. דמותה של האישה האמיצה ומעוררת ההשראה, שניהלה והניחה את היסודות לחינוך הדמוקרטי ושינתה את חייהם של אלפי ילדים מפולין ועד לעין חרוד בישראל, נשארה במחשכים.

סטפניה וילצ'ינסקה, צילום: מתוך ויקיפדיה

סטפניה נולדה ב-1886 בוורשה, פולין למשפחה יהודית עשירה ומבוססת. היא סיימה את לימודיה בבית הספר לבנות בוורשה, ומשם המשיכה ללימודי מדעים באוניברסיטה בבלגיה ובאוניברסיטת ז'נבה בשווייץ. עם שובה לוורשה, החלה לעבוד, תחילה בהתנדבות, במעון לילדים יהודים יתומים, בו הצליחה להקים ולארגן בית מחסה עבורם ומונתה לנהל אותו.

"בפודקאסט הקט שלנו אנחנו מנסות באופן עקבי להאיר על פועלן של גיבורות נשכחות מההיסטוריה והתרבות שלנו, שבאופן 'פלאי' פעמים רבות חרף היותן המוח שמאחורי הרעיון או היוזמות הגדולות - לא זכו להיחקק בדפי ההיסטוריה. הפרק הזה הוא דוגמה לכך", אומרות יוצרות ומגישות הפודקאסט, לירן ליפשיץ ויטבת פייראיזן-וייל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר