התזמורת הפילהרמונית הישראלית בהופעה בקרנגי הול. צילום: באדיבות הפילהרמונית

"שמור לתזמורות המובילות בעולם": הישג בינלאומי נדיר לפילהרמונית הישראלית

התזמורת, בניצוחו של להב שני, נבחרה על ידי אחד מאולמות הקונצרטים היוקרתיים והחשובים בעולם - לפתוח את עונת הקונצרטים 2025/26 בניו יורק • מזכ"ל התזמורת יאיר משיח: "תעודת כבוד לתרבות הישראלית"

התזמורת הפילהרמונית הישראלית, בניצוחו של להב שני, נבחרה על ידי הנהלת קרנגי הול - אחד מאולמות הקונצרטים היוקרתיים והחשובים בעולם - לפתוח את עונת הקונצרטים 2025/26 בניו יורק. מדובר בכבוד יוצא דופן ובהישג אמנותי מהמעלה הראשונה, המשקף את מעמדה הבינלאומי של התזמורת.

בין ה־15 ל־18 באוקטובר מקיימת הפילהרמונית ארבעה קונצרטים חגיגיים באולמות סטרן וזנקל שבקרנגי הול. להב שני, המנהל המוזיקלי של התזמורת ומנצח בינלאומי מהמוערכים בעולם, ינצח על שלושה מהקונצרטים באולם סטרן, ויארח את הכנר הישראלי־אמריקני פנחס צוקרמן, את הצ’לנית הקנדית אמנדה פורסיית ואת חברי התזמורת לערב קאמרי באולם זנקל.

להב שני, המנהל המוזיקלי של הפילהרמונית הישראלית, צילום: Marco Borggreve

מזכ"ל הפילהרמונית, יאיר משיח: "קרנגי הול כאולם הוא המוביל בענייני תרבות. באופן מסורתי קיימת בו סדרת פתיחת עונה לתזמורות אמריקאיות, ומאוד נדיר שהוא מזמין תזמורות חוץ־אמריקניות. הפילהרמונית קיבלה עכשיו מעמד נדיר, שהיא למעשה עושה סדרת קונצרטים, מה שנקרא 'Residency' של פתיחת העונה. זה דבר ששמור באמת לתזמורות המובילות בעולם. מי שעושה את זה חוץ מאיתנו בעוד שנה או שנתיים זו הפילהרמונית של ברלין".

הוא הוסיף: "זה משהו שממצב את הפילהרמונית במקום שלה - אחת מהאורקסטרות המובילות בעולם. מבחינת קרנגי, השיקול הוא אמנותי - לא בגלל עניין פוליטי. הזמינו אותנו כתזמורת עם הסולן פנחס צוקרמן, מגדולי הכנרים, בעצם האחרון מדור הנפילים של הנגנים".

התזמורת הפילהרמונית הישראלית. הישג יוצא דופן, צילום: באדיבות הפילהרמונית

הסדרה מעמידה במרכזה מחווה למלחין הישראלי פאול בן־חיים (1897-1984), מהיוצרים הבולטים והמשפיעים במוזיקה הקלאסית הישראלית. לצד שלוש יצירותיו המרכזיות, משולבת יצירתו של פרוקופייב לצד סימפוניות 4, 5 ו-6 של צ’ייקובסקי, והיצירה ״חליל״ של לאונרד ברנשטיין עם החלילן הראשון של התזמורת ג׳י אשד. בנוסף יבוצעו גם יצירות קאמריות של בן־חיים, מנדלסון ושוסטקוביץ'.

משיח פירט: "אנחנו תמיד שמים במרכז גם יצירות ישראליות, ומאוד גאים בזה. פאול בן־חיים הוא לא קוטל קנים, הוא מלחין מאוד ידוע. מבחינתנו גולת הכותרת הייתה לעשות בקרנגי הול את הופעת הבכורה של הקונצ’רטו לכינור של פאול בן־חיים עם פנחס צוקרמן". בן־חיים, שנולד כפאול פרנקנבורגר במינכן ועלה לארץ ישראל בשנת 1933, היה לדמות מרכזית בעיצוב הנוף המוזיקלי המקומי. בשנת 1957 הוענק לו פרס ישראל למוזיקה.

על הקונצרט הראשון שנערך ביום רביעי אמר משיח: "תשועות רמות מאוד, סטנדינג אוביישן, הדרנים הייתה התרגשות אדירה, גם מצד הנגנים וגם מצד הקהל".

מזכ"ל הפילהרמונית, יאיר משיח, צילום: דנה ברק

באשר למחאה אנטי-ישראלית שנרשמה מחוץ לאולם, אמר: "לא נכחנו בה, היינו בתוך האולם. לפי הדיווחים מאנשי האבטחה זו הייתה הפגנה צנועה מאוד מבחינת ההיקפים שלה. בתוך האולם עצמו אתמול לא הייתה אפילו הפרת סדר אחת. נהפוך הוא, התקבלנו בתשואות".

משיח ציין כי "יש משמעות רבה מאוד לנושא שאתה מבין שהאולם הזה נותן אמון בפילהרמונית הישראלית, לכזה מעמד שהוא מקדיש לה ארבעה קונצרטים בשבוע אחד. זה מאוד ניכר".

על החוויה האישית של משיח, אמר: "מצאתי את עצמי אתמול מאוד נרגש. זה אולם שמצלצל יוצא מן הכלל, גם הנראות. לראות שכל ההכנה מתנקזת לרגע כזה, שבו בסוף התזמורת עולה לבמה, להב עולה לבמה, זה סיפוק אדיר. אני מאוד גאה בזה שהחיים זימנו לי להיות המזכיר הכללי של הפילהרמונית הישראלית. אני באמת מאמין באמונה שלמה שהיא שגרירת התרבות החשובה ביותר של ישראל בעולם".

בהתייחס לאתגרים לתרבות הישראלית בעת הזו, הוסיף: "זו תקופה מאוד קשה. המון מוסדות תרבות מתמודדים עם חרמות, וזה עוד יותר מדגיש את ההישג העצום שבנסיעה הזאת. אף אחד מהאולמות לא ביטל את ההגעה שלנו, והם מפרסמים את הקונצרטים שלנו בריש גלי. מבחינתי זו תעודת כבוד לתזמורת וגם לתרבות הישראלית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...