איגוד השידור האירופי (EBU), הגוף שמנהל את תחרות האירוויזיון, פרסם היום (חמישי) סרטון רשמי שבו התייחס למצב ברצועת עזה והציג ביקורת כלפי ישראל. לטענת האיגוד, מניעת כניסתם של עיתונאים בינלאומיים לעזה פוגעת בחופש העיתונות, עיקרון שנחשב לאבן יסוד בחברות באיגוד. בהודעה נלווית צוטט גם נציב זכויות האדם של האו״ם, פולקר טירק, שטען כי המחסור ההומניטרי ברצועה הוא תוצאה של מדיניות ישראלית.
על רקע הדברים מתעוררת השאלה: האם מדובר בסימן מקדים לקראת הדיון שיתקיים בדצמבר, שבו ייבחן מחדש מעמדה של ישראל כחברה בתחרות?
את הדיון המיוחד יקיים איגוד השידור האירופי לבקשת איסלנד, סלובניה ואירלנד – שלוש מדינות שכבר הצהירו כי ישקלו פרישה אם ישראל תמשיך להשתתף בתחרות. ספרד הצטרפה לביקורת, אך הבהירה כי לא תוותר על מקומה ותיקח חלק כרגיל. מנגד, אוסטריה, המארחת הבאה, וגרמניה, אחת מחמש המממנות הגדולות של האירוויזיון, מביעות תמיכה בהמשך השתתפותו של תאגיד השידור הציבורי "כאן", המייצג את ישראל, ומדגישות כי הוא עומד בכללי האיגוד ופועל באופן עצמאי מהממשלה.
נכון לעכשיו, השתתפות ישראל באירוויזיון אינה נתונה בסכנה מיידית. בתאגיד השידור "כאן" לא מתייחסים לפרסום הסרטון כסיבה לשינוי במעמד המדינה, ומדגישים כי גם בעבר נמתחה ביקורת דומה מצד האיגוד מבלי שהדבר פגע בחברות הישראלית או בזכותה להתחרות.
עם זאת, בקרב חובבי האירוויזיון בישראל ישנה דריכות: שינוי בהרכב קבוצת המיקוד של התחרות (הגוף הפנימי שמייעץ לאיגוד), התעצמות המחאה ואיומי הפרישה וכן המסרים הנוקבים של ה-ECU – יוצרים תחושה שהשיח עשוי להחריף לקראת הדיון הצפוי. במציאות כזו, האפשרות שהדיון בדצמבר יכלול גם צעדים מעשיים נגד ישראל כבר אינה נראית תרחיש תיאורטי בלבד.
אבי זייקנר, עורך אתר Euromix.co.il, שהיה בין הראשונים שדיווחו על פרסום הסרטון, מתאר את המהלך של איגוד השידור האירופי במילים חדות: "ההחלטה של האיגוד לפרסם סרטון שמציג תעמולה פלסטינית היא פגיעה קשה נוספת בהסברה הישראלית". עם זאת, הוא מבקש לשמור על פרופורציות ומוסיף: "כולנו תקווה שסרטון זה לא מרמז על החלטה משמעותית יותר לגבי עתיד השתתפותה של ישראל, שצפויה להתקבל בחודשים הקרובים".
בהמשך לדיון הצפוי, כדאי להזכיר שגם התחרות עצמה כבר מתכוננת לשנה הבאה: וינה נבחרה לארח את אירוויזיון 2026, שייערך באולם Wiener Stadthalle. חצאי הגמר יתקיימו ב-12 וב-14 במאי, והגמר הגדול ב-16 במאי. עבור הבירה האוסטרית תהיה זו הפעם השלישית שבה היא מארחת את התחרות, אחרי 1967 ו-2015 – נתון שמחזק את תחושת המסורת והיציבות שהתחרות מבקשת לשדר גם בזמנים של מחלוקות פוליטיות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
