יובל רפאל באירוויזיון. צילום: אי.פי

מפקח האירוויזיון מבטיח שינויים: "הקהל מצביע ממניעים שונים"

מנהל תחרות האירוויזיון, מרטין גרין, פרסם מכתב פתוח לקהילת התחרות - לאחר הטענות כלפי ישראל על זיוף בהצבעות • "האירוויזיון פתוח יותר לתופעות כאלה מאשר תחרויות מוזיקה אחרות"

אחרי הסערה – מגיע הניסיון להרגיע: בעקבות המחאות מצד מדינות שונות באירופה על הניצחון המרשים של ישראל בהצבעת הקהל באירוויזיון האחרון, ולאחר שה־EBU כבר קבע כי לא נפלו פגמים או מניפולציות במנגנון ההצבעה – מפרסם כעת מרטין גרין, מנהל תחרות האירוויזיון, מכתב פתוח לקהילת התחרות. בדבריו מבקש גרין להשיב את האמון הציבורי בתהליך, ומבהיר כי אם יידרשו שינויים בשיטת ההצבעה – הם ייבחנו וייושמו בהתאם.

במכתבו, מתייחס גרין גם לאחת הטענות המרכזיות שעלו מצד מבקרי התוצאה – התמיכה הגורפת שקיבלה ישראל מהקהל הבינלאומי. "כל הצבעת קהל – בין אם באמצעות SMS, אפליקציות או אתרי אינטרנט – נושאת עימה מניעים שונים של קהילות ודיאספורות", כתב. לדבריו, התמיכה במדינה מסוימת יכולה לנבוע ממגוון רחב של גורמים: "מאפיינים אישיים, סיפור חיים, שיוך גיאוגרפי ואירועים אקטואליים". גרין מוסיף כי אין בכך פסול, ולהיפך – זהו חלק בלתי נפרד מה־DNA של האירוויזיון: "מסורתית, האירוויזיון פתוח יותר לתופעות כאלה מאשר תחרויות מוזיקה אחרות או תוכניות ריאליטי".

עוד מסביר גרין כי ההצבעה באירוויזיון נתונה לפיקוח הדוק, שנועד להבטיח הליך תקין לכל אורכה של התחרות. לדבריו, מערכת ההצבעה כוללת "שכבות אבטחה רבות ומערך מקיף של כללים", כאשר למעלה מ־60 אנשי מקצוע פועלים ממרכזים טכנולוגיים בקלן, וינה ואמסטרדם כדי לפקח על ההצבעות בזמן אמת. כל ההצבעות נבדקות לפי עקרון של "שמונה עיניים", על ידי בכירי חברת ההצבעה הגרמנית Once, שמרכזת את הקולות מהמדינות המשתתפות.

כדי להבטיח את אמינות התוצאה, גם חברת הבקרה הבינלאומית EY מעורבת בתהליך, ומוודאת את החישוב הסופי, הצלבת הנתונים והתיעוד. גרין מדגיש כי כל שלב בתהליך ההצבעה עובר בקרה נוספת ונבנה כך שיעמוד גם בפני ביקורת חיצונית קפדנית.

"האירוויזיון פתוח יותר לתופעות כאלה מאשר תחרויות מוזיקה אחרות", צילום: Alma Bengtsson/EBU

בהמשך המכתב, מתייחס גרין גם לסוגיית קידום האמנים מצד המשלחות – נושא שעלה בשבוע האחרון כחלק מהביקורת על מידת ההשפעה של קמפיינים חיצוניים על תוצאות ההצבעה. לדבריו, קידום מסוג זה מותר במסגרת כללי התחרות, אך הוא מדגיש כי האיזון חשוב: "יש לוודא שהקידום אינו חורג מפרופורציה לעומת הדינמיקה הטבעית של האירוויזיון", כתב. גרין לא מזכיר שמות, אך מציין כי גם הסוגיה הזו תיבחן במסגרת קבוצת ההתייחסות של התחרות.

גם מנגנון ההצבעה עצמו יעמוד לבחינה מחודשת – כך על פי גרין. כיום, מתאפשר לכל אדם להצביע עד 20 פעמים בתשלום, מהלך שנועד לאפשר לצופים להביע תמיכה במספר שירים אהובים. עם זאת, בעקבות הסערה האחרונה, מתכוון האיגוד לבדוק האם מודל זה עלול לאפשר הטיה לא פרופורציונלית מצד קהלים גדולים ומאורגנים. "כרגע אין הוכחות שהמודל משפיע באופן לא מאוזן על התוצאה", הדגיש גרין, "אבל בהתאם לבקשות שעלו – הנושא ייבחן".

דבריו של גרין מגיעים על רקע מתיחות גוברת סביב תוצאות התחרות, כשגופי שידור בספרד ובבלגיה רמזו לאחר הגמר כי ישקלו את השתתפותם העתידית אם לא תיערך בדיקה מעמיקה של מנגנון ההצבעה. גם נציגת פינלנד, אריקה ויקמן, האשימה את ישראל ב"מניפולציה בטלווט" (בהצבעות) – טענה שלא לוותה באף הוכחה. בתוך האווירה הזו, מנסה כעת מנהל התחרות להשיב את האמון הציבורי, להבהיר שלא נפלו פגמים בתהליך – ולסמן שינויים אפשריים לקראת השנה הבאה: "נבחן את כלל הנתונים, נקשיב לעמדות המדינות החברות – ונפעל כדי לוודא שהאירוויזיון יישאר תחרות יציבה, בטוחה ופתוחה לכולם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...