"השיר הזה עזר להרבה אנשים": דניאלה ספקטור חוזרת ללהיט הגדול שלה

ל"כל הדברים היפים באמת", שנחשב לקלאסיקה ישראלית ומורכב מפסקה בודדת, לקח הרבה זמן להיכתב • הזמרת והיוצרת מספרת בראיון ל״ישראל היום״ כיצד חצבה אותו מחרכי נפשה עד שהוא קיבל חיים משלו, וגם העניק משמעות כה רבה לחיים של אחרים • "שירים מאחורי הקלעים" - הסיפורים מאחורי הלהיטים

דניאלה ספקטור, צילום: ענבל איל

רבים ורבות משווים את "כל הדברים היפים באמת" של דניאלה ספקטור לתפילה, להמנון קטן, לפריטה עדינה על נימי הנפש. אולי זו האסתטיקה הצלולה, ההגשה המזוקקת, אולי זה המינימליזם שמחלחל דרך האוזניים ישירות ללב שנפתח. אולי זו בכלל היכולת לרגש בספונטניות חפה ממאמץ.

אבל כמו לכל הדברים הטובים באמת, גם ל"כל הדברים היפים באמת" אין נוסחה. דניאלה ספקטור מספרת בראיון ל״ישראל היום״ שלקח לשיר הזה - שמורכב מפסקה בודדת - המון זמן להיכתב. היא חצבה אותו מחרכי נפשה עד שהוא קיבל חיים משלו, ובחייו הנצחיים הוא מעניק חיות לכל כך הרבה אנשים שמוצאים בו נחמה. ספקטור פורשת את הסיפור מאחורי השיר "כל הדברים היפים באמת", שהפך מזמן לקלאסיקה ישראלית.

 מה הסיפור של השיר?
"כל השירים שלי, וגם השיר הזה, לא נולדים מתוך כוונה, אלא מתוך רגע שבו אני מוצפת בתחושה או ברגש שמלווים אותי. כשהשיר נכתב, הייתי במקום לא קל בחיים; בגיל 29, וכבר כמה שנים הסתובבתי עם השירים שלי. הייתי בתוך תהליך יצירה שנתקע, בתוך חוסר אונים של לאן ללכת מכאן. זו הייתה תקופה של התהוות, גם של המוזיקה וגם של הזהות שלי".

דניאלה ספקטור, צילום: ענבל איל

 איך השיר נולד?
"המנגינה התחילה והיא סיפרה לי משהו שחיפשתי את המילים עבורו. ואז המילים הובילו לאקורד הבא, וככה הם עשו צעד צעד. אני זוכרת סיטואציה ספציפית שבה ישבתי בחדר וזה התרחש. ניסיתי לכתוב עוד בית כי השיר הוא בעצם סוג של פסקה אחת. אבל השיר לא נתן לי לשנות אותו הרבה, הוא לא אפשר לי לערוך אותו או להוסיף, וכל פעם חזרתי למקום המקורי".

מה הייתה ההשראה לשיר?
"ההשראה שלי נובעת מסך כל האמנות והיצירות שאני פוגשת ומזיזות לי משהו. אני יכולה לומר שיש פה השראה תרבותית של מוזיקה פורטוגזית, ספרדית, קצת ישראלית של שנות ה-70' ביחד עם סאונד של גיטרה קלאסית. גם מתי כספי נמצא בגיטרה. וגם ספרים שקראתי באותה תקופה על דרמה, כמו 'הלב הנבון' של ג'ק קורנפילד. כבני אדם אנחנו מושפעים מאמנות, מיחסים, מהטבע, מהקהילה ומהמרחב שאנחנו חיים בו".

 השפעה?
"הוצאתי את האלבום הראשון שלי ב-2009 והשיר הזה כבר נכתב, אבל לא נכנס לאלבום. הוא יצא רק ב-2013 ונכנס לאלבום השלישי שלי תחת אותו שם. בזמן הזה עד ליציאה הרשמית שלו, הופעתי עם השיר והיו לו המון ביצועים. ואז כשהגעתי לשלב ההקלטה שלו, הייתי צריכה למצוא ביצוע אחד שמייצג אותו. להביא את המינימום שיעמיד את השיר בצורה הכי נקייה, תמציתית וצלולה שלו. וזה קשה".

לייב או אולפן?
"לקבל את הייצוג של השיר בהקלטה ולהסכים שזה יהיה השיר המוקלט, יש בזה משהו חד משמעי לעומת הופעה שבה השיר מקבל בכל פעם צבע קצת אחר".

איך השיר חדר לתודעה?
"כשהשיר יצא כסינגל אני לא זוכרת איזו התפוצצות יוצאת דופן. השיר הזה עשה את דרכו לעולם צעד צעד, לאט לאט הוא חלחל והגיע לכל מיני אנשים שזיהו בו איזשהו קול שהתאים להם, שעזר להם. השיר הזה, בתהליך היצירה שלו, נתן לי יד ועזר לי במקום שבו הלכתי לאיבוד, וכשהוא יצא לעולם, ראיתי איך הוא מושיט יד לאנשים אחרים.

כל הדברים היפים באמת - דניאלה ספקטור - הקליפ הרשמי

"אנשים גם צועדים עם השיר לחופה, מצטטים אותו על הכתובה. יש בו תמצית שנוגעת, מרגיעה ועוזרת לאנשים להתחבר למקום אמיתי ושקט בתוכם. זו זכות ומתנה מדהימה. אני לא משייכת את זה אליי. השיר עושה את דרכו בעולם והשאר הוא במפגש של האנשים עם השיר".

אילו תגובות קיבלת?
"אני יכולה לקבל וידאו של ילד במכונית ששר את השיר, או מיילים שמספרים על תהליך ארוך שנים של התמודדות מאוד קשה. וזה היופי של השיר. הוא הגיע למקום כל כך נקי שהוא מצליח לגעת בטוב, בקשה, בחושך ובאור. אנדי קליסקי, המנהלת של תיכון 'אלון' ברמת השרון כתבה לי לא מזמן. זו לא הייתה הודעה שמספרת על אירוע דרמטי בחיים, אלא מסר שאומר שהשיר מהדהד את תפיסה החינוכית שלה. היא הביאה את השיר לעשייה שלה עם המורים ועם התלמידים. זה היה רגע שבו הרגשתי כיוצרת את העברת השרביט".

דניאלה ספקטור – כל הדברים היפים באמת | מילים ולחן: דניאלה ספקטור

דניאלה ספקטור תופיע ב-11 בפברואר במסגרת פסטיבל החורף של היכל התרבות (אולם צוקר) ותארח את אלון עדר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר