למרות ההופעה המצוינת: מיכאל בן דוד לא עלה לגמר האירוויזיון

הנציג הישראלי, שהיה השני לעלות על הבמה בטורינו עם השיר "I.M", נתן ביצוע סוחף - שלא הספיק כדי להעפיל לגמר הגדול, שיתקיים במוצ"ש • לאחר היוודע התוצאות, אמר: "עשינו את המיטב שלנו, מקווה שעשיתי אתכם גאים" • זו הפעם הראשונה מאז 2014 שישראל לא תשתתף בגמר • בין העולות: שבדיה, צ'כיה, אוסטרליה וסרביה

מיכאל בן דוד בחצי גמר אירוויזיון 2022, צילום: אי.פי.איי.

לראשונה מאז 2014 - ישראל לא העפילה לגמר האירוויזיון: למרות ביצוע מצוין אך בצפוי לתחזיות, הנציג הישראלי לתחרות השירה, מיכאל בן דוד, לא קיבל מספיק נקודות כדי לעלות לגמר.

לאחר שהוכרזו 10 המדינות שעלו, שישראל לא הייתה אחת מהם, אמר בן דוד: "אהובים שלי, הייתה לי הזכות לייצג את המדינה שלנו בגאווה. עשינו את המיטב שלנו, הכל כתוב בשמיים. אני מקווה שעשיתי אתכם גאים. אני אוהב אתכם. אני מאושר".

10 המדינות שכן העפילו לגמר הגדול הן בלגיה, צ'כיה, אזרבייג'ן, פולין, פינלנד, אסטוניה, אוסטרליה, שבדיה, רומניה וסרביה.

מיכאל בן דוד בחצי גמר אירוויזיון 2022, הערב,

כזכור, התחרות התקיימה אמש (חמישי) אחרי חודשים ארוכים של הכנות ודרמות מאחורי הקלעים. את התחרות הנחו לאורה פאוזיני, אלסנדרו קטלאן ומיקה, והיא התקיימה בטורינו שבאיטליה.

בן דוד התחרה מול 17 מדינות אחרות, ושירו "I.M" היה השיר השני שבוצע בחצי הגמר השני, אותו פתחה פינלנד עם להקת ראסמוס, שכבשה את אירופה בשנת 2003 עם הלהיט "In The Shadows" - ושהעפילה לגמר. ראוי לציין כי מחצית הנקודות שהמשתתפים קיבלו, נקבעו כבר בחזרת השופטים שהתקיימה ביום רביעי, כך שהנקודות שהוענקו אמש היו שייכים לקהל בלבד.

מיכאל בן דוד בחצי גמר אירוויזיון 2022, הערב, צילום: אי.פי.איי.

איך היו הביצועים?

השיר ה-1: The Rasmus - Jezebel (פינלנד)

להקת הרוק הפינית פתחה את חצי הגמר השני עם שיר רוק מוצלח, חליפה צהובות והרבה דיסטורשנים. אנחנו הופתענו.

השיר ה-2: מיכאל בן דוד - I.M (ישראל)

כבר מהרגע שבו בן דוד פתח את הפה, הקהל שאג מהתלהבות!

הביצוע שלו היה מצוין וסוחף, הוא הצליח להגיע לטונים הגבוהים מבלי טיפת מאמץ והכריזמה שלו שרפה את המסך. נכון שאנחנו משוחדים, אבל אנחנו התלהבנו בטירוף - האם אירופה תסכים איתנו?

מיכאל בן דוד בחצי גמר אירוויזיון 2022, הערב, צילום: איי.אף.פי.

בסוף ההופעה, פנה בן דוד לבמה ואמר להם: "תודה רבה לכם, תאהבו את עצמכם, תהיו גאים בעצמכם - אני אוהב אתכם!".

לאחר הביצוע שלו, מיכאל בן דוד פנה לקהל הישראלי: "לרגע הזה חיכיתי, לרגע הזה התכוננו כל כך קשה. נתנו את הלב והנשמה על הבמה והפגזנו בביצוע הכי טוב שלנו. התפוצצנו באנרגיה מטורפת. עשינו את המקסימום ונחזיק יחד אצבעות שגם הקהל באירופה יצביע".

צפו בביצוע של מיכאל בן דוד בחצי גמר האירוויזיון:

רגע לפני שעלה לבמה: הארוס הטרי של בן ארי נתן לו מילות עידוד

השיר ה-3: Konstrakta - In Corpore Sano (סרביה)

טוב, זה היה, אממ.. מוזר למדי. נשארנו חסרי מילים.

השיר ה-4: Nadir Rustamli - Fade To Black (אזרבייג'ן)

הבלדה הזו אמורה לרגש? כי אצלנו זה לא קרה בשום צורה - והביצוע הצורם מאוד של הזמר ממש לא תרם לנו להתחבר לשיר.

השיר ה-5: Circus Mircus - Lock Me In (גיאורגיה)

איזה שיר מטופש, אבל הוא כל כך מודע לטיפשותו שאי אפשר שלא להרגיש שהוא מדבק וסוחף למדי. האם מחכה פה הפתעה?

השיר ה-6: Emma Muscat - I Am What I Am (מלטה)

אמה מוסקאט מבצעת פה שיר פופ מתוק וקיטשי בדיוק במידה הנכונה, עם לחן סופר קליט ומתקתקות ממכרת - ולמרות שהוא מיושן, התאהבנו.

אהבנו! אמה מוסקאט, נציגת מלטה באירוויזיון 2022, הערב,

השיר ה-7: Achille Lauro - Stripper (סן מרינו)

בואו נקרא לילד בשמו: זהו חיקוי לא מוצלח של השיר שזיכה את איטליה בתחרות בשנה שעברה. ההופעה הייתה גימיקית לחלוטין, סופר מתאמצת ומזויפת מאוד (היא כללה נשיקה של הזמר עם הגיטריסט שלו), למרות הפוטנציאל שקיים בביצוע.

גימיקי ומתאמץ. אקילה לאורו, נציג סן מרינו באירוויזיון, בחצי הגמר השני, הערב, צילום: איי.פי.

השיר ה-8: Sheldon Riley - Not the Same (אוסטרליה)

הזמר האוסטרלי, שמקווה להביא את היבשת הרחוקה לניצחון ראשון שלה, לבש מעין מסכה כאילו היה ליידי גאגא בתחילת דרכה - ונשמע כמו סם סמית'.

הבלדה שלו לא ריגשה, אבל הביצוע עצמו היה לא רע בכלל. האם נסחפנו? לא. האם חשבנו שזה היה גרוע? ממש לא. איך אומרים? למל"מ.

בסוף הוא הוריד את המסכה. שלדון ריילי, נציג אוסטרליה באירוויזיון 2022, הערב, צילום: איי.פי.

השיר ה-9: Andromache - Ela (קפריסין)

קפריסין עם שיר פופ ים-תיכוני קליל ונחמד. לא משהו שלא שמענו בעבר, וזה עשוי לעבוד לטובתו - העובדה שהוא לא מחדש דבר גורמת לו להישמע כמו להיטים דומים אחרים, ומי יודע, אולי הקהל יאהב את זה.

השיר ה-10: Brooke - That's Rich (אירלנד)

ברוק הצעירה הציגה שיר פופ קליל עם אפס מחשבה - אבל עם הרבה מאמץ בהופעה. הזמרת הפגינה יכולות שירה וריקוד מרשימים וההופעה נראתה כאילו לקחה כמה שיעורים מנועה קירל.

נועה קירל של חו"ל? ברוק, נציגת אירלנד באירוויזיון 2022, צילום: איי.אף.פי.

השיר ה-11: Andrea - Circles (מקדוניה הצפונית)

האמת? בלדה חמודה מאוד. היא פשוט ומקסימה, יש בה קסם מסוים שכובש את האוזן. עם זאת, הסגנון הרגוע שלה עלול לעבוד לרעתה - ובתחרות שמלאה בהמון רעש, גם מוזיקלית וגם ויזואלית, זה עשוי להיות קצת משעמם לצופים.

השיר ה-12: Stefan - Hope (אסטוניה)

בלדת קאנטרי באירופה? טוב, מסתבר שיש כזה דבר. האם זה יעבוד? אנחנו חשבנו שזה היה ככה-ככה, ובעיקר נשארנו אדישים לשיר הסביר הזה.

השיר ה-13: WRS - Llámame (רומניה)

אוי ואבוי, למה השיר הזה נשמע כמו שיר האוס-פופ סוג ג' מאמצע שנות ה-90? הבימוי האעלק-פלמנקואי לא יעבוד עלינו - זה היה ביצוע בינוני לשיר מיותר לחלוטין.

השיר ה-14: Ochman - River (פולין)

בלדת פופ לא רעה בכלל, אבל הבימוי מרגיש קצת מיושן. הזמר מבצע אותה טוב, למרות שהטונים הגבוהים שלו לא מלהיבים. אבל מה לעזאזל נסגר עם מנקי הרכבים האנושיים שרוקדים לצדו?

השיר ה-15: Vladana - Breathe (מונטנגרו)

בלדות מינימליסטיות הן משהו שיכול להיות יפהפה מאוד. במקרים רבים אלה שירים שכובשים את הלב עם אפס מאמץ.

זה בדיוק מה שניסתה לעשות הנציגה של מונטנגרו, אבל לא הצליחה. זה התחיל יפה, אבל אז המינימליזם נעלם - ובמקום זה קיבלנו שיר פופ אירוויזיוני ששמענו אינספור פעמים בשנים האחרונות.

השיר ה-16: Jérémie Makiese - Miss You (בלגיה)

שעמומון גדול מאוד. הזמר הבלגי היה מאוד לא אחיד בביצוע שלו וכלל כמה וכמה זיופים צורמים, ההופעה הייתה בנאלית ולא סוחפת והשיר עצמו לא היה כזה שעשה לנו חשק לשמוע אותו פעם אחר פעם.

השיר ה-17: Cornelia Jakobs - Hold Me Closer (שבדיה)

כמובן שאנחנו בעד מיכאל בן דוד, אבל וואו - זה היה מצוין! השבדים מוכיחים פעם נוספת שהם יודעים ליצור שירי פופ מושלם, וזה ממש לא היה מקרה שונה.

אנחנו כבר מתחילים לארוז מזוודות לשטוקהולם 2023.

השיר ה-18: We Are Domi - Lights Off (צ'כיה)

אם כבר לסיים את הערב הזה, אז עם שיר פופ-דאנס מעולה כמו זה!

אין בו שום טיפת ייחוד, נשמע כמו הרבה שירים אחרים מהז'אנר, אבל הביצוע וההופעה היו מדהימים וסופר סוחפים! לא ציפינו שככה יסתיים הערב, אבל איזה כיף שכך הסתיים רצף השירים הארוך הזה.

אגב, כיאה לישראלי שהוא - לאחר סיום השירים ורגע לפני תחילת ההצבעה, מיכאל בן ארי נעמד לצדם של שלושת המנחים, נפנף בדגל ישראל בגאווה גדולה - ודאג להשאיר חותם טרי על הצופים. מי יודע, אולי זה יעזור לו.

מיכאל בן דוד בחצי גמר אירוויזיון 2022, הערב, צילום: איי.אף.פי.

מה קרה לפני תחילת התחרות?

ערב חצי הגמר, במשלחת הישראלית לתחרות החליטו לשנות אסטרטגיה: במקום לקרוא לתושבי היבשת לתמוך במיכאל בן דוד (שכזכור, התארס ממש אתמול בערב!) כזמר, הם פונים למשפיענים יהודים מרחבי העולם כדי שאלה יעודדו את העוקבים שלהם להצביע לו – ובכך להביע תמיכה במדינת ישראל, כמו גם במיכאל עצמו.

על פי סקר עיתונאים שבוצע אתמול, ישראל לא צפויה לעלות לגמר הגדול שיתקיים במוצאי שבת – שכן היא ממוקמת במקום ה-12 (כאמור, 10 המדורגות הראשונות יעפילו לגמר). נקודת אור קטנה: הפער בין מקומות 8 ל-12 קטן מאוד.

בהתרגשות שיא: מיכאל בן דוד מתכונן לעלות לבמת האירוויזיון

כמה נקודות לא חשובות בכלל על המתמודדים האחרים הערב, אבל זה לא ערב אירוויזיון בלי פרטי שטות מהנים: הזמר שמייצג את סן מרינו ניסה קודם לכן לייצג את איטליה, אך משלא נבחר – בחר בכיוון אחר. ואגב איטליה, אחד מחברי הלהקה שהיה אמור הערב נמצא חיובי לקורונה, ובהפקה מחפשים פתרון מהיר.

מקדוניה הצפונית אחראית לאחת השערוריות הגדולות השנה, לאחר שבאחד מאירועי התחרות השליכה הנציגה את דגל המדינה – וננזפה. לרגע דובר כי היא תפרוש מהתחרות ברגע האחרון, אך כאמור זה לא קרה בסופו של דבר.

ההפקה האיטלקית זוכה לקיתונות ברחבי אוהדי התחרות ואפילו בקרב המשלחות, עד כדי כך שנציג בלגיה הודיע שבעקבות כשלי ההפקה המקומית – הוא שינה את כל ההופעה שאותה תכנן ושעליה עמל במשך תקופה ארוכה.

מיכאל בן דוד וחברי המשלחת הישראלית לאירוויזיון 2022 בטקס פתיחת התחרות, צילום: איי.אף.פי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר