בעוד שתעשיית הבידור המסורתית ממשיכה להתמודד עם אתגרים, יוצרי תוכן ברשתות החברתיות צוברים תאוצה ומאיימים על ההגמוניה של הוליווד. הגבולות בין הרשתות החברתיות לטלוויזיה המסורתית ממשיכים להיטשטש כשיותר ויותר צופים בפלטפורמות כמו יוטיוב עושים את זה דווקא על מסך הטלוויזיה.
אייל באומל, מנהל יוצרי תוכן שעובד עם יוצרים מובילים בעולם, בהם גם יוצר התוכן הגדול בעולם MrBeast, מסביר ל"ישראל היום" כי ההשתלטות על הטלוויזיות החכמות זה אחד המהלכים הגדולים שעשתה גוגל, שהגדיל באופן משמעותי את האחיזה של החברה. "אחרי תקופה ללא עלייה משמעותית בהכנסות כמות הצופים עלתה באופן משמעותי והכול זה מהכניסה לטלוויזיות החכמות".
על פי נתוני Nielsen שמובאים באתר האקונומיסט, בארה"ב צופים יותר זמן ביוטיוב מאשר בכל מקור תוכן אחר, ועם 2.5 מיליארד אנשים שצופים בפלטפורמה ברחבי העולם מדובר בנתח משמעותי. לצורך השוואה, יוטיוב משלמת ליוצרי התוכן שלה בממוצע 23 מיליארד דולר בשנה, משמעותית יותר מה-15 מיליארד דולר שנטפליקס צפויה להוציא השנה על סדרות וסרטים.
"זה יוצר מצב שבו יוצרי תוכן עצמאיים מרוויחים הרבה יותר כסף בצפיות מטלוויזיה חכמה", באומל מוסיף. "ההכנסות יותר גדולות, והרבה צעירים חוזרים בגלל זה לחוויה המסורתית של צפייה בתוכן דרך הטלוויזיה. הרבה יוצרים שאני עובד איתם כבר רואים שיותר מ-50 אחוז מהצפיות נעשה דרך הטלוויזיות".
גם בישראל, על פי מחקר של איגוד האינטרנט, כמות המשתמשים בפלטפורמות החברתיות עולות, כש-98 אחוז מהמשתמשים הישראלים מדווחים שהם עושים שימוש קבוע ביוטיוב. טיקטוק ממשיכה לצמוח במיוחד בקרב צעירים, כש-54 אחוז דיווחו כי הם משתמשים בפלטפורמה ועלייה חדה בקרב בני 18-22.
הפקה מקצועית ותקציבי ענק: יוצרי התוכן כבר לא חובבנים
למרות הדימוי שמדובר בתוכן חובבני, יוצרי התוכן כבר מנהלים מערכת שלמה עם עובדים ומפעילים טכנולוגיות מקצועיות. ג'ורדן שוורצנברגר, מנהל קבוצת יוטיוברים "Sidemen" הבריטית, סיפר לאקונומיסט: "יש לנו צוות של 40 איש, החל ממעצבי סטים ועד אמני גרפיקה לתמונות ממוזערות, הממוקמים באולפן בהוקסטון". הוא מוסיף כי הסרטונים השבועיים שלהם לעתים קרובות מגיעים לתקציבי הפקה של שש ספרות.
להתקדמות הטכנולוגיה ולנגישות הגדלה לציוד מקצועי ולשימוש בבינה מלאכותית יש תפקיד מרכזי בשיפור איכות ההפקה של היוצרים. "הכלים נעשים מתוחכמים הרבה יותר", ציינה מרי אלן קו, מנהלת העסקים הראשית של YouTube לאקונומיסט. "זה באמת מטשטש את הקווים בין מה שהייתי מכנה תוכן עצמאי לתוכן בגיבוי אולפנים".
עידו כהן, VP Global Brand and Communications בחברת Lightricks, מחזק את הנקודה: "הטרנד המעניין הוא שההבדל בין וידיאו בנטפליקס לווידיאו ביוטיוב מצטמצם. זה נהיה מאוד רציני, אנשים משקיעים המון כסף בכל סרטון ביוטיוב. הקווים מתחילים להיטשטש והרבה יוצרים עובדים כמו חברות הפקה וממש מלהקים שחקנים ליוטיוב. הם בעצם חברת הפקה".
"מה שעוד יותר מעניין זה הכניסה של AI", מוסיף כהן. "פעם לבן אדם היה רק מצלמה והוא היה מוגבל במה שהוא יכול לעשות. היום הם יכולים לעשות בערוצים דברים שהרבה יותר מתקרבים להפקות גדולות של הוליווד. אפשר למקסם ולערוך הרבה קטעים, להוסיף אפקטים".
מהמחשב והטלפון למסך הטלוויזיה בסלון: השינוי בצריכת התוכן והמודלים העסקיים
על פי דיווח באתר The information קרוב ל-45 אחוז ממשתמשי יוטיוב בארה"ב עושים את זה על מסך הטלוויזיה הגדול. המודלים העסקיים של חברות הסטריימינג משתנים, כשיוטיוב מגדילה את נתח המינויים שלה ושירותי הסטריימינג המקוריים כמו Netflix ודיסני+ מתחילים לשלב פרסומות כחלק מהמודל העסקי.
באומל מציין שינוי משמעותי באסטרטגיית התוכן ביוטיוב, זאת לאחר שהצליחו לבלום את השחיקה בצפיות בעקבות הכניסה של טיקטוק. הם תחילה בלמו את הסחף כשהוסיפו רכיב "שורטס" לסרטונים קצרים כמו בטיק-טוק. לאחר מכן, הבינו שהבידול שלהם הוא דווקא בסרטים ארוכים. "היום האלגוריתם של יוטיוב דוחף אנשים לעשות סרטונים של 30 דקות", הוא מסביר. "דווקא סרטונים ארוכים ולא שורטס. מבחינתם הם רוצים להשאיר את האנשים כמה שיותר זמן אצלם בפלטפורמה".
עלייתם של כוכבי הרשת? הכוכבים עדיין לא מצליחים לשבור את הקיר למסך הגדול
יוצרי תוכן מובילים כמו MrBeast, שמנהל את ערוץ ה-YouTube הגדול בעולם עם יותר מ-316 מיליון עוקבים, מנסים להרחיב את השפעתם מעבר לפלטפורמות המקוונות, לרוב לא בהצלחה גדולה. MrBeast, למשל, יצר תוכנית משחקים חדשה בשם "Beast Games" עבור שירות הסטרימינג Prime Video של אמזון, עם פרס של 5 מיליון דולר למתחרים. הפרויקט אומנם ספג ביקורת רבה, לאחר שהוגשה תלונה בבית משפט בלוס אנג'לס, הטוענת לפגיעות פיזיות, לגרימת מצוקה רגשית והטרדות מיניות של משתתפים, אך הוא יכול להיות הצהרת כוונות משמעותית של יוצר התוכן.
כהן מתייחס לאתגר זה: "יש יוצרי תוכן שניסו לעשות קרוסאובר, לעבור מהזירה שלהם לעוד מגרשים, הוליווד וטלוויזיה. כשאנשים פוגשים אותם בפורמט הזה זה לא עובד. משהו באותנטיות נעלם, היוצר תוכן מאבד שליטה על התוכן".
מרבית הניסיונות לשלב את יוצרי התוכן במדיה המסורתית לא צלחו במיוחד, הסרט של ריאן קאג'י, יוטיובר בן 12, נכשל בקופות בחודש שעבר, תוכנית הריאליטי של דיסני על משפחת ד'אמליו, המוכרת מטיקטוק בוטלה. מגישי טלוויזיה, המקרה המוכר ביותר הוא של טאקר קרלסון אימצו את המדיה החברתית רק לאחר שנזרקו מהרשתות המרכזיות.
אך כשתקציבי ענק זורמים ליוצרי התוכן, לא מעט אנשים שעבדו בחברות ענק כמו HBO, נטפליקס ועוד מחפשים לעבור לחברות של יוצרי התוכן הגדולים. כך, זליגת המפרסמים והתקציבים הגדולים ליצירה עצמאית בהחלט מהווים איום על החברות המסורתיות והאולפנים הגדולים.
התעשיות המסורתיות עדיין מתמודדות עם האתגר של יוצרי התוכן ברשתות החברתיות, ברור כי הגבולות בין שני העולמות הולכים ומיטשטשים והשאלה הגדולה נותרת, האם יוצרי התוכן העצמאיים יהפכו לכוכבי הבידור של המחר וייקחו את המושכות מהוליווד, או שהתעשייה המסורתית תצליח להתאים את עצמה למצב הקיים.
כהן מסכם: "אנחנו בתחילתה של מהפכה. ה-AI גורם לזה שהיוצר תוכן פחות תלוי במקורות כסף שהם לא שלו. הוא יכול לדבר עם המפרסמים באופן ישיר. אני חושב שהתעשייה מן הסתם תיפגע, אבל ייווצר נתיב חדש ועוד סגנון. אי אפשר להספיד את הוליווד או את שירותי הסטרימינג".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
