מאדס מיקלסן, ג'וד לאו ואדי רדמיין ב"הסודות של דמבלדור" | צילום: ללא קרדיט

כך העלימו את ג'יי קיי רולינג מקידום הסרט שהיא כתבה

במסיבת עיתונאים לרגל עליית "הסודות של דמבלדור", השלישי בסדרת "חיות הפלא", דיברו כוכבי הסרט על הנטייה המינית של הקוסם מהיקום של הארי פוטר, אבל אף מילה לא נאמרה על מחברת סדרת הסרטים, שהפכה שנויה במחלוקת

קשה לחשוב על סדרת סרטים שספגה יותר מהלומות בשנים האחרונות מסדרת "חיות הפלא" של מחברת ספרי "הארי פוטר", ג'יי. קיי. רולינג.

הסרט הראשון, שיצא ב־2016, דווקא התקבל באופן סביר על ידי הקהל וגרף סכום נאה של 812 מיליון דולר. אך מאז, נדמה שכל מה שיכול היה להשתבש אכן השתבש עבור רולינג וחבריה.
זה החל בכך שעוד לפני שהסרט הראשון שוחרר לאולמות, רולינג התעקשה להכריז כי הסדרה החדשה (שבניגוד לסדרת "הארי פוטר" אינה מבוססת על סדרת ספרים) תמנה לא פחות מחמישה סרטים - דבר שהתפרש (בצדק) כאקט יהיר וחזירי.

זה המשיך בקבלת הפנים הצוננת שציפתה לסרט השני, "הפשעים של גרינדלוולד" - שרשם שיא קופתי שלילי עבור סרט שקשור ליקום של הארי פוטר, כאשר יצא לאקרנים ב־2018.

הצרות העלו הילוך רגע לפני תחילת צילומי הסרט השלישי, כאשר ג'וני דפ, שלוהק לתפקיד נבל הסדרה, גלרט גרינדלוולד, מצא את עצמו מפסיד במאבק משפטי מתוקשר (ומכוער), שבמסגרתו הואשם, בין השאר, בהכאת אשתו, השחקנית אמבר הרד. דפ פוטר בידי אולפני וורנר, והוחלף בידי השחקן הדני הנהדר מאדס מיקלסן ("עוד סיבוב").

וכאילו לא די בכל אלה, התעקשותה של רולינג להתבטא בענייני טרנסג'נדרים ברשתות החברתיות הפכו אותה בשנים האחרונות לדמות שנויה במחלוקת, שלא לומר שנואה, והביאו לתיוגה כטרנספובית. למעשה, מעמדה הציבורי של רולינג כה רעוע כרגע, שכאשר אולפני האחים וורנר הפיקו ספיישל חגיגי ומיוחד לציון 20 שנה לצאת הסרט הראשון בסדרת "הארי פוטר" - אף אחד לא טרח להזמין אותה להשתתף.

ג'יי קיי רולינג, צילום: אי.פי.אי

אבל זה עוד לא הכל. ערב יציאת הסרט השלישי בסדרת "חיות הפלא" - "הסודות של דמבלדור", שיעלה מחר בבתי הקולנוע - גם עזרא מילר ("ליגת הצדק"), שמופיע בסדרה בתפקיד משנה, מצא את עצמו מסתבך עם החוק בנסיבות מטרידות ונעצר.

בתור קינוח - לפני כמה שבועות, ולדימיר פוטין, אולי האיש הכי לא פופולרי בעולם כרגע, נחלץ להגנתה של רולינג ואמר שהוא מבין כיצד היא מרגישה.

דמבלדור מאוהב

מובן שאף אחד מהנושאים הנפיצים הללו לא הוזכר, ולו ברמז, במסיבת העיתונאים המקוונת שהתקיימה לכבוד יציאת הסרט החדש. כצפוי, עזרא מילר לא הוזמן לקחת חלק, ושמה של רולינג לא הוזכר (אף שהיא חתומה על התסריט).

במקום זאת, כוכבי הסרט - שמלבד מיקלסן כוללים גם את זוכה האוסקר אדי רדמיין בתור זואולוג של חיות פלא, ואת ג'וד לאו בתור אלבוס דמבלדור הצעיר - בעיקר דיברו על האופנים שבהם הסרט החדש צפוי לשמח את המעריצים הוותיקים של סדרת "הארי פוטר".

החלקים המעניינים ביותר בשיחה איתם נגעו במערכת היחסים בין דמבלדור לבין גרינדלוולד. רולינג דיברה בעבר על נטיותיו ההומוסקסואליות של דמבלדור, ובסרט הנוכחי הדבר זוכה להתייחסות ראשונה והצופים למדים ששני הקוסמים אכן ניהלו בעבר קשר רומנטי סוער.

"הדמות של גרינדלוולד קשורה מאוד לדמבלדור", אמר מיקלסן. "ג'וד ואני ניהלנו שיחות רבות על מערכת היחסים שלהם, והדמות שלי הלכה והתעצבה בעקבות השיחות האלה. אתה לא מתחיל ואומר 'אני הולך להיות הרע'. צריך להבין מאיפה הוא מגיע. בהתחלה הם היו מסונכרנים. שניהם האמינו באותה מטרה ובאותה הדרך. אבל אז הדרך השתנתה".

"יש המון מה לחקור בדמות של דמבלדור", הוסיף לאו. "אחת ההנאות הגדולות כאן היא לחזור אחורה ולהבין שבסרטים האלה הוא עדיין לא הדמבלדור שאנחנו מכירים מהספרים ומהסרטים הקודמים. הוא עדיין מחפש את דרכו. הוא מתמודד עם השדים שלו. אני מרגיש שאני מתכונן לתפקיד באופן לא מודע מאז שהתחלתי לקרוא את הספרים לילדים שלי".

"אף על פי שיש בעולם של הסרט קסם, רצינו לעסוק ברגשות אמיתיים", הסביר מיקלסן. "האכזבה של הדמויות אמיתית. הכאב שלהן אמיתי. המטרה היתה שבחלק מהסצנות המשותפות שלי ושל ג'וד הצופים ישכחו שקסם הוא אופציה".

"זקוקים לאסקפיזם"

לא יהיה זה מוזגם לומר ש"הסודות של דמבלדור" הוא הסרט המוצלח בסדרה, מבין השלושה שהופקו עד עתה, וניכר שהיוצרים השתדלו מאוד לתקן את טעויות הסרטים הקודמים ולשלב בעלילה כמה שיותר קריצות למעריצי "הארי פוטר".

באופן אירוני, ההחלפה הכפויה של דפ במיקלסן דווקא מניבה תוצאות חיוביות, וטוענת את המעשייה באמוציות שלא היו נוכחות בפרקים הקודמים. ובכל זאת, לא בטוח שזה יספיק כדי להפיח חיים חדשים בפרנצ'ייז החבול.

"אנשים זקוקים לאסקפיזם", אמר מיקלסן, כאשר נשאל מדוע לדעתו סדרת "הארי פוטר" שומרת על הפופולריות שלה גם כעבור שני עשורים. "עולם הקסמים מציע את הבריחה האולטימטיבית, כי הוא גדוש בדמויות שאפשר להזדהות איתן. זה משהו שכולנו צריכים כעת".

דיוויד היימן, שהפיק את כל סרטי "הארי פוטר", הוסיף: "הסרטים האלה הפכו למרחב בטוח עבור אנשים רבים. הם חוגגים ערכים כמו נאמנות, אהבה וחברות, ונותנים כוח לאאוטסיידרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו