ג'יי.קיי. רולינג והסכסוך עם קהילת הטרנסג'נדרים: פרק ב'

מחברת סדרת ספרי "הארי פוטר" יוצאת בהתבטאות חדשה ושנויה במחלוקת הקשורה ברפורמה חוקתית, שתאפשר הכרה מגדרית באנשים טרנסקסואלים

ג'יי קיי רולינג, צילום: AP

ג'יי.קיי. רולינג, מחברת סדרת ספרי "הארי פוטר", מחדשת את מלחמתה בקהילה הטרנסג'נדרית. הפעם בחרה הסופרת להתבטא כנגד רפורמה חוקתית בסקוטלנד, שתאפשר הכרה מגדרית בטרנסג'נדרים.

בציוץ בחשבון הטוויטר גרמה הסופרת לכעס בקרב רבים, בעיקר ניקולה סטרג'ן, השרה הבכירה בממשלת סקוטלנד. סטרג'ן מובילה את המהלך הפוליטי-חברתי המדובר, שמטרתו להנגיש את תהליך ההכרה החוקית שיקבלו טרנסג'נדרים במעמדם.

"מספר קבוצות נשים הציגו בפני ניקולה סטרג'ן עדויות ממקורות אמינים, אודות הסבירות הגבוהה להשלכות שליליות של חוק זה כלפי נשים וילדות", כתבה ברשת רולינג ביום שני האחרון. "כל העדויות זכו להתעלמות. אם אכן יעבור החוק וההשלכות הללו יתבררו כנכונות, הממשלה הסקוטית לא תוכל לטעון שלא הוזהרה מראש".

במידה ויעבור החוק, הוא יאפשר לטרנסקסואלים במדינה להצהיר באופן רשמי כי הם מתכננים לחיות באופן קבוע לכל אורך חייהם במגדר שאימצו, ולא יידרשו עוד להציג בפני גופים ממשלתיים הוכחה להשתייכותם לקבוצה, או הצגת מסמכי היסטוריה רפואית.

בתגובה לציוץ מעורר המחלוקת של רולינג, התראיינה סטרג'ן לרדיו 4 של ה-BBC, ושם הביעה אי הסכמה נחרצת עם דעותיה של הסופרת. "הצעת החוק לא מעניקה לטראנסים זכויות יתר כלשהן, אפילו לא זכות אחת שהם לא זכאים לה כרגע", אמרה השרה. "כן היא איננה גוזלת איזה שהן זכויות שוויון מגדרי קיימות מנשים".

דניאל רדקליף, אמה ווטסון ורופרט גרינט לצד הסופרת ג'יי. קיי. רולינג בבכורת הסרט "הארי פוטר ואבן החכמים", ב-2001, צילום: Getty Images

כאמור, מדובר בפרק חדש במלחמה שהכריזה רולינג על נושא זכויות הטראנסים. ביוני 2020 צייצה הסופרת דברי לעג אודות כתבה שהופיע בה המונח "אנשים שמקבלים וסת" במקום "נשים". הציוץ עורר זעם רב כלפיה, ובתגובה כתבה ג'יי קיי מאמר שלם המסביר את עמדתה בנושא. ארבעה חודשים מאוחר יותר, ליבתה רולינג את האש, כאשר בספר המתח שהוציאה "Troubled Blood" ("דם בעייתי") הציגה דמות של רוצח סדרתי אשר מתלבש בבגדי נשים.

אתמול (שלישי), ביום האישה הבינלאומי, תקפה רולינג את חברת הפרלמנט הבריטי אנליזה דודס, שבראיון רדיופוני עמה בחרה שלא לתת הגדרה משלה למונח "אישה" כאשר נדרשה לכך. "שמישהו בבקשה ישלח ל(דודס) מילון ועמוד שדרה", צייצה רולינג, והוסיפה: "יום אישה בינלאומי שמח". בהמשך צייצה: "ככל הנראה, על פי ממשלת הלייבור, שמו של היום הזה צריך להקרא 'יום האלה ששמן לא יוזכר'".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר