בגיל 75: מת במאי "מכסחי השדים" המקורי

הבמאי איוון רייטמן, בן של ניצולי שואה מהונגריה, היה אחראי לשורה של קומדיות מצליחות, בהן "תאומים" עם ארנולד שוורצנגר ודני דה-ויטו, ו"קשר לא מחייב" עם נטלי פורטמן ואשטון קוצ'ר

הבמאי איוון רייטמן, צילום: אי.אף.פי

הבמאי ההוליוודי איוון רייטמן, שחתום על הצלחות קולנועיות כמו "מכסחי השדים", "תאומים" ו"שוטר בגן ילדים", הלך לעולמו בגיל 75.

"משפחתנו אבלה על האובדן הבלתי צפוי של בעל, אבא וסבא שלימד אותנו תמיד לחפש את הקסם בחיים", נמסר בהודעה מטעם בנותיו קתרין וקרוליין ובנו הבמאי ג'ייסון רייטמן ("ג'ונו"). ג'ייסון ביים את סרט ההמשך "מכסחי השדים: העולם שאחרי", שעלה לאקרנים בסתיו האחרון ונחשב להצלחה קופתית.

עוד נאמר בהודעת המשפחה: "אנחנו מתנחמים בכך שעבודתו כיוצר קולנוע גרמה לאושר ולצחוק לאינספור אחרים בכל רחבי העולם. אנחנו מקווים שמי שהכירו אותו באמצעות סרטיו - יזכרו אותו לעד".
רייטמן נפטר בשנתו בביתו שבמחוז סנטה ברברה, סמוך ללוס אנג'לס. פרטים נוספים סביב נסיבות מותו טרם פורסמו. הוא הותיר אחריו את אשתו מזה 45 שנים, ג'נביב, שהתגיירה למענו,

הוא נולד בהונגריה לאמא ניצולת מחנה ההשמדה אושוויץ ולאב שהיה לוחם בפרטיזנים. כשהיה בן 4 המשפחה היגרה לטורונטו שבקנדה, שם גדל. לאחר שסיים תואר ראשון במוזיקה באונטריו, החל להפיק ולביים סרטים קצרים. במהלך שנות ה־70 החל להיכנס לקולנוע. הוא עלה על הגל עם סרטים כמו "כדורי בשר" ו"שים פס על פס", שבהם כיכב שחקן עולה בשם ביל מאריי, שהפך לשותפו ליצירה.

יחד עם מארי ועם חבר נוסף משכבר הימים, הקומיקאי דן אקרויד, יצר ב־1984 את "מכסחי השדים" שהיה להיט קופתי עם הכנסות של קרוב ל־300 מיליון דולר. זה היה הסרט השני הכי רווחי באותה שנה. כעבור חמש שנים התאחדה החבורה לסרט המשך, ורייטמן כבר מיצב עצמו כבמאי קומדיות מבוקש בהוליווד.

עם בנו, הבמאי ג'ייסון רייטמן, צילום: אי.אף.פי

ב־1988 ביים את ארנולד שוורצנגר ואת דני דה־ויטו בקומדיה המצליחה "תאומים", שבה גילמו השניים תאומים שנולדו מניסוי מעבדה סודי. השלושה התאחדו לסרט בשם "ג'וניור" שיצא ב־1994, שבו גילם שוורצנגר גבר שנכנס להיריון. בין הסרטים הנוספים של רייטמן ניתן למנות את קומדיית האקשן "6 ימים, 7 לילות" עם הריסון פורד ואת הקומדיה הרומנטית "קשר לא מחייב" עם אשטון קוצ'ר ונטלי פורטמן. הוא גם הפיק את הסרט "תלוי באוויר" עם ג'ורג' קלוני, שביים בנו ג'ייסון. השניים היו מועמדים יחד לאוסקר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר על סרט זה.

על אף שבשנים האחרונות הוריד הילוך והתמקד יותר בהפקה ובשיתוף פעולה מקצועי עם בנו, רייטמן אמור היה לעשות קאמבק ולביים סרט המשך ל"תאומים" בשם "שלישייה" עם שוורצנגר, דה־ויטו וטרייסי מורגן ("רוק 30"). הפרויקט היה בתכנון שנים רבות, והוא נכנס רשמית להפקה בחודשים האחרונים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר