מיטב סרטי 2021 | צילום: יח"צ, Gettyimages

20 הסרטים הגדולים של 2021

מערבון, דרמת התבגרות ומיוזיקל ביזארי הם רק חלק מהבחירות של מבקר הבית לסיכום השנה בקולנוע • קבלו את הרשימה

שנתיים מאז פרוץ הקורונה, הקולנוע ממשיך להיאבק במגיפה ולהפסיד. אף שידענו השנה כמה שוברי קופות מכובדים, הקהל המבוגר מבושש לחזור לאולמות, והאולפנים ההוליוודיים, שממשיכים לאבד מכוחם לטובת פלטפורמות הסטרימינג, מייצרים בעיקר סרטי המשך, סרטי סופר־גיבורים ורימייקים.

בין כל להיטי האינסטנט האלגוריתמיים והשכיחים (כמו "הודעה אדומה" של נטפליקס, למשל), עושה רושם שסרטים מאתגרים ומושקעים למבוגרים הם מצרך נדיר מאי פעם. זן נכחד של ממש. ובכל זאת, הרשימה שלפניכם היא עדות לכך שעדיין נותרו דברים טובים לראות. אז הנה, ללא הקדמות נוספות, 20 היצירות הקולנועיות שלטעמי מייצגות את המיטב של השנה החולפת.

1. "כוחו של הכלב"
מערבון אווירתי איטי וקטלני שיותיר אתכם ללא מילים. מותחן פסיכולוגי משונן, מעיק ועוכר שלווה על גבריות, מיניות ומשפחה. נופי טבע מרהיבים, משחק מצוין של בנדיקט קמברבאץ', קירסטן דאנסט וקודי סמית־מקפי, פסקול קוצני ומכשף של ג'וני גרינווד, וטוויסט שיפיל אתכם לרצפה. 28 שנה אחרי שזכתה באוסקר עבור "הפסנתר", הבמאית הניו־זילנדית הדגולה ג'יין קמפיון שבה למרכז הבמה עם יצירת מופת נוספת. גם היא וגם קמברבאץ' צפויים לזכות באוסקר על עבודתם כאן. לגמרי מגיע להם. זמין בנטפליקס.

"כוחו של הכלב", צילום: יח"צ

2. "ליקריץ פיצה"
דרמת ההתבגרות הנוסטלגית והרומנטית שכתב וביים פול תומאס אנדרסון ("זה ייגמר בדם", "לילות בוגי") היא הדבר הכי אופטימי ומחמם לב שיצא מתחת ידיו של היוצר האמריקני המהולל. ממתק מלא אנרגיה, חוצפה ואמביציה, ששועט קדימה ללא הפסקה ושמריח כמו רוח נעורים. "ליקריץ פיצה", שמתרחש בלוס אנג'לס בראשית שנות ה־70, גדוש במוטיבים ובאלמנטים המוכרים מסרטיו הקודמים של אנדרסון, אך הקשר שנרקם בין גארי בן ה־15 (קופר הופמן, בנו של השחקן המנוח פיליפ סימור הופמן) לאלנה בת ה־25 (כוכבת הפופ אלנה חיים בהופעה הקולנועית הראשונה שלה), ושעומד כאן במרכז העניינים - רענן ומלא חיים באופן מיוחד. סרט מצחיק, מפתיע ונוגע ללב, שהוציא אותי מהאולם עם חיוך ענק על הפנים. עולה ב־30 בדצמבר.

"ליקריץ פיצה", צילום: יח"צ

3. "ארץ נוודים"
דרמת המסע הצנועה והיפה של הבמאית קלואי ז'או אמנם יצאה ב־2020, אבל לבתי הקולנוע בארץ הגיעה רק בתחילת השנה בגלל הקורונה. הסרט, שקטף שלושה פרסי אוסקר, שופע אנושיות וחמלה, תוך שהוא מציג את אמריקה מזוויות פחות מוכרות ומחמיאות. לכאורה לא קורה כאן הרבה. למעשה קורה כאן המון. פרנסס מקדורמנד נפלאה כתמיד בתור אלמנה חסרת בית שנודדת ברחבי ארה"ב בוואן. המפגשים שלה עם טיפוסי שוליים, שרובם ככולם אינם שחקנים מקצועיים, מניבים דיוקן עגום, אותנטי ומכמיר לב של חלום אמריקני שהחמיץ. כמו סרט פוסט־אפוקליפטי שמתרחש בהווה. עגום ומייאש, אך גם מאוד מרגש.

"ארץ נוודים", צילום: יח"צ

4. "The Beatles: Get Back"
הסרט התיעודי של פיטר ג'קסון על הביטלס מלווה את העבודה על מה שעתיד היה להיות אלבומה האחרון של הלהקה, "Let It Be", והוא מסמך היסטורי־מוזיקלי מדהים, מרתק, מרגש ומצחיק, שמספק מבט מאלף אל תוך הקרביים האישיותיים והיצירתיים של להקת הרוק הגדולה בכל הזמנים. להיות זבוב על קיר האולפן בשעה שפול, ג'ון, ג'ורג' ורינגו כותבים שירים קלאסיים, מתבדחים ביניהם, נזכרים בימים עברו, רבים, משלימים, וכן, גם מפליצים. לא זוכר מתי היתה הפעם האחרונה שבה גמעתי שבע שעות של משהו בכזאת שקיקה ובכזאת הנאה. זמין בשירות הסטרימינג של דיסני.

"Get Back", צילום: יח"צ

5. "גלגל המזלות"
הבמאי היפני ריוסוקה המגוצ'י נתן השנה בראש עם שני להיטי ארט־האוס דברניים ומרתקים, שהוקרנו אצלנו בפסטיבל הקולנוע בירושלים ובפסטיבל הסרטים בחיפה. אם פספסתם, מומלץ מאוד להשלים בהזדמנות הקרובה. הראשון, "גלגל המזלות", זכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל ברלין האחרון, והוא מגיש שלושה סיפורים אינטליגנטיים ומפתיעים על אהבה, תשוקה וגורל. המגוצ'י משתמש בדיאלוגים חדים ובתחבולות יצירתיות מגוונות כדי להציג תמונה מורכבת ומפוכחת של חוסר מימוש רומנטי.

"גלגל המזלות", צילום: יח"צ

6. "הנהגת של מר יוסוקה"
סרטו השני של המגוצ'י, "הנהגת של מר יוסוקה", מבוסס על סיפור קצר של הרוקי מורקמי וקטף את פרס התסריט בפסטיבל קאן. הסרט מתעסק בנושאים דומים באמצעות סיפורו של במאי תיאטרון אלמן שמפתח מערכת יחסים לא צפויה עם הנהגת הצעירה שלו, בשעה שהוא עובד על הפקה של "הדוד וניה" של צ'כוב. שני הסרטים מהורהרים, יפהפיים ועכשוויים מאוד, וגם מכילים מידה לא מבוטלת של וירטואוזיות מילולית ורעיונית.

"הנהגת של מר יוסוקה", צילום: יח"צ

7. "עוד סיבוב"
מי שזקוק להוכחה לכך שמאדס מיקלסן הדני הוא שחקן הקולנוע הטוב בעולם כרגע, מוזמן לצפות בקומדיית השיכורים זוכת האוסקר "עוד סיבוב". מיקלסן מגלם מורה בתיכון שיחד עם שלושה חברים מבצע ניסוי שתייה שיוצא משליטה. הסרט הוא רכבת הרים אמוציונלית בלתי נשכחת שאינה מצייתת לחוקי הז'אנר.

"עוד סיבוב", צילום: יח"צ

8. "רוכבי הצדק"
אם אחרי "עוד סיבוב", אתם צריכים הוכחה נוספת לכישרונו הפנומנלי של מיקלסן, מהרו לצפות בדרמת הנקמה יוצאת הדופן "רוכבי הצדק" בכיכובו, שיצאה גם היא השנה. פה הוא מגלם איש צבא שחובר לשלושה גאוני מחשבים אקסצנטריים, ויוצא לסגור חשבון עם האנשים שאחראים למותה של אשתו. גם בסרט זה, כמו ב"עוד סיבוב", מיקלסן מגיש הופעת משחק מדהימה שראויה לכל סופרלטיב אפשרי. ראו הוזהרתם.

"רוכבי הצדק", צילום: יח"צ

9. "אנט"
סרטו של לאו קראקס ("מנועים קדושים") הוא מיוזיקל מופרע, מסחרר וביזארי שאינו מעוניין להיות חבר שלכם. אדם דרייבר ומריון קוטיאר מגישים הופעות טוטאליות, השירים של להקת הרוק הוותיקה ספארקס נדבקים במוח, וסצנת הפתיחה של הסרט פשוט מושלמת. אף שלא השתגעתי על הסרט, חשתי צורך לצפות בו שוב.

"אנט", צילום: יח"צ

10. "טיטאן"
עוד יצירת אמנות שאפתנית, קיצונית וקשה לעיכול שהגיעה השנה מצרפת היא "טיטאן". הזוכה הגדול בפסטיבל קאן מגולל את קורותיה של רוצחת סדרתית בשם אלקסיה, שמקיימת יחסי מין עם מכונית (ונכנסת להיריון). אל תשאלו. מצד אחד, הפרובוקציה הפסיכוטית של ז'וליה דוקורנו ("נא") היא יצירה מרתיעה, אלימה ודוחה לחלוטין. מצד שני, יש כאן משהו מעבר, ואין שום סיכוי שתצליחו למחוק את הסרט המשוגע הזה מהמוח אחרי שתצפו בו. חייבים להעריך את הביצים.

"טיטאן", צילום: יח"צ

11. "האב"
"ממנטו" פוגש את "עדיין אליס". בקלות אחד מחמשת התפקידים הכי טובים שאנתוני הופקינס עשה בחייו. חמש הדקות האחרונות רוצחות בדם קר.

"האב", צילום: יח"צ

12. "הדו־קרב האחרון"
אפוס היסטורי פרובוקטיבי ברוח עידן ה־MeToo. סרטו הטוב ביותר של רידלי סקוט זה שנים.

"הדו-קרב האחרון", צילום: יח"צ

13. "צעירה מבטיחה"
מותחן נקמה פמיניסטי ורדיקלי של הבמאית אמרלד פנל שמערבב בין ז'אנרים, ושמתכתב באופן מבריק עם קומדיות הסקס של שנות ה־90 ושל תחילת שנות האלפיים.

"צעירה מבטיחה", צילום: יח"צ

14. "יחידת המתאבדים"
סרט גיבורי על אנרכיסטי, ממזרי ומבדר מאוד. ג'יימס גאן עושה לאנטי־גיבורים של DC את מה שהוא עשה בסרטי "שומרי הגלקסיה" של מארוול.

"יחידת המתאבדים", צילום: יח"צ

15. "לוקה"
אולפני פיקסאר חוזרים לעצמם במעשיית אנימציה צנועה ואלגנטית על מפלצת ים חמודה, שמטיפה בעד קבלת האחר. מקסים, מצחיק ומוריד דמעות.

"לוקה", צילום: יח"צ

16. "שומר טינה"
מותחן פשע כמעט מושלם, שמוצא את התסריטאי־במאי גאי ריצ'י ואת כוכב הפעולה הפופולרי ג'ייסון סטיית'האם בשיאם. סרט פצצה.

"שומר טינה", צילום: יח"צ

17. "חולית"
הספקטקל של השנה. אופרת חלל מרהיבה, בומבסטית ועתירת כוכבים שכיף אדיר להישאב לתוכה. חבל שנגמר באמצע.

"חולית", צילום: יח"צ

18. "הוולווט אנדרגראונד"
סרט תיעודי רציני, סבלני, מעמיק ומעורר השראה, שמספר את סיפורה של הלהקה האגדית בלי ליפול לקלישאות ותוך שימת דגש על כל הדברים החשובים. הבמאי טוד היינס ("קרול") עשה את זה שוב. זמין בשירות הסטרימינג של אפל.

"הוולווט אנדרגראונד", צילום: יח"צ

19. "בנדטה"
בגיל 83 הבמאי השערורייתי פול ורהובן ("אינסטינקט בסיסי") ממשיך לחולל מהומה. בתפריט הפעם: מלודרמה מזעזעת ומשעשעת על נזירה צעירה ויפהפייה שסובלת מחזיונות ארוטיים ודתיים בטוסקנה בימי המגיפה השחורה.

"בנדטה", צילום: יח"צ

20. "טריפ רע"
הפעלולים המזוכיסטיים של חבורת "ג'קאס" פוגשים את תעלולי המצלמה הנסתרת של "בוראט". הקומדיה הכי מצחיקה (והכי דוחה) של השנה. זמין בנטפליקס.

"טריפ רע", צילום: יח"צ
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו