נדירים המקרים שבהם סדרת סרטים מגיעה לשיאה בסרט השלישי. אבל זה בדיוק מה שקורה ב"התעורר, איש מת", הפרק השלישי והמוצלח ביותר עד כה בסדרת "רצח כתוב היטב".
כזכור, הסדרה מתחקה אחר חקירותיו של בלש גאון ואקסצנטרי בשם בנואה בלאנק (דניאל קרייג), והיא נוצרה בידי ריאן ג'ונסון ב-2019, מעט אחרי שסרטו "הג'דיי האחרון" עורר את חמתם של המעריצים האינפנטיליים של "מלחמת הכוכבים" וגרם להם לדרוש את גירושו מהעיר.
לצד סדרת "רצח כתוב היטב" (שזכתה להצלחה קופתית וביקורתית), ב-2023 ג'ונסון גם השיק סדרת סטרימינג בלשית בשם "פוקר פייס", שבמרכזה חוקרת מבריקה נוספת (שמגולמת בידי נטשה ליון). הסדרה (המצוינת) אמנם בוטלה לאחרונה (אחרי שתי עונות בלבד), אך בהחלט ניתן לומר שג'ונסון הקדיש את השנים האחרונות להתמקצעות רצינית ביותר בז'אנר הבלשי. כעת, ב"התעורר, איש מת", נראה שהגיע הזמן לקטוף את הפירות המתוקים של ההתמקצעות הזאת.
הסרט הנוכחי הוא לא רק הסרט המבדר והמספק ביותר בסדרה, אלא שהוא גם הסרט הראשון בסדרה שבו ג'ונסון מצליח למצוא בדיוק את האיזון הנכון בין כל החלקים הרבים שמרכיבים אותו. מצד אחד, זו אכן תעלומה בלשית שאפתנית, מושקעת ומרשימה שמתהדרת באנסמבל שחקנים מצוין, במתח ובהומור, ובכל התפניות וההפתעות הדרושות. אך באותה נשימה, זהו גם סרט ששואל שאלות גדולות על דת ועל אמונה (ושגם אינו חושש לענות עליהן בצורה רצינית).
למעשה, המאבק שניצב במרכז הסרט הוא מאבק בין שתי גישות להנהגה רוחנית, ואלה מיוצגות בידי שני אנשים שבחרו להקדיש את חייהם לישו: מונסיניור וויקס (ג'וש ברולין, "סיקאריו"), הפופוליסט והסמכותני שמנהל את הכנסייה הקטנה שלו באפ-סטייט ניו יורק באמצעות פחד ושפה אלימה, והאב ג'אד (ג'וש אוקונור, "מתחרים"), כומר צעיר שמאמין בגישה אמפטית, סלחנית ומכילה יותר.
ההתנגשות בין השניים מתחילה מיד כאשר האב ג'אד נשלח להצטרף לכנסייתו של וויקס בתור עוזרו. הקהילה שמקיפה את וויקס כוללת רופא אלכוהוליסט (ג'רמי רנר), עורכת דין עם תסביכים משפחתיים (קרי וושינגטון), משפיען רשת ימני (דריל מקורמק), צ'לנית שסובלת ממחלה מסתורית (קיילי ספייני) וסופר מד"ב שהפך לחובב קונספירציות פרנואיד (אנדרו סקוט). כולם מגלים נאמנות עיוורת כלפי מנהיגהם, ואליהם מצטרפת גם מרתה הקשישה (גלן קלוז), שגדלה בכנסייה ושכיום משמשת כיד ימינו של וויקס. מיותר לציין שאף אחד מהם אינו ניצב לצד האב ג'אד.
ואז מונסיניור וויקס נרצח. ולא סתם נרצח, אלא נרצח בדרך שנראית בלתי אפשרית לחלוטין. החשוד המיידי הוא האב ג'אד, כמובן. אך מבחינה טכנית, כלל לא ברור כיצד יכול היה לבצע את המעשה הנפשע. וכך, כשלושת רבעי שעה אל תוך הסרט, סוף סוף מפציע על המסך בנואה בלאנק, במטרה לעשות סדר בבלגן העצום שנוצר.
בהיותו אתאיסט אדוק, כניסתו של בלאנק לסיפור מציגה מאבק תיאולוגי נוסף. זו מקבלת ביטוי בדיאלוג מזהיר ומופתי שמתרחש במהלך המפגש הראשון בינו לבין האב ג'אד, ושמהווה את אחד משיאיו הלא צפויים של הסרט (יש אחד נוסף, שמגיע בשלב מאוחר יותר). בלאנק ההמום מצהיר שבכל שנותיו כבלש טרם נתקל בפשע מסוג זה. האב ג'אד, שמעוניין להוכיח את חפותו, מתנדב לעזור. והחקירה יוצאת לדרכה.
"התעורר, איש מת" הוא תענוג בכל הרמות. הוא כתוב בצורה וירטואוזית וכולל אינספור הברקות תסריטאיות, הוא עשוי באופן מופתי, הוא מצחיק מאוד, הוא דוהר קדימה (ואחורה, והצידה) ללא הפסקה, השחקנים שלו מעולים אחד-אחד (ללא קשר לגודל תפקידם), וכפי שציינתי, הוא גם אשכרה עוסק ב"משהו". כלומר, לא מדובר בקלוריות בידוריות ריקות.
בתוך כך, חשוב להדגיש שבניגוד למה שכתבו כמה מעמיתיי, זהו ממש לא סרט אנטי-דתי בשום צורה. להיפך. ג'ונסון, שגדל בבית פרוטסטנטי, מתייחס לנושא ברצינות רבה ובכל הכבוד הדרוש, וניתן לחוש שהדברים שנאמרים בסרט נאמרים מהלב (ולא כדי לעצבן, להטריל או להתריס).
הביטחון והכשרון של ג'ונסון ניכרים לכל אורך הדרך. עצם החלטתו להציג את בלאנק לראשונה לאחר כמעט שעה שלמה של אקספוזיציה היא רק אחת מהבחירות הנועזות והכלל לא מובנות מאליהן שהוא מקבל כאן, ואליה מתווספת גם ההחלטה להפוך את בלאנק לסייד-קיק של האב ג'אד (שבעצם מתפקד כדמות הראשית).
השניים מתרוצצים אנה ואנה בניסיון להבין כיצד בוצע הרצח הבלתי אפשרי, והעניינים רק הופכים לעוד יותר ועוד יותר בלתי אפשריים ככל שהסרט מתקדם. במיוחד עבור מי שאינו אדם מאמין. העובדה שג'ונסון מצליח להתיר את הסבך המופרך שיצר, ולהציג פתרון אלגנטי ורציונלי שמספק תשובות לכל השאלות והתעלומות שהועלו היא ללא ספק אחד ההישגים המרשימים ביותר של הסרט.
הישג מרשים לא פחות היא תצוגת המשחק המופלאה של ג'וש אוקונור. השחקן האנגלי הצעיר הזה נמצא בשוונג מטורף בשנים האחרונות, והוא אינו מפסיק להוכיח עד כמה יכולותיו מגוונות. ב"התעורר, איש מת" הוא מגיש את אחת ההופעות הטובות של הקריירה שלו, ואין לי ספק שהמניות שלו רק יוסיפו לנסוק לאחר שצופים ישזפו את אישוניהם במה שהוא עושה כאן.
הסצינות שלו עם דניאל קרייג (שנראה נינוח מאי פעם בתפקיד בלאנק) מתמידות להיות שנונות ומשעשעות, וכיף גדול להתלוות אליהם בשעה שהם מרכיבים את הפאזל הכה מסובך שג'ונסון יצר עבורם. באחת הסצינות הייתי יכול להישבע שקלטתי מחווה מופרעת לחלוטין ל"רטטוי", ומחשבה נוספת שהתגנבה לראשי בעודי צופה בשניים בפעולה היא שאוקונור גם יכול להיות יורש ראוי לקרייג בתפקיד ג'יימס בונד, אם רק ירצה בכך.
"התעורר, איש מת" מציג כעת בבתי הקולנוע, וב-12 בדצמבר תוכלו לתפוס אותו בנטפליקס. במקרה דנן, אם יש לכם אפשרות, בהחלט שווה לתפוס אותו על המסך הגדול. פשוט לא תמצאו סרט מבדר יותר באולמות כרגע. אם שני הסרטים הראשונים בסדרת "רצח כתוב היטב" היו כתובים היטב, הרי שהסרט השלישי כבר כתוב מעולה. וגם היתר די מושלם.
"רצח כתוב היטב: התעורר, איש מת", ארה"ב 2025
ציון: 5 כוכבים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
