"משנה מקום, משנה מזל" פוגש את "מלאכים בשמי ברלין" ב"מזל משמיים", קומדיה על-טבעית של התסריטאי-במאי-מפיק-כוכב עזיז אנסרי, שמתהדרת במסר חברתי ובהמון כוונות טובות. התוצאה חביבה בסך הכל, אך כפי שקורה לא פעם כאשר מיליונרים הוליוודיים מבקשים להביע הזדהות עם קשייהם של "פשוטי העם", גם מעט מנותקת מהמציאות.
במרכז העלילה אנו מוצאים את ארג' (אנסרי, "מחלקת גנים ונוף"), עורך סרטי דוקו מובטל ומרושש שמנסה לשרוד כלכלית במציאות קשוחה ובלתי אפשרית. בימים, הוא מתרוצץ בין מספר עבודות נצלניות ולא משתלמות שגורמות לו לחוש מושפל ובלתי נראה. בלילות, הוא ישן במכוניתו החבוטה וחולם על קורת גג ומשכורת קבועה.
העניינים משתפרים מעט לאחר ש-ארג' נשכר להיות עוזרו האישי של מיליונר היי-טק אנוכי בשם ג'ף (סת' רוגן). אך הג'וב אינו מאריך ימים, ו-ארג' מוצא את עצמו במצב אפילו עוד יותר גרוע מזה שהיה בו קודם.
כאן בדיוק נכנס לתמונה מלאך זוטר ולא מאוד מוכשר בשם גבריאל (קיאנו ריבס), שבולש אחר ארג' כבר תקופה ארוכה, ורואה כיצד המאבק היומיומי והסיזיפי שנכפה עליו גורם לו לאבד תקווה. כדי לעזור ל-ארג' (וכדי ללמד אותו לקח), גבריאל מציע לו להחליף מקומות עם ג'ף באופן זמני, ולחיות את חייו למשך תקופה. כך אולי יווכח שכסף לא יכול לפתור את כל בעיותנו בחיים ולשמש כערובה לאושר.
כמובן שגיבורנו התפרן מסכים לבצע את החילוף מבלי לחשוב פעמיים. אבל לרוע מזלו של גבריאל, ארג' לא ממש לומד את הלקח שרצה שילמד. במקום זאת, הוא בעיקר מגלה שכסף כן יכול לפתור כל בעיה, וכן יכול להפוך אותו למאושר. כיצד גבריאל ישכנע אותו לחזור חזרה לחייו הקודמים וההרבה פחות אטרקטיביים?
גם אם אינו מתעלה לרמה מאוד גבוהה, "מזל משמיים" הוא בהחלט סרט יוצא דופן בעת הנוכחית. קודם כל, מפני שמדובר בקומדיה, ובימינו הז'אנר מוגבל ברובו לשירותי הסטרימינג. אבל גם מפני שאנסרי אינו מסתפק רק ב"צחוקים" וב"שיגועים". הוא אשכרה מבקש לומר משהו לצופים.
בתוך כך, למרות שהוא מסתובב בטריטוריות של אגדות קולנועיות קלאסיות ואהובות כמו "איזה חיים נפלאים", של פרנק קפרה, קשה להגיד שהסרט מצליח לנסח אמירה סוחפת, משכנעת או חדשנית במיוחד. למעשה, לאחר הצפייה ניתן גם להסיק שאנסרי היה מסייע יותר לבני המעמדות החלשים אם פשוט היה מעניק להם את עשרות מיליוני הדולרים שנדרשו כדי להפיק ולשווק את סרטו.
זהו סרטו הראשון של אנסרי כבמאי, והדבר ניכר. הקצב של היצירה אינו אחיד. פה ושם יש חריקות במעברים בין סצינות. הסיפור מקפץ בין שלוש הדמויות המרכזיות בצורה שמוציאה את הסרט מאיזון ושגורמת לנו לשאול מי כאן הגיבור בעצם. בנוסף, עלילת המשנה הרומנטית, ששולחת את ארג' לפלרטט עם אלנה (קיקי פאלמר), קולגה שלו שמנסה להביא להקמתו של ארגון עובדים, חושפת את היכולת המוגבלת של אנסרי להעביר את מסריו (כמו גם את חוסר האפקטיביות ואת חוסר הרלוונטיות של המסרים האלה).
מי שבכל זאת הופכים את "מזל משמיים" לסרט שאפשר לצפות בו הם שלושת כוכביו. אנסרי אולי רחוק מלהיות שחקן גדול (וכאן הוא גם עסוק בעוד שלל משימות תוך כדי), אך במשך רוב הזמן הוא אינו מתקשה להגיש הופעה סימפטית ומעוררת הזדהות. סת' רוגן, לעומת זאת, עושה את השטיק הקבוע שלו (כאילו שיש לו שטיק אחר), אבל זמן המסך שלו מוגבל, והוא מצליח לשדרג את העניינים מבלי להאפיל על חבריו ומבלי לעלות על עצבי הצופים.
עם זאת, ההברקה הגדולה ביותר של הסרט היא ליהוקו המפתיע של קיאנו ריבס לתפקיד המלאך גבריאל. אחרי למעלה מעשור שבו היה בעיקר תקוע בסדרת סרטי "ג'ון וויק", תענוג לראות את ריבס חוזר לימי "ביל וטד" כדי לגלם דמות כה עדינה, כה טהורה וכה נאיבית. לא רק שהסצינות איתו מספקות ליצירה את רגעיה הטובים (והמוזרים) ביותר, אלא שבסופו של דבר, הדמות שלו היא גם זאת שעוברת את המסע המעניין ביותר מבין כל הדמויות בסרט.
בעקבות הדיל שהוא מציע ל-ארג', גבריאל מסתבך עם הבוסים שלו, מאבד את כנפיו, מגורש לכדור הארץ כדי לחיות כאחד האדם, ונאלץ למצוא עבודה בתור שוטף כלים במסעדה. בהפסקה קצרה בזמן המשמרת שלו, הוא מעשן סיגריה בסמטה בתשישות, ומתחיל להבין למה ארג' היה כל כך מיואש כשהיה מרושש.
"מזל משמיים" אולי אינו סרט מתוחכם או משכנע במיוחד, והוא יותר משעשע מאשר מצחיק. אבל ההופעה האקסצנטרית ומלאת הנשמה של ריבס היא ללא ספק דבר מרהיב.
"מזל משמיים", ארה"ב 2025
ציון: 3 כוכבים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו