ימים יגידו: למה ההתרסקות של מארוול לא עוצרת?

למרות ש"מאדאם ווב" אינו שייך לאולפן המצליח (לשעבר?), דמויותיו לקוחות מספרי הקומיקס שלו – וכישלונו בקופות מצרף את הסרט לרצף המביך שהאולפן חווה לאחרונה • מה הסיבות לכך – והאם העתיד לבוא יכול בכלל להציל את המצב?

דקוטה ג'ונסון ב"מאדאם ווב". צילום: באדיבות פורום פילם

ז'אנר סרטי הקומיקס קורס, ורק ימים יגידו מה יעלה בגורל הסוגה הקולנועית המרכזית הזו, שעד לפני שנים בודדות נחשבה להימור כמעט בטוח בקרב האולפנים הגדולים – בראשם מארוול (השייכים כיום לדיסני) ו-DC (שנמצאים בבעלות וורנר), ושעומדת כיום בפני צומת דרכים מדאיג.

בנובמבר האחרון, לאחר כישלונו בקופות והביקורות הפושרות של "המארוולס" – ההפקה הקולנועית האחרונה של אולפני מארוול, שמתרחשת ביקום הקולנועי שלהם (ה-MCU) – פירטנו את הסיבות שהובילו להתרסקות. בין הסיבות הללו מנינו את שביתות התסריטאים והשחקנים בהוליווד שהתקיימו אז, אשר מנעו מהכוכבים לקדם את הסרט; את "עייפות החומר" מסרטי קומיקס שבלוניים וממוחזרים; את ההסתפקות בגיבורים פחות מוכרים ואטרקטיביים שלא הצליחו למלא את החלל שהותירו אחריהם תותחים כבדים כמו איירון מן, קפטן אמריקה (המקורי) והאלמנה השחורה (שנפרדו מהקהל ב"הנוקמים: סוף המשחק"); ואת העובדה המרה שבשורה התחתונה, מלבד "שומרי הגלקסיה 3" ו"ספיידרמן: אין דרך הביתה" המעולים, כל ההפקות האחרונות של מארוול מאז שני סרטי "הנוקמים" האחרונים היו, במקרה הטוב, בינוניות.

הבינוניות והבנאליות האלה גרמו לקהל להצביע ברגליים ולהסיט מהמסך את העיניים, ולכן האולפנים החליטו לחשב מסלול מחדש ולדחות את מרבית הפרויקטים הבאים שלהם. למעשה, "דדפול 3", שיגיע למסכים ביולי, יהיה הגיחה הקולנועית היחידה שלנו השנה ל-MCU, ואילו בגזרת הסטרימינג של דיסני+ נוכל לצפות רק בשתי סדרות לייב אקשן שמתרחשות ביקום הזו: "אקו" המדשדשת ששוחררה בחודש שעבר ונשכחה במהרה, ו"אגתה: יומני הדארקהולד", הספין-אוף של "וונדה-ויז'ן", שמתוכננת לעלות לשידור בסתיו, אך כרגע נטולת תאריך השקה.

סוני, סיפור אכזבה

אבל החדשות הרעות לא מפסיקות כאן, אלא רק מתעצמות. בסוף השבוע האחרון הגיע לקולנוע הסרט "מאדאם ווב", פרויקט של אולפני סוני בשיתוף מארוול בכיכובן של דקוטה ג'ונסון ("50 גוונים של אפור") וסידני סוויני ("אופוריה" ו"הלוטוס הלבן"). הסרט הזה אמנם לא מתרחש ביקום הראשי של ה-MCU, אלא ביקום "ספיידרמני" מקביל שבו חיות "דמויות לוויין" מעולם הקומיקס של איש העכביש, כמו ונום (שכבר הספיק לככב בשני סרטים מצליחים) והערפד מורביוס (שקיבל סרט משלו ב-2022, שנקטל בביקורות ונכשל קשות בקופות).

הסיבה להפרדה הזו היא שסוני מחזיקה כבר שנים רבות בזכויות ההפקה של ספיידרמן וחבריו, ואם היא לא תמשיך להפיק סרטים מהיקום העכבישי הזה על בסיס קבוע – הזכויות יעברו לדיסני-מארוול. אף ששתי החברות עובדות בשיתוף פעולה (טרילוגיית ספיידרמן המוצלחת של טום הולנד היא הפקה משותפת של שתיהן), בסוני מתחזקים פס יצור של סרטי סולו שמוקדשים לנבלים, לאנטי-גיבורים ולדמויות משנה מהעולם הזה. רק חבל שזה לא כל כך הולך לה, בלשון המעטה.

אף ששני סרטי "ונום" נחשבים לרווחיים, הביקורות שקיבלו היו פושרות למדי. "מורביוס", לעומת זאת, מוגדר ככישלון טוטאלי, לאחר שקושש בבתי הקולנוע ברחבי העולם פחות מ-170 מיליון דולרים, ואוחז בממוצעי ביקורות מביכים של 35 באתר Metacritic ו-15% ב-Rotten Tomatoes – שני אתרי שקלול הביקורות המובילים ברשת אשר נחשבים לברומטרים של הענף.

כישלון אחר כישלון. פרזנטציה על היקום הקולנועי של מארוול (ארכיון), צילום: איי.אף.פי.

העכבישות המבישות

אבל אם הממוצעים של "מורביוס" מביכים, אלה של "מאדאם ווב" פשוט איומים: עם ציון 26 ב-Metacritic ו-13% ב-Rotten Tomatoes (נכון לעכשיו), הסרט, ששאף להקים נבחרת של ספיידר-וומניות צעירות ובמקביל גם ניסה לשמש פריקוול לספיידרמן עצמו, מסתמן כמפלה הכי גדולה של סוני ומארוול אי פעם. עדיין מוקדם לדבר על הביצועים הקופתיים הסופיים שלו, אבל הביקורות האיומות, בשילוב הכנסות מאכזבות במיוחד של 52 מיליון דולר ברחבי העולם בסוף השבוע הראשון שלו על המסכים, לא משאירות מקום לספק: "מאדאם ווב" יסב לסוני הפסדים משמעותיים.

אז למה הסרט כשל? אף שרוב הסיבות שמנינו קודם עדיין תקפות (מלבד השביתות שהגיעו לסיומן), הסיבה העיקרית היא שפשוט מדובר בסרט רע, ואפילו נורא: ניכר כי סצנות רבות הוצאו בעריכה או נערכו מחדש; העלילה מאולצת וכוללת צירופי מקרים לא הגיוניים בעליל (אפילו בשביל סרט קומיקס); סצנות האקשן נראות זולות ורחוקות מלהרשים; ייתכן מאוד ששורות מלל רבות הוקלטו מחדש ו"הודבקו" על השפתיים של הדמויות לאחר הצילומים, אולי כדי לתקן את העלילה (הדבר בעיקר בא לידי ביטוי בסצנות שבהן משתתף הנבל הראשי, בחור בשם יחזקאל, והתוצאות צורמות במיוחד). ולא פחות חשוב: הסרט עצמו הוא מעין הטעייה, שהפתיעה אפילו אותנו.

אם תכננתם לצפות בסרט וטרם עשיתם זאת, היזהרו מהספוילר הקרב: אף שמאדאם ווב – הדמות הראשית שמגולמת על ידי ג'ונסון – מקבלת את רוב זמן מסך (ואין שום בעיה עם זה), קמפיין השיווק של הסרט יצר את הרושם שנזכה לראות בו גם שלוש נשות עכביש צעירות (סוויני, איזבלה מרסד וסלסט אוקונר) בפעולה. זה לא בדיוק קורה. למעשה, הפעם היחידה שבה רואים את סוויני וחברותיה כספיידרמניות-על-מלא עם מדים וכוחות מיוחדים, היא סצנה אחת קצרצרה – וגם אז מדובר בחיזיון עתידי.

הקהל ציפה להרבה יותר "קומיקס" בסרט הקומיקס שלהם, ולא קיבלו את זה. יתרה מכך, אתר "הוליווד רפורטר" האמין ציטט גורם בתעשיית בתי הקולנוע האמריקנית, שלפיו רוכשי כרטיסים במכירה מוקדמת כל כך נרתעו מהביקורות הקוטלות ומהתגובות המאוכזבות של מעריצי ספיידרמן שכבר ראו את הסרט, עד שנוצרה תופעה בלתי נתפסת שבה אותם רוכשים מוקדמים דרשו החזרים על הכרטיסים – עד כדי כך שהם החליטו לוותר על הצפייה.

מתוך "מאדאם ווב", צילום: צילום מסך

יש עתיד?

אז מה הלאה? תהיו בטוחים ש"מאדאם ווב 2" כבר לא יקרה. אם הדמויות מהסרט ישובו איכשהו למסך הגדול, זה יקרה בתפקידי משנה בסרטי ספיידרמן אחרים. עם זאת, סוני עדיין מתכוונת לשחרר בסוף אוגוסט את "קרייבן הצייד" – סרט נוסף שמתרחש באותו יקום ספיידרמני בכיכובם של ארון טיילור ג'ונסון וראסל קרואו. אגב, ראוי לציין כי הסרט צולם כבר בתחילת 2022 ונדחה לא מעט פעמים, כאשר תאריך היציאה המקורי שלו היה בינואר 2023 – לא סימן מבשר טובות. גם "ונום 3" אמור לצאת בנובמבר השנה, אך צילומיו נדחו בגלל השביתות וטרם נחשפה ממנו אפילו תמונה אחת.

במקביל, בימים האחרונים מתרוצצות שמועות שסוני נחושים לזרז את צילומי "ספיידרמן 4" עם טום הולנד כדי להציל את המצב, אבל מארוול לא כל כך בעניין כרגע, שכן יש לה לא מעט בעיות משלה:

יציל את המצב? דדפול, צילום: באדיבות yes


השנה, כאמור, ניאלץ להסתפק ב"דדפול 3", מכיוון ש"קפטן אמריקה: עולם אמיץ חדש" (עם שירה האס כגיבורת-העל הישראלית "סברה") ו"ת'נדרבולטס" (קבוצת אנטי-גיבורים ונבלים מסרטים קודמים שחוברת יחדיו) נדחו ויושקו רק בשנה הבאה. כמו כן, רק בשבוע שעבר הכריזה מארוול על השחקנים שייכנסו לנעליהם הגדולות של "ארבעת המופלאים", וגם הסרט הזה צפוי לצאת בשנה הבאה, שתהיה מכוננת במיוחד מבחינת האולפנים.

כזכור, החברה גם צריכה להתמודד עם השלכות הרשעתו של ג'ונתן מייג'ורס בתקיפה מינית. השחקן היה אמור לגלם בסרטי "הנוקמים" הבאים את קאנג, נבל העל הנוכחי של ה-MCU, לאחר שמילא את התפקיד ב"אנטמן והצרעה: קוונטומאניה" ובסדרה "לוקי", אולם פוטר לאחר שהורשע, וכרגע לא ידוע מה יעלה בגורל התפקיד. האם שחקן אחר יגויס למשימה או שמארוול תחליט להתמקד בנבל אחר? ימים יגידו.

כך או כך, סרטי הקומיקס הבאים של החברה יזדקקו ללא מעט כוחות-על כדי לעלות מחדש על מסלול ההצלחה. יהיה מעניין לראות אם הם יעמדו במשימה.

מתגעגעים אליך. מתוך "ספיידרמן: אין דרך הביתה", צילום: מתוך הסרט
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר