זה רשמי: מיקי מאוס השתחרר מכבלי דיסני - וכבר התחיל הבלגן

טריילרים מסרט אימה ומשחק מחשב בכיכובו של העכבר הנודע כבר שוחררו • זכויות היוצרים פגות לאחר 95 שנים, אבל האם זה אומר שמעכשיו כל אחד יכול לכתוב סיפורים, להפיץ סרטים ולשווק מוצרים שעליהם מתנוסס מר עכבר המפורסם? • התשובה קצת יותר מורכבת מ"כן" או "לא", וננסה להסביר אותה כאן

הדיוקן הרשמי של מיקי מאוס לרגל חגיגות ה-90. צילום: וולט דיסני

ב-1 בינואר פקעו זכויות היוצרים על מיקי מאוס, וההרשאה להשתמש בדמותו של המכרסם המונפש והחביב עברה מחברת וולט דיסני לרשות הציבור (Public Domain). אבל האם זה אומר שמעכשיו כל אחד יכול לכתוב סיפורים, להפיץ סרטים ולשווק מוצרים שעליהם מתנוסס מר עכבר המפורסם? התשובה קצת יותר מורכבת מ"כן" או "לא", וננסה להסביר אותה כאן.

הגרסה של מיקי, ששייכת מעתה לנחלת הכלל וניתן להשתמש בה כמעט ללא הגבלה, היא הגרסה הראשונה והמקורית של הדמות, שהופיעה בסרט האנימציה המכונן "Steamboat Willie" משנת 1928 (לפי חוק האמריקני, זכויות יוצרים פגות אחרי 95 שנים). עם זאת, יש כמה הבדלים מהותיים בין אותו מיקי "קשיש" לכפי שהוא נראה היום.

דמותו הישנה של מיקי מאוס ב-"Steamboat Willie", צילום: יח"צ

לדוגמה, מיקי הישן לא לובש כפפות ואינו נועל נעליים שלכאורה גדולות מכפות רגליו בכמה מידות - לעומת הגרסה המודרנית שלו. בנוסף, עיניו של מיקי המקורי היו בסך הכל שני עיגולים שחורים וחסרי הבעה, ואילו למיקי המעודכן דווקא יש אישונים. דיסני עדיין מחזיקה בזכויות היוצרים של מיקי המודרני, ולכן כאמור רק הגרסה המקורית שלו איבדה את הזכויות.

יתרה מכך, גם מי שמחליט לעשות שימוש במיקי המקורי, צריך לוודא שהוא לא מטעה את הציבור וגורם לו לחשוב שמדובר במוצר של דיסני, אחרת הוא יסתכן בתביעה.

בדיסני עצמה, כמובן, מודעים היטב למצב, וכבר אמש (שני) פרסמה החברה הודעה שבשורה התחתונה מזהירה יזמים פוטנציאליים שלא כדאי להם להתעסק איתה. "פקיעת זכויות היוצרים של 'Steamboat Willie' לא תשפיע על הגרסאות המודרניות של מיקי מאוס, והוא ימשיך להיות שגריר עולמי של וולט דיסני בסיפורים, בפארקי השעשועים ובמוצרים שלנו", הבהירה ענקית המדיה. "מובן שנמשיך להגן על זכויותינו, ונפעל כדי למנוע מהצרכנים בלבול שעלול להיווצר משימוש בלתי מורשה במיקי ובדמויות האייקוניות האחרות שלנו".

מיקי מאוס המודרני, צילום: באדיבות דיסני ישראל

אך למרות האזהרה של דיסני, כדור השלג כבר התחיל להתגלגל. הלילה, ממש לא במקרה, שוחרר טריילר חשיפה של משחק המחשב "Infestation 88", שצפוי לצאת בהמשך השנה. מטרת משחק האימה הזה היא להדביר נחילים של עכברים רצחניים, ונחשו מי העכבר המבעית שעומד בראשם? מיקי מאוס במוד מקריפ במיוחד, כמובן.

בנוסף, פחות מיממה לאחר ערב השנה החדשה, אז פקעו הזכויות של חברת דיסני על גרסתו המוקדמת של מיקי מאוס, יש מי שהגיעו מוכנים למאורע עם טריילר לסרט אימה חדש בכיכובה של הדמות - "Mickey's Mouse Trap".

"זהו יום ההולדת ה-21 של אלכס, אבל היא תקועה בפארק השעשועים במשמרת מאוחרת כשחבריה מחליטים להפתיע אותה", נכתב בתקציר לסרט שהטריילר שלו שוחרר הבוקר (שלישי), "אבל אז רוצח במסיכה, שלבוש כמו מיקי מאוס, מחליט לשחק איתם משחק משלו - שאותו היא חייבת לשרוד".

דרך אגב, אתמול פקעו זכויות היוצרים של דמות אהובה נוספת מבית דיסני, וגם היא תעשה בקרוב את המעבר, הבלתי נמנע כך מתברר, לז'אנר האימה: טיגר, חברו המנומר של פו הדב, יצטרף לידידו הטוב בהמשכון "דם ודבש 2", שיגיע לקולנוע בחודש הבא. מתנצלים מראש על הסיוטים שהתמונה שלו עלולה לגרום.

גרסת האימה של טיגר, צילום: יח"צ
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר