העכבר יוליד הר? "מיקי מאוס" ישתחרר מכבלי זכויות היוצרים - וישפיע על הכלכלה בארה"ב

לשימוש חופשי - אייקונים משמעותיים איבדו את זכויות היוצרים ב-1 בינואר • לאחר כמעט מאה שנים: עשרות סרטים, ספרים ושירים יהפכו לנחלת הכלל • על הפרק: שרלוק הולמס, הסרט "מטרופוליס", ובשנה הבאה - גם האבטיפוס של מיקי מאוס • כל אלה יהיו שייכים לכולם • השלכות הרות גורל צפויות לתאגידים במעצמה הגדולה

הדיוקן הרשמי של מיקי מאוס לרגל חגיגות ה-90, צילום: וולט דיסני

עשרות ספרים, סרטים ושירים הפכו לנחלת הכלל ביום ראשון האחרון, יומה הראשון של השנה האזרחית החדשה. זאת, לאחר כמעט 100 שנים שבהן הזכויות על השימוש בהם היו שמורות אצל יוצריהם. המשמעות: ניתן לעשות שימוש רב-צרכי במה שהכרנו עד כה כמותגים או כאייקונים תרבותיים חשובים ששינו את ההיסטוריה.

למשל, סרטים קלאסיים כמו "מטרופוליס" (1927) של הבמאי פריץ לאנג, או הכרכים האחרונים בסדרת ספרי "שרלוק הולמס" של הסופר ארתור קונאן דויל, מותרים כעת לרשות הציבור. בזמן הזה בעוד שנה בדיוק, אחד מהנכסים התרבותיים הנחשקים ביותר הולך להפוך אף הוא נחלת הכלל: "סטימבואוט ווילי" ("ווילי סירת מנוע") יהפוך לפומבי. ווילי, כידוע, הוא הגרסה הראשונית של מיקי מאוס, העכבר המפורסם והפופולרי ביותר בעולם, שנמצא מאז הולדתו בשליטתה המוחלטת והבלעדית של חברת דיסני.

הכרכים האחרונים מותרים לרשות הציבור. שרלוק הולמס בסרט משנת 1990, צילום: אי.פי
גם הוא בתמונה. הסרט הקאנוני "מטרופוליס", צילום: פריץ לאנג, הורסט ון הארבו

לובי חזק וקשרים פוליטיים

מיקי מאוס הוא מותג ש"שחרורו" מידי בעלי זכויותיו המקוריים נושא השלכות רבות עבור הכלכלה האמריקנית. למעשה, המכרסם האהוב מקושר באופן ישיר לתהליך הגדרתם של תנאי זכויות היוצרים בארה"ב. זאת, משום שכשראתה דיסני שזכויות היוצרים שלה על מיקי עומדות להסתיים - היא שכנעה לקראת סוף המאה ה-21 את הקונגרס האמריקני להאריך את שליטתה בו.

סיפור זה מהווה משל על כוחם של תאגידים בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, ובכן, להגביל את מתחריהם באמצעות לובי חזק וקשרים פוליטיים. על כן, דמות הילדים התמימה והחברותית, שמוכרת בכל בית, למעשה נושאת משקל סימבולי, כלכלי ותרבותי משמעותי.

 
שכנעו את הקונגרס האמריקני להאריך את השליטה במותג. מייסד החברה, וולט דיסני, צילום: GettyImages
השלכות רבות לכלכלה האמריקנית. תערוכת מחווה למיקי מאוס בניו יורק (ארכיון), צילום: באדיבות דיסני ישראל

בעוד מיקי מאוס כנראה ייחשב הדמות המזוהה ביותר עם המותג דיסני על ידי רוב המבוגרים, יש הטוענים כי כוחו וחשיבותו בקרב בני ובנות הדור הצעיר פחתה משמעותית בעשורים האחרונים. הסרט האחרון שבו כיכב העכבר, "Mickey’s Twice Upon a Christmas", יצא ב-2004 - לפני כמעט שני עשורים.

האיקוני מכולם בדרך

אף שהוא עדיין מקפץ על המסך בשלל תוכניות ילדים גם היום, ולוקח חלק חשוב באטרקציות ובפארקי השעשועים של החברה, נשאלת השאלה כמה ילדים ידרגו אותו היום בין חמש הדמויות המצוירות האהובות עליהם. קניין רוחני מהסוג של לוק סקייווקר וחבריו לסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים", למשל, כשיהפוך חופשי לשימושו של כל מי שירצה בכך, יהווה עבור החברה אתגר גדול יותר. הרבה יותר, אומרים המקטרגים, ממיקי המאוס.

זכויותיו "משתחררות" בקרוב. איש הברזל סופרמן, צילום: איי.פי.
מאבד רלוונטיות? דמותו של מיקי מאוס במרכז קניות בסין, צילום: אי.פי.אי

דמות נוספת שהזכויות לה "ישתחררו" בקרוב (יחסית) היא דמותו של סופרמן, שנוצר ב-1938. חברת DC ללא ספק מתכננת להשתמש עוד לא מעט בשנים הקרובות בדמותו של גיבור העל האיקוני מכולם, ולכן - רבים תוהים כיצד יתמודד תאגיד הקומיקס הוותיק אל מול חברות אחרות שירצו לעשות שימוש בדמותו של איש הברזל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר