כעת זה סופי: שביתת התסריטאים מסתיימת

ההכרזה התקבלה לאחר שלאחרונה דווח על פריצת דרך במשא ומתן ועל הסכם טנטטיבי בין איגוד התסריטאים לבין התאחדות מפיקי הקולנוע והטלוויזיה האמריקנית

הפגנת שביתת השחקנים והתסריטאים מחוץ למשרדי נטפליקס (ארכיון). צילום: AP

איגוד התסריטאים האמריקני (ה-WGA) הודיע הלילה (בין שלישי לרביעי) כי שביתת התסריטאים תסתיים רשמית בשעות הקרובות - ליתר דיוק ב-10:01 בבוקר שעון ישראל, לאחר 148 ימים שבהם הכותבים ההוליוודיים נמנעו מלעסוק במלאכתם.

שביתת תסריטאים והשחקנים בהוליווד: נלחמים בתעשיית הניצול, חוששים מבינה מלאכותית // צילום: רויטרס (ארכיון)

ההכרזה התקבלה לאחר שביום ראשון האחרון דווח על פריצת דרך במשא ומתן ועל הסכם טנטטיבי בין איגוד התסריטאים לבין התאחדות מפיקי הקולנוע והטלוויזיה האמריקנית (ה-AMPTP). במסגרת ההבנות החדשות ישופרו תנאי ההעסקה של התסריטאים הן במישור הכספי (תגמולים גבוהים יותר בכל רמות הניסיון והוותק של הכותבים, שכר מינימום מעודכן ועוד), אך לא פחות חשוב - גם בכל הקשור לשימוש בבינה מלאכותית (AI) לצורכי כתיבה.

בין היתר, האולפנים לא יורשו להשתמש ב-AI על מנת לשכתב חומרים שתסריטאי (אנושי) כתב, ותסריט "מלאכותי" לא ייחשב כחומר מקורי. כללים אלה נועדו למנוע מצבים שבהם תסריטאי עלול לאבד קרדיט כתיבה או זכויות מקצועיות כלשהן, שנושלו ממנו בגלל שעבודתו שופצה/שונתה/עובדה על ידי מחשב. מנגד, תסריטאי רשאי להיעזר ב-AI בתנאי שמעסיקיו (קרי, האולפנים והמפיקים) מאשרים זאת, אולם המפיקים אינם יכולים לדרוש מתסריטאי להשתמש בתוכנת AI (דוגמת ChatGPT) כחלק מעבודתו.

הוליווד, צילום: גטי

נקודה מעניינת נוספת היא שאיגוד התסריטאים רשאי למנוע מהאולפנים להשתמש בחומרים שנכתבו על ידי חבריו כדי "לאמן" מערכות AI.

אף שהאישור הסופי של ההסכם צפוי להתקבל במהלך הצבעה שתתקיים בין 2 ל-9 באוקטובר, רשאים התסריטאים לשוב לעבודתם כבר היום, שכן ההערכה היא שההסכם יאושר פה אחד לאחר חמישה חודשים של תסכול.

שלט הוליווד (ארכיון), צילום: Getty Images/iStockphoto

עם זאת, סיום שביתת התסריטאים בהוליווד עדיין לא מסמל חזרה לשגרה בבירת הבידור והתרבות האמריקנית, שכן שביתת השחקנים עדיין נמשכת ביתר שאת. לפיכך, הפרויקטים שצפויים לשוב להפקה מיידית הם תוכניות האירוח והלייט נייט השונות בהנחייתם של ג'ימי קימל, ג'ימי פאלון ואחרים. מצד שני, לא מן הנמנע כי ההסכם בין האולפנים לתסריטאים יעודד וידרבן את איגודי השחקנים להגיע לפשרה בעתיד הקרוב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר