שאנחנו נבקש סליחה? שהם יבקשו! אלו הם כל הסרטים והסדרות הגרועים ביותר

יש סרטים טובים, יש רעים, ויש איומים - עונשים ויזואליים של ממש - שמבחינתנו פשוט אין עליהם כפרה • בחרנו סרט אחד מכל שנה בעשור האחרון (וגם סדרה או שתיים) שלטעמנו הוליווד צריכה לבקש מאיתנו סליחה עליהם • מחילה על השעמום, על האכזבה, על הפופקורן שנבלס לחינם, ועל השעות שבזבזנו מול המסך ולעולם לא נקבל בחזרה • הצופים מתבקשים לפתוח מכונות זמן ולהיכנס לכוננות ספיגה, כי זה לא הולך להיות נעים

"בלתי נשכחים 3" . צילום: יח"צ

2013

"העולם אחרי" - עוד אפוקליפסה כזו ואבדנו

"העולם אחרי", צילום: יח"צ

לא צריך אותנו שנקבע כי "העולם אחרי", דרמת ההרפתקאות המדע בדיונית בכיכובם של וויל סמית' ובנו ג'יידן סמית', ובבימויו של מ. נייט שאמאלן ("החוש השישי", "ספליט", "סרבנט"), היה אחד הסרטים הגרועים של 2013 - ושל העשור בכלל. אפילו סמית' עצמו הודה בראיון למגזין Esquire שמדובר ב"כישלון הכי כואב של הקריירה שלי". עם ביקורות קוטלות (ומוצדקות) במיוחד, שרובן עוסקות בכך שהסרט איטי, בנאלי ומשעמם להחריד, "העולם אחרי" מוכיח שלא צריך לחיות 1,000 שנה בעתיד כדי לנסות לשרוד ביקום פוסט אפוקליפטי, כמו גיבורי הסרט חסרי המזל. אחרי שיצאנו מאולם הקולנוע, הרגשנו כאילו חווינו אפוקליפסה קולנועית ממש על בשרנו.

2014

"בלתי נשכחים 3" - סליחה, תזכירו לנו מי אלה?

"בלתי נשכחים 4" | הטריילר. באדיבות יונייטד קינג

רצה הגורל והפרק הרביעי בסדרת סרטי האקשן לפנסיונרים בלבד בכיכובם של סילבסטר סטאלון, ארנולד שוורצנגר, ג'ייסון סטיית'האם וגיבורי פעולה מזדקנים אחרים מגיע לקולנוע בדיוק בסוף השבוע הזה. אנחנו מחזיקים אצבעות שהסרט החדש יהיה דומה יותר לשני ולא לשלישי והכי "נשכח" של המותג המאובק והמאפיר. על אף הצטרפותם של הריסון פורד, מל גיבסון ואנטוניו בנדרס ל"בלתי נשכחים 3", הסרט ויתר על הגבלת הצפייה למבוגרים שלו (R) לטובת דירוג משפחתי יותר (PG-13), ובשל כך נראה כמו הפקת פורים של בית דיור מוגן שבו החבר'ה הקשישים מתרוצצים ממקום למקום ועושים "פיו פיו" באקדחי קפצונים רטובים. לא רק שהם לא פגעו בכלום, גם הסרט עצמו השאיר מטרות נקיות לגמרי.

2015

"ארבעה מופלאים" - מופלאים או מופלטות?

"ארבעה מופלאים", צילום: יח"צ

מודים, החלק הראשון של "ארבעה מופלאים", העיבוד הסופר-כושל של אולפני פוקס למותג הקומיקס המשפחתי של מארוול, דווקא היה די מוצלח, והזכיר יותר מותחן פסיכולוגי על-טבעי אפל מאשר שובר קופות טיפוסי. אבל אחרי בעיות קשות וסכסוכים בהפקה, שהובילו לכך שהתסריט המקורי של הבמאי המושמץ ג'וש טראנק נזנח וראשי האולפנים הביאו כותבים מבחוץ כדי להעניק לסרט סיום "ראוי" (ע"ע "בנאלי") יותר מבחינתם, קיבלנו יצירה תמוהה שמתחילה טוב, אבל נגמרת איום ונורא. שני החצאים של הסרט פשוט לא מתחברים, ואפילו טראנק עצמו התנער מהפרויקט ולא מחשיב אותו ברזומה שלו. ובצדק.

2016

"בן חור" - ירושלים של זהב (מזויף)

"בן חור", צילום: יח"צ

מצטערים, יש לנו פנצ'ר בכרכרה. היא גם שפכה לאגר ומפרפרת בניוטרל. כן, כל הקלישאות השחוקות האלה ביחד, ואנחנו לא מתביישים. העיבוד המחודש לקלאסיקה זוכת הפרסים מ-1959 נחשב לכישלון אדיר שניסה להיעזר, ללא הצלחה מרובה, באפקטים ממוחשבים כדי להסתיר את העובדה שהרימייק המיותר של "בן חור" הוא לא יותר משכפול זול, שגרתי ונטול נשמה של המקור (שבעצמו, אגב, היה העיבוד השלישי של "בן חור" לאחר שתי גרסאות אילמות). במשפט אחד: אחד מכישלונות הקופתיים הבולטים של העשור האחרון. אוי, יודל'ה, יודל'ה.

2017

"איש השלג" - נא לא להפשיר ולהקפיא מחדש

"איש השלג", צילום: יח"צ

מייקל פסבנדר המוכשר מככב בסרט שמבוסס על רב מכר של הסופר הנערץ יו נסבו. מה כבר יכול להשתבש? הכל, כי "איש השלג" הוא בלאגן מבולבל, מבלבל ומשעמם, שאיבד את דרכו עמוק בשלג. אפילו הבלש המהולל הארי הול לא הצליח לחלץ את עצמו מהתסבוכת הבלתי קוהרנטית הזו שקוראת לעצמה "תסריט", ומצידנו איש השלג המסתורי והעאלק-מפחיד הזה יכול לחכות עד הקיץ ולהימס בשקט, בלי שלאף אחד יהיה אכפת.

2018

"סלנדרמן" - בחייאת, תאכל משהו

"סלנדרמן", צילום: יח"צ

הרעיון להפיק סרט אימה באורך מלא שמבוסס על טרנד אינטרנט, או ליתר דיוק על קריפיפסטה (אגדה אורבנית הקשורה לאימה המפוצת באינטרנט), התגלה כלא מוצלח במיוחד, וגרוע יותר - גם כלא ממש מפחיד. מעט מאוד אנשים צפו ב"סלנדרמן" בקולנוע (אולי בגלל שההורים שלהם לא הסכימו), ואחד מהקונצנזוסים הכי משעשעים לגבי ההפקה המאולתרת, הדלוחה והרזה (היינו חייבים) הזו מתארת אותה כ"רשרושים ביער - הסרט". מה שנכון נכון.

2019

"קאטס" - הרבה פרווה, אבל הסרט פרווה לגמרי

"קאטס", צילום: יח"צ

לא מעט אנשים - ואנחנו ביניהם - צפו ב"קאטס" רק בשביל לראות על מה המהומה, או ליתר דיוק - התבהלה. הגרסה הקולנועית המושמצת של המחזמר המצליח נחשבת לאחד המיוזיקלס הגרועים בכל הזמנים, ולא מעט חצים מורעלים הופנו לדמויות החצי חתוליות-ממוחשבות וחצי אנושיות שהפכו שחקנים מוערכים ואהובים למדיי כמו אידריס אלבה, ג'ודי גנץ', איאן מקלן וג'ניפר הדסון ליצורים מקריפים שבדרך כלל מאכלסים סיוטים ולא את רחובות לונדון. ההפקה הוגדרה כ"מוזרה וסינתטית", ועדיין לא התייחסנו למהלך התקדימי של אולפני יוניברסל הלחוצים, שמיהרו להפיץ לבתי קולנוע גרסה משופצת של הסרט, אשר תיקנה כמה באגים ויזואליים מביכים (כמו ידה האנושית של דנץ', שצצה לה במקום ידה החתולית). טוב, הפסקנו ליילל.

2020

"ארטמיס פאול" - כל פאול אפשרי

"ארטמיס פאול", צילום: יח"צ

נכון, אפשר לשער שאולפני דיסני בחרו לגנוז את ההפצה הקולנועית של "ארטמיס פאול" לטובת השקה ישירה בדיסני פלוס בגלל מגפת הקורונה. אבל גם אפשר לקבוע שזה סרט רע במיוחד, שממש לא יהפוך להיות ההארי פוטר הבא. עובדה שהחליטו לבטל כל תכנון לסרט המשך. "ארטמיס פאול" ביצע את כל העבירות הקולנועיות שאפשר להעלות על הדעת: זה סרט משעמם, מייגע וחסר מעוף, עם אפקטים דלוחים וכוכב ראשי - פרדיה שאו שמו - שלעולם יוזכר במשפט אחד עם דניאל רדקליף (טוב, אולי רק במשפט הספציפי הזה). וכן, מישהו גם צריך להגיד לג'וש גאד שהאודישנים להאגריד הסתיימו ממש, אבל ממש מזמן. מה לעזאזאל חשבו לעצמם בדיסני?!

2021

"הצלף" - ליאם ניסן, מפספס סדרתי

"הצלף", צילום: יח"צ

הפעם עשינו לעצמנו חיים קלים, שכן יכולנו לבחור כל אחד מהסרטים האחרונים של ליאם ניסן, שבהם הוא פחות הוא יותר עושה את אותו דבר בדיוק: מרים כלי נשק ויוצא להציל מישהו שנחטף על ידי הרעים/לנקום ברעים שחטפו מישהו שהוא אוהב/לחשוף קונספירציה ואז לנקום ברעים ולהציל את האהוב החטוף - ולשבץ אותו שנה-שנתיים קדימה או אחורה ברשימה הזו. עם יד על הלב ואצבע על ההדק: מישהו פה באמת יודע להבדיל בין "הצלף", "דרך הקרח", "סוכן הצללים", "נקמה ללא מעצורים" ו"במלכוד", או שגם אצלכם, בדיוק כמו אצלנו, כל הסרטים האלה הפכו למיש-מש קופי-פייסטי נוסחתי? שלא תבינו לא נכון, אנחנו אוהבים מאוד את ניסן. אבל אנחנו לא אוהבים את הסרטים האחרונים שלו, שנראו כאילו יצאו כולם מפס הייצור הכי גנרי בהוליווד, שרץ על אוטומט. לא חראם על השחקן הענק הזה?  

2022

"מורביוס" - מעללי הערפד האנמי

"מורביוס", צילום: יח"צ

עוד סרט קומיקס של מארוול, הפעם עיבוד של אולפני סוני ל"מורביוס" - אנטי-גיבור ערפדי שנמנה על אחד מאויביו של ספיידרמן. הבעיה היא שספיידרמן לא מופיע בסרט הזה, ובניגוד ל"ונום" העוד-איכשהו-חביב שמתרחש באותו תת-עולם קולנועי, לא קורה ב"מורביוס" שום דבר. כלומר, אולי כן קורה משהו, אבל אחרי שג'ארד לטו עירבב את ה-DNA שלו עם רצף גנטי של עטלף, הוא מתחיל לקחת את עצמו יותר מדי ברצינות - וזה קורה כמעט כל הזמן בחושך כך שלא רואים כלום. גילוי נאות: אחרי שהתעוררנו העדפנו לנקות את התריסים מאשר לבדוק מה פספסנו בסרט, מפני ש"מורביוס" הוא יצירה כל כך דלוחה ואנמית, ששום מנת דם לא תצליח להחיות אותה.

2023

שנת ההמשכונים המאכזבים

"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל", צילום: יח"צ

מה משותף ל"אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל", "מהיר ועצבני 10", "אנטמן והצרעה: קוואנטומניה", "שהאזאם: זעם האלים", ו"משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות - חלק ראשון"? נעשה את זה קצר: כולם המשכונים עתירי תקציב וציפיות שלא עמדו השנה בציפיות. מצד שני, מה משותף ל"ברבי", "אופנהיימר" ו"האחים סופר מריו: הסרט"? אף אחד מהם לא המשכון, שלושתם ריסקו את הקופות וזכו לביקורות מעולות. 2023 אמנם לא הסתיימה אז אי אפשר להכתיר כרגע את הסרט המאכזב שלה, אבל תודו שזו מגמה מסקרנת.

ומה לגבי טלוויזיה?

אילו סדרות היו כל כך קשות, מביכות ומיותרות לצפייה, שהיינו מצפים לקבל התנצלות גם לגביהן? באמת שלא חסרות כאלה, אבל הנה חמש מהשנים האחרונות שגרמו לנו להצביע בשלט (או לחלופין, להטיח אותו ברצפה מרוב תסכול):

 "הבלתי אנושיים" (2017)

"הבלתי אנושיים", צילום: יח"צ

לפני שאולפני מארוול השיקו את פינת היקום הקטנה שלהם בדיסני פלוס (לא ששם הכל מושלם, חלילה), הם פיזרו את הנכסים שלהם בכמה ערוצי טלוויזיה. אחת מההפקות הללו היתה "הבלתי אנושיים" שהחזיקה מעמד במשך עונה אחת בת שמונה פרקים בלבד ברשת ABC. הסדרה המתוקשרת הזו התמקדה במשפחת מלוכה חייזרית שנמלטת לכדור הארץ אחרי התקוממות צבאית בכוכב הלכת שלה, אבל היתה כל כך דלה, מלודרמטית ומביכה, עד שבמארוול החליטו להתנער ממנה לגמרי ולהתעלם מההבטחות של קישור עתידי ליקום הקולנועי של האולפנים (חוץ מהופעת אורח משעשעת ומורבידית למדי של אחת הדמויות ב"דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף").

"קולוני" (2018-2016)

"קולוני", צילום: יח"צ

סדרה נוספת שעוסקת בחייזרים, אבל זו, לשם שינוי, שרדה במשך שלוש עונות. ג'וש הולוויי ("אבודים") ושרה וויין קאליס ("נמלטים", "המתים המהלכים") עמדו בראש משפחה שמורדת בשלטון דיסטופי של חייזרים אשר פלשו לכדור הארץ והפכו את בני האדם לשפוטים שלהם. האמת היא שהעונות הראשונות של "קולוני" היו לא רעות בכלל, ואפילו די מותחות. עם זאת, החטא הגדול של הסדרה שהיא פשוט בוטלה במפתיע אחרי העונה השלישית עם קליפהנגר לא מהעולם הזה, והשאירה אותנו זועמים והמומים. טיפ לעצמנו: לא להתחיל לצפות בשום סדרה עד שהיא לפחות מחודשת לעונה רביעית, או מגיעה לסיומה הטבעי לפני זה. כן, בטח...

"בלוקבסטר" (2022)

"בלוקבסטר", צילום: יח"צ

קומדיות מצבים שמתרחשות במקום עבודה הן הימור בטוח. הרי מי לא רוצה לצחוק קצת כשהוא עומל מבוקר עד ערב בג'וב המשמים שלו? אבל נראה ש"בלוקבסטר", ששודרה בנטפליקס בשנה שעברה, פספסה את שיחת המוטיבציה המחלקתית וסיפקה לנו עשרה פרקים משמימים ולא מצחיקים במיוחד שהתרחשו בין כותלי ספריית וידאו - ואפילו הנוסטלגיה לא עזרה לה. בדיוק כמו מותג השכרת הסרטים שנעלם מן העולם, גם "בלוקבסטר" התפוגגה לה אחרי עונה אחת (וכשחושבים על זה, די משעשע שנטפליקס הפיקה סדרה שמבוססת על מי שפעם היתה המתחרה הכי גדולה שלה בסצנת השכרות הסרטים). לא החזרנו את הקלטת לאחור. דווקא.

"מרקו פולו" (2016-2014)

"מרקו פולו", צילום: יח"צ

עוד הפקה מבית נטפליקס, אשר בצעד מפתיע החליטה לא לחסוך באמצעים ולהפיק סדרה אפית רחבת יריעה, כאילו שהיתה לא פחות מ-HBO. התוצאה היתה הדרמה ההיסטורית "מרקו פולו", שהתמקדה בגרסה צעירה של חוקר הארצות המפורסם. רוב הביקורות עליה, כמו גם העלילה עצמה, הצביעו על עובש משווע יותר משל רקיק שנשכח במשך שנים במטבח של ספינת סוחר רעועה, וכעבור שתי עונות מדשדשות ויקרות להחריד, החליטה נטפליקס למזער הפסדים ולסגור את הבסטה. עם זאת, ההפסדים היו רחוקים מלהיות מזעריים, שכן "מרקו פולו" הסבה ליוצריה הפסדים של כ-200 מיליון דולר ונחשבת לאחד מהפלופים הטלוויזיוניים הגדולים בכל בזמנים.

"איידול" (2023)

"איידול", צילום: יח"צ

מה כבר יש להרחיב לגבי היצירה המוזרה של סאם לוינסון ודה וויקנד, שהיתה כל כך גרועה, עד שהעונה הראשונה והיחידה שלה אפילו קוצצה בפרק - רק לסיים עם זה כמה שיותר מהר? כבר כתבנו עליה מספיק, לא? רבות דובר על האווירה הרעילה והמיזוגנית מאחורי הקלעים, על כך ש"איידול" היא בעצם תירוץ של HBO לשדר פורנו רך בפריים טיים, ושמוטב שדה וויקנד יתמקד במוזיקה ולא במשחק. הכל עדיין טרי מאוד, שכן הסדרה הזו ירדה מהמסכים לפני כשלושה חודשים בלבד (ומובן שלא חודשה לעונה נוספת), אבל כבר הצליחה לבסס את עצמה כאחת מהגרועות בהיסטוריה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר