בסרט "אגדת חורבן" של גידי דר, שהפך לאחד מהסרטים המדוברים והמוערכים ביותר בתקופה האחרונה, מיכאל פאוסט צייר עם דוד פולונסקי את הקרע הגדול בתולדות ישראל, כאפוס הסטורי שמורכב כולו מציורים לא מונפשים. כעת פאוסט ממשיך עם יצירתו החדשה, גם סוג של חורבן מצויר. זה יקרה בסרטו "איילנד" - שיוקרן בפסטיבל "אנימיקס" תל אביב, הפסטיבל הבינלאומי לאנימציה, קומיקס וקריקטורה.
הסרט של פאוסט, "האי", כבר זכה בפסטיבל "אנסי" - פסטיבל האנימציה הגדול ביותר בעולם, שהתקיים בצרפת. הוא עוסק במשבר האקלים, ולדברי פאוסט, "הוא דוחס כמה אלפי שנות היסטוריה של אי קטן לתוך שבע דקות בצורה שאני חושב שרק אנימציה יכולה לעשות".
"זה התחיל מסיפור של אי אמיתי בשם נאורו, שנמצא באמצע כלום. אי אפשר למצוא אותו על הגלובוס, והמקום הכי קרוב אליו, במרחק של כ־2,000 קילומטרים - זה אוסטרליה. זה אי קטן שקשורים אליו המון סיפורים חדשותיים, משנות ה־90 ועד ימינו.
"הסרט שלי מתמקד בתהליכים הטבעיים שקרו לאי. במשך שנים הוא היה תחנת עצירה של ציפורים נודדות שהיו משאירות את הלשלשת שלהן באי, ובמשך מיליוני שנים הצטברו בו הררי לשלשת, שעליה גדל יער טרופי. אחרי הרבה שנים הגיעו לאי הילידים הראשונים, וזה היה גן עדן. כשהגיעו לשם האירופאים הראשונים הם גילו שמתחת ליער הטרופי קבור מצבור מינרלי של פוספט טהור, והתחילו לחפור בו. היום כבר כמעט אין אי - יש טבעת צמחייה וחור ענק באמצע, וסיפור האנימציה שלי מתמקד בזה".
על נקודת החיבור בין שני הסרטים אומר פאוסט: "שני הסיפורים עוסקים בחורבן. נוסף על כך, הם קשורים ביניהם בטיפול ההיסטורי בהם, שנעשה באמצעות נקודת מבט שלא מתחייבת לספר את הדבר כמו שהוא באמת קרה, אלא שיותר מתמקדת באופן שבו רוצים לספר אותו".
הפתיעה אותך ההצלחה הגדולה של אגדת חורבן?
"זה היה מפתיע מאוד. החשש הכי גדול היה שהטכניקה לא תעבוד. אפילו חששתי שזה יהיה מושא ללעג בגלל חוסר התזוזה. אבל הבנתי שזה עובד ושאפשר להיכנס לעומק הדברים. האם כדאי לעשות הרבה סרטים כאלה? אני לא בטוח, אבל זה עובד".
בימים הקשים שעוברים על החברה הישראלית, אתה כבר רואה איך לספר את מה שקורה באנימציה?
"יש לי על זה המון מחשבות, ואני בטוח שהרבה אנשים עמלים על זה עכשיו, לעשות סרט ממה שקורה פה. אבל לא, אני כרגע עובד על הסרט הבא שלי, שיהיה סרט אישי. מנגד, האישי הוא הפוליטי, ואני מתכנן שם משהו שמתייחס לזה".
פסטיבל "אנימיקס" ייפתח ב־8 באוגוסט בסינמטק תל אביב.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו