קול הכבוד: המלחין דובי זלצר יקבל פרס מפעל חיים

במסגרת פסטיבל "סאונדטראק תל אביב", שבמרכזו הפסקולים של הסרטים הישראליים, יזכה המלחין הוותיק להוקרה על כתיבתו לקולנוע • בין יצירותיו: "ארבינקא", "קזבלן" ו"שלושה ימים וילד" • "מתרגש שזוכרים את פעילותי בתחום הזה", הוא משתף

זלצר. "שמח ששירים שכתבתי לפני 50 ו-60 שנה עדיין חיים"

נדמה שקצרה היריעה מלהרחיב על פועלו של דובי זלצר (91), חתן פרס ישראל, מגדולי המלחינים הישראלים. זלצר, ממקימי להקת הנח"ל, השאיר חותם עצום על עולם המוזיקה הישראלי. כעת הוא זוכה להוקרה נוספת, ובמסגרת פסטיבל "סאונדטראק תל אביב" למוזיקה בקולנוע ובטלוויזיה, יוענק לו פרס מפעל חיים על המוזיקה שיצר לעשרות סרטים ישראליים.

במסגרת הפסטיבל ולצד הענקת הפרס יתקיימו אירועי מחווה שיחגגו את הפסקולים של זלצר, כולל הקרנה חגיגית של "ארבינקא", הסאטירה של אפרים קישון, שנעזר בצליליו של זלצר לחיבור בין הסצנות לכדי יצירה קולנועית שלמה, תוך שימוש בקלישאות מוזיקליות (מוזיקת כלייזמר לבר־מצווה, מוזיקה קלאסית קלה להתעמלות בוקר ועוד). בהקרנה החגיגית אנסמבל נגנים יבצע את המוזיקה בסנכרון עם הסרט, בניצוחו של ירון בכר.

"אני עוד לא יודע אם אגיע לטקס", מספר זלצר בראיון מביתו שבאיטליה. "אני מקווה שכן, אבל זה סיפור די מסובך להגיע, יש קצת בעיות - גם בריאותיות וגם טכניות - אבל אני מקווה שאצליח. מאוד שמחתי והתרגשתי לשמוע על הפרס שמעניקים לי, ושעוד זוכרים בכלל את פעילותי בעולם הקולנוע. רוב הסרטים שהם בחרו נכתבו בשנות ה־60, עבר קצת זמן", הוא צוחק.

מתוך "שלושה ימים וילד", צילום: מריאן ורדי

הלחנת קולנוע לא היתה עיסוק מרכזי של יוצרים ב־50 השנים הראשונות של הקולנוע הישראלי, ורוב הפסקולים הולחנו על ידי אנשי ונשות פופ וג'אז. זלצר עסק בעיקר במוזיקה הקלה והפופולרית, אבל אין ספק שהצליח להשתלב גם בז'אנר הזה ולהותיר בו חותם.

"בשנים מאוחרות יותר הייתי גם מלחין קלאסי, אבל אז עבדתי בארה"ב עם גאולה גיל והלהקה שלה. עבדנו בעיקר על שירי עם ופולקלור ישראלי שהמצאנו. עוד לא היה דבר כזה. העיסוק במוזיקה לקולנוע תמיד משך אותי, ועוד כשהייתי תלמיד בניו יורק בתחילת שנות ה־60 כתבתי מוזיקה לכמה סרטים דוקומנטריים לארגונים יהודיים. זו היתה מין משיכה למוזיקה שמספרת סיפורים. באותה השנה שבה כתבתי את שני הסרטים האלה שחוגגים איתם השבוע בפסטיבל, כתבתי גם את 'קזבלן', ככה שהייתי מאוד עסוק במוזיקה של במה וסרטים. בשנת 67' כתבתי את המוזיקה ל'ארבינקא' ול'שלושה ימים וילד', שני סרטים שחוגגים איתם בפסטיבל. באותה השנה כתבתי גם את המוזיקה ל'קזבלן'".

אתה עדיין מלחין?
"אני כותב אימיילים", הוא צוחק, "אני לא כותב מוזיקה. עשיתי את שלי. אני בן 91, צריך להשאיר לצעירים לכתוב. אני שמח שהשירים שכתבתי לפני 50 ו־60 שנה עדיין חיים".

יש סיכוי שתחזור לארץ?
"אני גר עם רעייתי האיטלקייה באיטליה כבר ארבע שנים. הקורונה תפסה אותי פה, ונשארנו. קצת קשה לנוע, ושנינו הגענו לגיל מאוד מכובד. אבל מי יודע? כמו שלא ידעתי מה יהיה עם 'קזבלן' כשכתבתי אותו, יכול להיות שעוד יהיה לנו שוב בית בארץ. אנחנו אוהבים את ישראל מאוד".

פסטיבל "סאונדטראק תל אביב" יתקיים עד 19 בנובמבר בסינמטק תל אביב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר