"וזרח השמש", "הזקן והים" ועוד: לוחמי התקינות הפוליטית נגד ארנסט המינגוויי

אחרי שהסירו מהסטרימינג את "חלף עם הרוח" וצנזרו את "ד"ר סוס", כעת גם יצירותיו של חתן פרס פוליצר ופרס נובל לספרות, שיוצאות לאור במהדורות חדשות, מלוות באזהרות לקוראים

ארנסט המינגוויי . צילום: GettyImages

אחרי שגרמו להסרה (זמנית) של "הסרט "חלף עם הרוח" מרשתות הסטרימינג, צנזרו את ספריו של "ד"ר סוס" וביטלו את הופעתה של הדמות המצוירת פפה לה פיו בסרט ההמשך ל"ספייס ג'אם", לוחמי התקינות הפוליטית מצאו נכס צאן ברזל נוסף שאינו ראוי עוד לצריכה כבעבר (או לכל הפחות לאזהרת טריגר). הפעם מדובר בספריו של ארנסט המינגוויי, שיוצאים לאור כעת במהדורות חדשות - מלווים באזהרה לקוראים, המתבקשים להישמר מפני "שפה וגישות בוטות" המופיעות בין דפיהם. כך מפרסם "המייל".

Gone with the Wind (1939) Official Trailer

הוצאת "פנגווין רנדום האוס" החליטה להוציא לאור מחדש את יצירותיו של המינגוויי, קלאסיקות ספרותיות על-זמניות. אחת מהן, הספר "וזרח השמש" מ-1926, יוצא כשהוא מלווה בהודעת הסתייגות התנצלותית. "החלטתו של המוציא לאור להציג את הספר כפי שפורסם במקור אינה נעשית כהצהרת תמיכה בייצוגים תרבותיים המופיעים בספר או בשפה שהוא מובא בה", נכתב בה. "וזרח השמש" נחשבת לאחת הנובלות החשובות בתולדות הספרות האמריקנית, אך יש שביקרו אותה על היותה ספוגה באנטישמיות.

ספר נוסף של המינגווי שזכה להתייחסות מחודשת הוא "הזקן והים" מ-1952 (שזיכה את המינגווי בפרס פוליצר ובפרס נובל לספרות), שכעת אוניברסיטת "הרמות והאיים" הסקוטית מציגה בפני תלמידיה, סטודנטים לספרות, מלווה אף היא באזהרת טריגר. הספר מגולל את סיפורו של סנטיאגו, דייג מזדקן הלוכד מפרשן עצום בעודו שט בחופי קובה, והוא כולל שלל תיאורים אכזריים של דיג והרג כרישים. "גברים ללא נשים", אוסף סיפוריו הקצרים של הסופר האמריקני, מלווה גם הוא באזהרה דומה בהוצאה החדשה.

"אלה הן שטויות", אמרה מרי דירבורן, מחברת הספר "ארנסט המינגווי: ביוגרפיה" ל"דיילי מייל" בתגובה. "זה מטריף אותי לחשוב שסטודנטים אולי יחליטו להתרחק מהספר הזה. העולם הוא מקום אלים ולנסות להעמיד פנים כאילו הוא אינו כזה רק יוביל לתוצאה ההפוכה. חלק גדול מהאלימות המוצגת בסיפור מקורה בעולם הטבע. אלו חוקיו של הטבע".

גם ג'רמי בלק, מרצה להיסטוריה לשעבר באוניברסיטת אקסטר אשר בבריטניה, יצא נגד החלטה תמוהה (נוספת) שמביאים הזמנים הללו. "זה מטופש במיוחד בהתחשב בהסתמכות של הכלכלה של אזורי ההרים והאיים על תעשיות כמו דיג וחקלאות", אמר. "יצירות ספרותיות רבות כללו התייחסויות לעבודות חווה, דיג, ציד חיות בר ולווייתנים. האם האוניברסטיאות טוענות ברצינות שכל הספרות הזו צריכה לבוא בליווי אזהרה?". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר