עורך הספרות עוזי שביט הלך לעולמו בגיל 87

שביט הוביל במשך יותר משלושה עשורים את הוצאת הקיבוץ המאוחד, והיה פרופסור אמריטוס לספרות עברית באוניברסיטת תל אביב • בשנת 2014 זכה בפרס ביאליק לחכמת ישראל על מפעל חייו בחקר הספרות

עוזי שביט, צילום: טל מולכו

עוזי שביט, העורך המיתולוגי של הוצאת הקיבוץ המאוחד, שהוביל אותה במשך יותר משלושה עשורים הלך היום (שלישי) לעולמו בגיל 87. 

שביט היה פרופסור אמריטוס לספרות עברית באוניברסיטת תל אביב ובמקביל היה המנכ"ל והעורך הראשי של ההוצאה (הכוללת ומאז שנת 2001 גם את ספריית פועלים). הוא היה ידוע במחוייבותו לפרסם ספרים של יוצרים שהאמין בהם, גם כאשר פוטנציאל המכירות של ספריהם היה נמוך, והיה אחראי במידה רבה למוניטין שיצא להוצאה בתקופתו. הוא פרש מהקיבוץ המאוחד בשנת 2018 עקב מצבו הבריאותי והוחלף על ידי נגה אלבלך.

שביט נולד בשנת 1936 בתחנת הכוח נהריים שבעמק הירדן להורים שהיגרו מגרמניה. אביו היה מהנדס שעבד בחברת החשמל, ומשעבר לתחנת הכוח רידינג עברה המשפחה לרמת גן. בין השנים 1955-1957 היה חבר גרעין הנח"ל בקיבוץ שדות ים, והוא התגורר בו מאז.

עבודתו המחקרית התמקדה בשירה העברית מראשית תקופת ההשכלה, והוא עסק בין השאר גם במשוררים כמו ביאליק, הרמח"ל ונתן אלתרמן. במשך שנים הוא עמד בראש מוסד אלתרמן המופקד על מורשתו של המשורר. כמו כן עסק רבות בחקר החרוז, הריתמוס והמשקל בשירה.

מספריו הבולטים של שביט: "בפתח השירה העברית החדשה", "שירה ואידיאולוגיה: לתולדות השירה העברית והתפתחותה במאה ה-18 ובמאה ה-19", "בעלות השחר: שירת ההשכלה - מפגש עם המודרניות" ועוד. כמו כן הוא הוציא שני ספרי שירה: "כבר בחצי ימיו" (1972) ו"ביום שידובר" (1983). בשנת 2014 זכה בפרס ביאליק לחכמת ישראל על מפעל חייו בחקר הספרות.

הלווייתו תתקיים מחר בקיבוץ שדות ים בשעה 17:00.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר