לאחר שבועות בלבד בתצוגה: התנ"ך היקר בעולם הוחזר לכספת

במלחמה כמו במלחמה: החשש מפגיעת טילים מאיראן מאלץ לא מעט מוזיאונים להוריד יצירות אמנות מהקירות • "מקווים שנוכל להחזיר אותן לתצוגות במהירות"

התנ"ך השלם העתיק ביותר שנמצא. צילום: ניר אנטמן

מציאות בלתי נסבלת: שבועות ספורים בלבד לאחר שהועלה קודקס ששון, התנ"ך השלם העתיק ביותר, לתצוגת הקבע ב"אנו - מוזיאון העם היהודי", לראשונה מאז הגיע לישראל יומיים בלבד לפני פרוץ המלחמה ב־7 באוקטובר, החליטו השבוע במוזיאון על הורדתו לכספת מאובטחת בשל המלחמה עם איראן והסכנה מירי הטילים.

גם במוזיאונים השונים בארץ הורדו יצירות אמנות מהקירות והוחזרו למחסנים המאובטחים ולכספות השונות שם שהו בתחילת המלחמה. עולם האמנות הישראלי כבר למוד קרבות ומבצעים צבאיים, ובמוזיאונים ברחבי הארץ מכירים היטב את "נוהל המלחמה", ולמרות הכל שומרים עדיין על אופטימיות שהתרבות והאמנות תנצח.

שבו לאפסון. היצירות של מוזיאון ישראל, צילום: באדיבות מוזיאון תל אביב לאמנות

"המוזיאון השיק, ערב חג שבועות, את עלייתו לתצוגת הקבע של קודקס ששון - התנ"ך העתיק השלם ביותר שבנמצא. הקודקס נחת בישראל יומיים לפני 7 באוקטובר, ונשמר מאז בכספת מאובטחת במשך כשנה וחצי", אומר עודד רביבי, מנכ"ל אנו - מוזיאון העם היהודי, ל"ישראל היום", ומוסיף: "התנ"ך העתיק, שנרכש במכירה פומבית בסותבי'ס בכ־38 מיליון דולר, הוא כתב היד היהודי היקר ביותר בעולם - פריט רב ערך המחייב נוהלי בטיחות ואבטחה מחמירים. עם פרוץ המלחמה הנוכחית החלטנו לשוב ולהורידו לכספת עד שיהיה בטוח להציבו בגלריה.

"השגריר אלפרד מוזס, רוכש הקודקס, בחר לתרום אותו ולהפקידו בידינו למשמרת קבע. שאיפתו היא שלאחר יותר מ־1,000 שנים שבהן נשמר במרתפים פרטיים, הוא יוצג לציבור דווקא כאן במוזיאון העם היהודי בישראל. קודקס ששון אינו רק אוצר תרבותי יקר ערך אלא עדות חיה למסע של שימור והישרדות לאורך מאות שנים המייצג חוסן ומספר את סיפורו המופלא של העם היהודי.

"אנו מקווים כי עם חלוף רוחות המלחמה נוכל להציב, כמתוכנן, את קודקס ששון בוויטרינה הייעודית שנבנתה במיוחד למטרה זו ולאפשר את הצגתו של התנ"ך הנדיר לקהל הרחב".

גם בחיפה ובת"א

גם במוזיאוני חיפה נאלצו להוריד מהתצוגות חלק מהמוצגים ולאפסנם במחסנים על רקע התקיפה באיראן. "נאלצנו לצערי לעשות זאת כבר כמה פעמים בשנתיים האחרונות, בתקווה שנוכל במהירות להחזיר אותם לתצוגות, ולפתוח מחדש את המוזיאונים לציבור המבקרים", אומר יותם יקיר, מנכ"ל מוזיאוני חיפה. "מדובר במוצגים נדירים, רגישים וחשובים, שהורדתם למחסן היא האפשרות העדיפה כדי לשמור על שלמותם וכדי שלא יינזקו במקרה של פגיעה במבני המוזיאונים".

במוזיאון תל אביב לאמנות הפעילו נוהל מלחמה מייד כשיצאה ההודעה על התקיפה באיראן והורידו את כל יצירות המוזיאון מהגלריות לכספות ולמרתפים המוגנים. כל מה שהיה בתצוגה הורד למרחב מוגן.

"במקביל להורדת יצירות המוזיאון שלנו למרחבים המוגנים, פתחנו את הכספות והמחסנים שלו למוזיאוני העיר שהיו צריכים מקום אחסון מוגן ליצירות האמנות שלהם, וסיפקנו ייעוץ מקצועי בנושאי מיגון ופינוי היצירות, זאת מתוך הרצון שלנו לתמוך ולשמור על נכסי צאן הברזל של העיר והמדינה כולה", אומרת טניה כהן־עוזיאלי, מנכ"לית המוזיאון.

יוחזר לתצוגה בתום המלחמה, צילום: באדיבות מוזיאון תל אביב לאמנות

גם במוזיאון ישראל בירושלים מכירים את הנוהל היטב: "כל יצירות המופת של המוזיאון משלושת אגפיו הוחזרו למחסנים. המגילות הגנוזות, שערכן ההיסטורי והארכיאולוגי הוא הגדול ביותר, היו הראשונות לרדת למחסנים וככל הנראה יהיו האחרונות לשוב לתצוגה", נמסר מהמוזיאון, שבימים אלו מציע באתר שלו מגוון פעילויות וסדנאות יצירה מקוונות לכל המשפחה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר