אזור הנוחות של אמן הרחוב ניר פלד, או פילפלד כפי שהוא מוכר לרבים, תמיד היה בין מרחבי הכרך - בין קירות מועדון התדר לבית התפוצות, באזורים שבין סוכת מציל בחוף הים ללוחות מודעות מעוטרי פוסטרים שעיצב לפסטיבלי מוזיקה. יצירתו של פלד תמיד התכתבה עם תרבות אורבנית ונתחמה בין גבולות העיר - על קיר, עטיפת אלבום או בקבוק וודקה.
אבל החיים, כמאמר הקלישאה, מתחילים באזור שבו הנוחות מסתיימת. ובמקרה של פילפלד האזור הוא קיבוץ בית גוברין בחבל לכיש, שם הוא מציג החל מהשבוע את "השתקפות האידאה" - תערוכת וידאו־ארט חדשה מיצירותיו, בתוך מערות הפעמון בגן הלאומי. במילים אחרות, העבודות החדשות שלו מוצגות כמעין גרפיטי וידאו־ארט המוקרן על סלעים וקירות מערות, במה שנחשב טריטוריה לא מוכרת עבורו - הן מבחינת לוקיישן והן מבחינת שיטת העבודה.
"אני חייב להגיד מילה לטובת רשות הטבע והגנים, שהזמינו אותי לעשות את הפרויקט הזה, כי באמת אני לא יודע איך הם סמכו עלי ונתנו לי יד חופשית", הוא מתבדח, בעצמו מכיר בכך שמדובר בהתנסות חדשה עבור כל הצדדים המעורבים. "באתי לפגישה עם האחראי לאזור במטרה לעשות ציור על המדשאות. ואז נכנסנו לתוך מערה, והיה שם משהו מקסים שאני לא יכול להסביר. אני חובב גדול של מערות, עתיקות ודברים שקשורים להיסטוריה של ארץ ישראל וליהדות. במערה סיפרו לי על בר כוכבא ועל דברים שקרו בה לפני שנים, ופתאום היו לי ויז'נים. כאילו פעם הייתי שם. עצרתי את החיים שלי, למדתי את ההיסטוריה של המקום, נסעתי לשם בכל שבוע, ובכל פעם גיליתי סיפור חשוב אחר. פתאום אתה חושב על ההיסטוריה של הארץ הזאת, ואתה מבין איפה אתה נמצא".
המרחב החדש הביא את פלד לחקור את ההיסטוריה של האזור. התוצאה היא חמש עבודות המשתלבות במרחבי הגן הלאומי. אלה מספרות, בליווי פסקול מקורי של המוזיקאי ריג'ויסר, את סיפורן של התרבויות העתיקות במקום.
"עבודה אחת מוקדשת לבר כוכבא, כי הוא התחיל את עניין החפירות במערות ונהג להחביא את הנשק שלו שם", הוא מספר בהתלהבות. "עבודה אחרת מוקדשת לשמשון הגיבור, שהסיפור שלו התרחש גם הוא בבית גוברין. יש עוד עבודה, שהמקור שלה הוא כיתוב ביוונית עתיקה והתרגום שלו מצית את הדמיון. הוא נכתב על ידי אישה לאהובה שהלך לעולמו. על קיר המערה היא חורטת ומספרת שהיא מתגעגעת אליו. היא משחררת אותו לדרור ושוכבת עם מישהו אחר, אבל ממשיכה לחשוב עליו. חיברנו כמה מגברים, יצרנו מין מחול של ציורים עם כתובות ומלאכים. כל החבר'ה האלה הם כמו גיבורי־העל הראשונים בעולם".
זה עשה לך חשק לעבוד באותה צורה על מבנים עם משמעות היסטורית של תל אביב, לדוגמה?
"שאלה מעולה. אלה חומרים כל כך יקרים, השקעתי בהם והייתי רוצה שאנשים יראו אותם. אבל את האפקט שיש להם במערה אני לא חושב שתוכל ליצור באף מקום אחר בעולם. זה לחלוטין פתח לי חשק מאוד גדול לעשות אנימציות ולהמשיך בעולם הסטופ־מושן. אבל כשאתה מגיע למקום כמו הגן הלאומי בבית גוברין ואתה מבין את הגודל שלו וכמה תקופות הוא עבר, אתה מבין שפעם זה היה ממש כמו תל אביב - היו שם עיר, אקשן, משקאות, סטון אייג', מבנים, כנסיות, מערות קבורה. אני לא יודע מאיפה יש לי את החיבה הזו, אבל באמת כל דבר שקשור ביהדות ובהיסטוריה מרגש אותי".
תערוכת "השתקפות האידאה" תהיה פתוחה לקהל החל מהיום (חמישי), ותוצג עד סוף אוקטובר בימים חמישי ומוצאי שבת.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו