"לא חשבתי שאחשוש להיות יהודי": הכוכב הבינלאומי נגד האנטישמיות בבריטניה

ברקע הנסיקה בתקריות אנטישמיות מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", הקומיקאי סטיבן פריי יישא לרגל חג המולד נאום טלוויזיוני שבו יוקיע אותה • לפי תוכן הנאום שנחשף, הוא יאמר: "חשש אמיתי אופף את השכונות היהודיות, יהודים מפחדים להיחשף"

צלב קרס שרוסס על מבנה בניו יורק (ארכיון). צילום: איי.אף.פי.

ברקע העלייה הגדולה באנטישמיות ברחבי העולם בכלל ובבריטניה בפרט, השחקן-במאי-מחזאי הבריטי הנודע סטיבן פריי יישא ביום שבת הקרוב נאום טלוויזיוני מיוחד לקראת חג המולד, שיחול בשבוע הבא, שבו יוקיע ויגנה את העלייה באנטישמיות.

הנאום, שמוגדר כ"אלטרנטיבי" ו"אישי", ישודר בערוץ 4 הבריטי מיד לאחר נאום החג המסורתי של המלך צ'ארלס ב-BBC, שיהיה נאומו הראשון מאז הכתרתו. בין היתר, יתמקד פריי בעובדה המצמררת כי בחודשיים וחצי שחלפו מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", חלה נסיקה של 1,350% בתקריות האנטישמיות המדווחות בממלכה, כך שבכל יממה מדווחות 50 תקריות בממוצע.

עשרות אלפים צעדו נגד האנטישמיות בפריז, בחודש שעבר

כמו כן, יבהיר פריי בנאומו, שתוכנו נחשף היום (שני) בתקשורת טרם שידורו בטלוויזיה, כי הוא "לא חשב, אפילו לא לשנייה", שהוא יחשוש להיות יהודי בבריטניה. "חשש אמיתי אופף את השכונות היהודיות", לדבריו. "יהודים מפחדים להיחשף בבריטניה של שנת 2023. אתם מסוגלים לדמיין יהודים שנרתעים להיות מי שהם בפומבי, מחשש לנקמנות? חלונות של חנויות מנופצים, מגני דוד וצלבי קרס נמרחים על קירות של נכסים, בתי כנסת ובתי קברות יהודיים, ובתי ספר נאלצים לסגור את שעריהם".

עוד יאמר פריי בן ה-66: "סבי וסבתי היהודים אהבו את בריטניה, והאמינו שיהודים רצויים כאן יותר מאשר ברוב המדינות האחרות. אני שמח שהם כבר לא בחיים ולא קוראים את העיתונים, שבוודאי יזכירו להם את אירופה של שנות ה-30, אותה עזבו". לסיכום, יפציר פריי בצופים "לעמוד לצדנו ולהתגאות ביהדות שלנו, ואם אינכם יהודים – היו גאים שאנחנו חלק מהאומה האדירה הזו בדיוק כמו כל מיעוט אחר, בדיוק כמוכם".

נוקט עמדה ברורה. סטיבן פריי, בחודש שעבר, צילום: Getty Images

פריי נחשב ליוצר אהוב ומוערך במיוחד בבריטניה.  במהלך הקריירה הארוכה והענפה שלו, הוא כתב יותר מ-10 ספרים וכיכב בסדרות בריטיות ידועות רבות, בהן "הפתן השחור" ("Blackadder"), "ג'יבס ו-ווסטר", "קטעים עם פריי ולורי" (לצד השחקן יו לורי, כוכב "האוס", ד"פ) ו"קינגדום". לאחרונה הוא אף השתתף בעונה השלישית של "תוכנית הבוקר" בכיכובן של ריס ווית'רספון וג'ניפר אניסטון.

בקולנוע הוא מוכר בזכות הפקות דוגמת "גוספורד פארק", "ויילד", "החברים של פיטר", סרטי "ההוביט" של פיטר ג'קסון, ובהופעת קמע ב"צעירים יפים ומבריקים" – שאותו גם ביים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר