"האם רוג'ר ווטרס באמת אנטישמי? עכשיו אנשים יוכלו לדעת"

סרט דוקומנטרי חדש מאשים את סולן פינק פלויד בלעג לסבתו היהודייה של מוזיקאי בלהקתו שנרצחה בשואה, בשליחת מיילים עם תוכן מסית ובהתפרצות זעם אנטישמית במסעדה

רוג'ר ווטרס (ארכיון). צילום: א.אף.פי

המוזיקאי הבריטי רוג'ר ווטרס (פינק פלויד) שלא מפסיק לצאת נגד ישראל ולהפיץ מסרים הנתפשים בעיני רבים כאנטישמיים ומתסיסים, מככב שוב בכותרות לאחר שידור סרט דוקומנטרי בו הואשם בין היתר בלעג לסבתו היהודייה של מוזיקאי בלהקתו שנרצחה בשואה, בשליחת מיילים עם תוכן מסית ובהתפרצות זעם אנטישמית במסעדה.

רוג'ר ווטרס מדבר עם סוכנות הידיעות המזוהה עם חמאס (ארכיון)

הסרט הדוקומנטרי הקצר בן 38 הדקות שזכה לשם "הצד האפל של רוג'ר ווטרס", הוא פרי שיתוף פעולה בין עיתונאי ה-BBC ג'ון ווייר לארגון הבריטי "הקמפיין למניעת אנטישמיות" ועלה אמש (רביעי) לשידור בערוץ היוטיוב של הארגון.

במסגרת התחקיר שנעשה על ידי הארגון לסרט, תועדה תכתובת במייל שנשלחה לכאורה מווטרס בשנת 2010 לצוות שלו בה ביקש לבדוק האם החזיר המתנפח בהופעותיו יוכל להיות מכוסה בסמלים דוגמת מגן דוד, צלבים, חצי סהר, סימני דולר ושמיים כחולים, לצד כיתובים דוגמת "יהודון מלוכלך", "חלאה", ו"תעקבו אחרי הכסף" כשווטרס מציע גם להפגיז את הקהל בקונפטי בצורת צלבי קרס, מגני דוד ודולרים.

"קשה לדמיין כוכב רוק שיבקש שמילת הגנאי הזו תתנוסס בהופעות שלו, אבל מר ווטרס דרש שהצוות שלו יעשה בדיוק את זה", סיפר בסרט גדעון פאלטר, מנהל הקמפיין נגד אנטישמיות בסרטון. "לא רק זאת, נראה כי הוא השקיע זמן בהשפלת והטרדת עובדיו היהודים. אי אפשר שלא לצפות בסרט הזה ולתהות כיצד אדם עושה שימוש כזה בכוח שלו. האם רוג'ר ווטרס הוא אנטישמי? עכשיו אנשים יוכלו לגבש את דעתם", אמר.

בחלק אחר בסרט, הסקסופוניסט נורברט סטאצ'ל שליווה את ווטרס בעבר, שיתף ביציאה למסעדה לבנונית מסורתית בה נכח גם ווטרס שהביע את מורת רוחו מהמנות שהוגשו לפמלייה שלו והיו נטולות בשר. בשלב מסוים, כך סיפר, איבד ווטרס את עשתונותיו והצהיר בזעם: "מה זה, זה אוכל של יהודים. תיקחו מפה את האוכל של היהודים". סטאצ'ל הוסיף וסיפר כי ישב שם בפאניקה ושתק כי לא ידע כיצד לנהוג. לפי הדיווחים, סבתו של סטאצ'ל שנרצחה בשואה גם הייתה מושא לבדיחה אנטישמית של ווטרס בתקרית אחרת, בה חיקה איכרה פולנייה קשישה והתריס לעברו בלעג: "פגשתי את סבתא שלך".

מעורר סערות. רוג'ר ווטרס, צילום: איי.פי.

בסרט לוקח חלק גם בוב אזרין, מי שהפיק את האלבום "The Wall" של הלהקה, שמשתף בזעם שהוא חש כלפי העמדות של ווטרס המשפיעות עליו כיהודי ועל משפחתו וחבריו וזו הסיבה, לדבריו, שבחר לקחת חלק בסרט ולהתראיין. "הוא יודע שאנשים נפגעים ושזה מלבה את הרוחות האנטישמיות", אמר והוסיף כי גם אם ווטרס מתעקש שהחזיר המתנפח לא נועד לעודד אנטישמיות, הרי שיש בו קריאה מפורשת לכך בקרב הקהל בהופעות שלו.

כזכור, בחודש מאי האחרון ווטרס נחקר במשטרת ברלין בחשד להסתה, לאחר שעלה להופיע עם בגדים דמויי מדי קצין אס-אס, כשעל הבמה הוקרנו על גבי מסכי ענק שמותיהן של אנה פרנק ושירין אבו-עקלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר