חוזרים הביתה: סיפוריהם של 13 החטופים ששוחררו בפעימה השנייה משבי חמאס

הרשימה המלאה: שרון (52) ונעם (12) אביגדורי, הוד השרון • נעם אור (17) ואחותו עלמה אור (13), בארי • שירי (53) ונגה (18) וייס, בארי • אמילי הנד (9), בארי • הילה רותם שושני (13), בארי • מיה רגב (21), הרצליה • שושן הרן (67), בארי • עדי (38), נווה (8) ויהל (3) שוהם, מעלה צביה

13 החטופים ששוחררו בפעימה השנייה. צילום: ללא

כמה טוב שבאתם הביתה: פעימת השחרורים השנייה הושלמה - 13 חטופים בדרכם לאחר 50 ימים בשבי בעזה. אמילי הנד תשוב לאביה לאחר שהיה בטוח כי היא נרצחה. עדי, יחד עם שני ילדיה הקטנים, נווה בן ה־8 ויהל בת ה־3, יוצאים לחופשי, כשאביהם טל נשאר מאחור, וגם האחים נועם ועלמה אור, שאימם נרצחה ואביהם נותר בשבי. זהו הסיפור שלהם:

שרון (52) ונעם (12) אביגדורי, הוד השרון

שרון (52) ובתה נעם (12) ביקרו בחג הסוכות את המשפחה בקיבוץ בארי. כשהחלה המתקפה, הם נכנסו לממ"ד, אך נחטפו עם בני משפחת הרן ושוהם. מי שלא היה איתן הוא חן אביגדורי, אב המשפחה, שמאז שנחטפו נלחם להחזרתן. הוא סיפר כי "שרון היא מטפלת רגשית שעובדת עם ילדים על הרצף האוטיסטי ומצילה את העולם כל יום מחדש. הרגישות האין סופית שלה מאפשרת לה להיכנס לתוך העולם הסגור של הילד האוטיסט ולפעמים גם להוציא אותו משם. אישה שכולם אוהבים, בעלת לב ענק, אוהבת אדם וחיות".

שרון ונעם אביגדורי, צילום: ללא

נעם אביגדורי הייתה אמורה לחגוג בת מצווה בקרוב, ילדה אהובה וחייכנית עם המון חברים. חניכה בתנועת הצופים ותלמידה טובה, אבל מעבר להכל היא חברה טובה, מצחיקה, אכפתית ומשקיענית. לאורך התקופה סיפרו חברותיה כמה הן מחכות לה שתחזור. "היא קרן של אור למשפחה, לחברים ולכל מי שהיא פוגשת. עם החיוך שלה אפשר להאיר את כל תל אביב", סיפר עליה חן, שהיום יפגוש אותה.

האם נרצחה, האב נותר בשבי: נעם אור (17) ואחותו עלמה אור (13), בארי

ארבעה מבני משפחת אור נחטפו מביתם בבארי לעזה בשבת השחורה. דרור (48) אב המשפחה, שני ילדיו, נעם (17) ועלמה בת ה- 13. יחד איתם נחטף גם בן דודם, ליאם אור, שנחטף מקיבוץ רעים. כשהילדים יחזרו מהשבי הם יצטרכו להתמודד לא רק עם העובדה שאבא שלהם נשאר שם, אלא גם עם העובדה שאמא שלהם, יונת, נרצחה. בבוקר הטבח המחבלים פרצו לביתם, שרפו אותו עד אפר והוציאו אותם בברוטליות החוצה. בני המשפחה נלחמו שעות, עד שהוכנעו. יונת נרצחה, דרור, נעם ועלמה חטופים בשבי החמאס. יהלי הבן הבכור של דרור ויונת שהיה באותה השבת מחוץ לקיבוץ, ניצל מהתופת.

נעם ועלמה אור, צילום: ללא

מאז חטיפתם פעלה המשפחה לשחרורם, הם אף יצאו בקמפיין "להחזיר את האור" בו הם מספרים על נעם כבחור עם חיוך מדבק וצחוק מתגלגל. "נעם שלנו, ילד של החברה, ילד של אנרגיות מתפרצות, ילד של אהבה. אנחנו מתגעגעים אליו". עלמה בת ה- 13 היא שחקנית כדורעף מחוננת, חובבת איפור, חובבת טיולים ושקיעות. היא בעלת חוש עיצוב וסטייל בדיוק כמו אמא שלה יונת, שהייתה הבעלים של בוטיק נגרות וגלריה לעיצוב הבית והייתה בתו של הנגר האגדי ומייסד הנגריה של קיבוץ בארי. המשפחה, שהמתינה לבואה כתבה לה: "עלמה שלנו - ילדה של אור, ילדה של יצירה ועשייה, ילדה של אהבה. מתגעגעים ממש".

שירי (53) ונגה (18) וייס, בארי

שירי וייס (53) ובתה נגה (18) היו בביתן שבקיבוץ בארי בשבת השחורה ומאוחר יותר קיבלה המשפחה הודעה כי הן נחטפו. אילן, אב המשפחה, שהיה בצוות החירום של הקיבוץ יצא מהבית בשעה 07:15 ומאז נותק אתו הקשר, הוא מוגדר כרגע כנעדר.

שירי ונגה וייס, צילום: ללא

כשהמחבלים נכנסו לבית המשפחה, נגה נכנסה מתחת למיטה בממ״ד. דלת הממ״ד הייתה פתוחה והמחבלים נכנסו וחטפו את אמא שירי, בזמן שנגה עדה לחטיפה, ומעדכנת בקבוצת הוואטסאפ המשפחתית. לאחר שחטפו את שירי, שרפו המחבלים את הבית ונגה התקשתה לנשום. בעצתה של אחותה הגדולה מיטל, היא ברחה דרך חלון הממ״ד והתחבאה בשיח. בשעה 11:30 שלחה נגה שמחבל מתקרב אליה ומאז נותק איתה הקשר. נגה בדיוק התחילה שנה שירות, היא אוהבת לשחק כדורעף, להדריך ילדים ולבלות עם חברות. בעמוד שהוקם למען שחרורה כתבו אחיותיה: "ילדה יפה שלנו, כולנו מחכים לך".

אמילי הנד (9), בארי

סיפורה של אמילי הנד בת ה- 9 הוא אחד מהסיפורים יוצאי הדופן. תחילה, נאמר לאבא שלה תומס הנד כי היא נרצחה. באותו הזמן הוא פרץ בבכי בשידור חי כשסיפר שהוקל לו שבתו נרצחה, ולא נחטפה, והסביר: "מה שעושים לאנשים בעזה - זה יותר גרוע ממוות. הבשורה הייתה ברכה מוחלטת". אלא שכמה ימים לאחר מכן, קיבלה המשפחה את ההודעה שאמילי הקטנה בחיים, אך חטופה בעזה.

אמילי הנד, צילום: מטה המשפחות

ביום שישי בערב, 6 באוקטובר, אמילי אכלה ארוחת שבת בחדר האוכל של הקיבוץ ולאחר מכן ביקשה ללכת לישון אצל הילה רותם, חברה טובה שלה. בבוקר, בזמן הטבח שביצעו מחבלי חמאס בקיבוץ בארי, נחטפו אמילי, הילה ורעייה רותם, אימא של הילה. אמילי חגגה יום הולדת 9 בשבי חמאס.

תומס הנד אבא של אמילי הגיע לקיבוץ לבארי להתנדבות של שלושה חודשים כשהיה בן 32, בסופו של דבר הוא נשאר 30 שנה. שם הוא פגש את נרקיס, התחתן איתה, ונולדו להם שני ילדים: עדן (29) ונטלי (26). בני הזוג התרגשו אך נותרו ביחסים טובים, וגרו שניהם בבארי. אחרי כמה שנים תומס פגש את ליאת והם הביאו יחד לעולם את אמילי. ליאת חלתה בסרטן ונפטרה כשאמילי הייתה בת שנתיים וחצי. בעקבות זאת נרקיס, גרושתו של תומס תפקדה כאימא שניה שלה, אך לרוע המזל נרקיס נרצחה במתקפה של 7 באוקטובר. עכשיו משפחתה תצטרך לבשר לה שאיבדה גם את האימא שגידלה אותה.

הילה רותם שושני (13), בארי

הילה רותם שושני (13) שוחררה משבי חמאס, אך אימא שלה רעיה רותם לא חזרתה איתה. בכך יש הפרה של העסקה שלפיה לא יופרדו זה מזה ילדים ואימותיהן. הילה היא ילדה עדינה, רכה ומנומסת. האם והבת נחטפו מחדר הממ״ד בביתן שבקיבוץ בארי. איתן נחטפה גם חברתה של הילה שישנה אצלהן, אמילי הנד. ב-7.10 בשעה 12:05 רעיה הספיקה לכתוב לאחיה שהיא והילה נחטפו - וזו הייתה התקשורת האחרונה עימן.

הילה רותם שושני, צילום: GettyImages

יאיר רותם, אח של רעיה רותם ודוד של הילה רותם שושני, חזר השבוע מפגישה אצל האפיפיור יחד עם משלחת של משרד החוץ ואמר: "אנחנו יודעים שיכולים להיות שינויים ושלא תהיה עסקה, אני מנסה לא לפתח ציפיות שווא. הפגישה עם האפיפיור הייתה קצרה ואינטימית, ביקשנו שיעשה כל מה שהוא יכול לשחרור החטופים. אלה ימים מתוחים, זו אופטימיות ופחד באותה מידה - אני חושש גם שישחקו איתנו וגם שלא תהיה עסקה".

נחטפה מהמסיבה ברעים יחד עם אחיה: מיה רגב (21), הרצליה

מיה רגב בת ה-21 יוצאת היום לחופשי, אלא שאח שלה, איתי בן ה-18 עדיין נמצא בשבי חמאס. זוג האחים מהרצליה נחטפו מהמסיבה ברעים, ומאז עשתה אימם מירית כל שביכולה כדי שישובו אליה. בבוקר המסיבה, ביום שישי, נחתה משפחת רגב (האם, האחים מיה ואיתי, וגיא האח הצעיר בן ה-14) מחופשה במקסיקו. המשפחה הגיעה הביתה ומיה ואיתי יצאו לבלות.

מיה רגב, צילום: ללא

כשהחלה ההתקפה הם ניסו להימלט, יצרו קשר עם אביהם ובהמשך נחטפו. אימם סיפרה בחודש האחרון ל"ישראל היום": "כשהחלה ההתקפה הם התקשרו לאילן, אבא שלהם, ועדיין לא הבינו שיש מחבלים. ברבע לתשע בבוקר מיה התקשרה בפחד, בוכה, אמרה 'יורים בי, יורים עלי, אני מתה'. מאז נותק איתם הקשר והודיעו לנו שהם נחטפו. עד כה ראינו סרטון של איתי כשהוא חטוף - אך מיה לא מופיעה שם. הם ילדים שאוהבים את החיים, יש להם הרבה תוכניות לעתיד. אני כבר חושבת על זה שכשהילדים יחזרו אנחנו נטוס ביחד לתאילנד - הם יחזרו וזה יקרה". מירית, כאמא לביאה, הבטיחה להם על גבי העיתון: "אם מיה ואיתי שומעים אותי - אני רוצה לומר להם שאמא, אבא, גיא וכל המשפחה והחברים עושים הכל כדי להחזיר אתכם הביתה".

הקימה עמותה לחילוץ עשרות אלפי אפריקנים מעוני ורעב: שושן הרן (67), בארי

בשבת השחורה הגיעה עדי, הבת של שושן הרן, לבקר אותה ואת בעלה אבשלום בבארי. עם התקפת המחבלים נכנסה המשפחה, ובראשם הסבתא והסבא (שושן ואבשלום) עם כמה בני משפחה נוספים לממ"ד – אלא שהמחבלים הצליחו להיכנס לבית וחטפו רבים מהם. למרבה הצער, כמה ימים לאחר מכן התגלתה גופתו של אבשלום הרן. שושן הרן, יחד עם בתה, חתנה, ונכדיה, נחטפו יחד עם עוד בני משפחה נוספים. שתים מבנות המשפחה, יהודית ונטלי רענן שנחטפו, שוחררו מהשבי.

שושן הרן,

ד"ר שושן הרן היא אחת הישראליות הכי מרשימות ומעוררות השראה, ובמו ידיה היא הקימה עמותה שמצליחה לחלץ עשרות אלפי אפריקאים מעוני ורעב. אח שלה, העיתונאי אביב הברון, סיפר בראיון ל"ישראל היום" שהיא אישה חדורת מטרה. "בכל פעם שהיא מתקשרת אלי אני יודע שהיא צריכה משהו, עזרה עם כתבה על העמותה שהקימה, או איזה איש קשר כדי לגייס תרומות. אין קיר שהיא לא תשבור כדי לעמוד במשימה. כשתחזור מעזה היא תמשיך מייד במשימות שלה, זה בטוח".

עדי (38), נווה (8) ויהל (3) שוהם, מעלה צביה

בשבת השחורה של שבעה באוקטובר, הגיעה משפחת שוהם מהיישוב הקהילתי מעלה צביה שבגליל התחתון, לבקר אצל הסבתא שושן הרן. במהלך המתקפה חדרו מחבלים חמושים לבית, בני המשפחה הסתתרו במרחב המוגן במשך שעות ארוכות אך בשלב מסוים אבד איתם הקשר. מאוחר יותר התקבלה הודע הכי הם חטופים.

עדי יהל ונווה שהם, צילום: ללא

מי שנחטפו לעזה הם האם עדי (38) האב טל (38), ושני ילדיהם הקטנים, נווה בן ה־8 ויהל בת ה־3. אלא שבעוד האם והילדים חוזרים אב המשפחה נשאר מאחור. המשפחה סיפרה כי יהל אוהבת מוזיקה ולרקוד עם בת דודתה נועם, שגם היא נחטפה. נווה אוהב לקרוא ספרים וגם אוהב כדורגל. הוא אוהד של הפועל באר שבע, ונעל הכדורגל שלו, שחולצה מהריסות הבית בבארי, הוצגה לעיתונאים הזרים כדי שיבינו מה מעולל חמאס.

לשכת רה"מ: "ממשלת ישראל מחבקת את שבעה עשר החטופים השבים ארצה, שלושה עשר אזרחינו וארבעה אזרחים תאילנדים ששבו היום לשטח ישראל. משפחותיהם עודכנו על ידי הגורמים הממונים כי הם בדרכם ארצה. ממשלת ישראל מחויבת להשבת כל החטופים והנעדרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר