בשיתוף עופר קרליק וארבל טלבי, חברת אינטרלנד "מחברים נדל"ן לעסקים"
תוכן בשיתוף מסחרי
תקנות הליכי התכנון והבנייה בישראל נוסחו ונכתבו לפני כ-60 שנה במסגרת ועדת החקירה הממלכתית בראשות השופט זיילר ז"ל שהוקמה לצורך חקירת נסיבות "אסון ורסאי". המטרה בניסוח התקנות היתה ליצור "קוד בנייה" אחיד שינחה בכללים ברורים את הוראות התכנון והבנייה, שימנעו את האסון הבא.
"קוד הבנייה" שנוסח על-ידי משרד הבינוי והשיכון, בשיתוף עם משרד המשפטים, נועד לשמש מערכת הוראות המבטיחה איכות ובטיחות בנייה בישראל. מי שאמון ואחראי על אכיפת התקנות הוא משרד הפנים, אליו כפוף מינהל התכנון. כך למשל, קוד הבנייה מתייחס לשלב "בניית שלד ואיטום", אשר לו השלכות על בטיחות הציבור ובריאותו. אין מחלוקת כי יציבות שלד הבניין היא הגורם הראשי לבטיחות המבנים וכך גם פרק האיטום, לאור כמות ליקויי הבנייה בתחום האיטום במבנים, אך עד היום לא הצליחו משרדי הממשלה האמונים להעביר את תקנות אלו לרגולציה מחייבת, ונמצא כי הן "מטיילות" מזה 15 שנה במסדרונות הבירוקרטיה, בין המשרדים השונים.
"מחלת הבירוקרטיה" ועיכוב התהליך נובעים גם מחילופי בעלי תפקידים במינהל התכנון, העברתו ממשרד הפנים למשרד האוצר ובחזרה, וכן ממשלות ושרים מתחלפים כפי שחווינו בשנים האחרונות.
במחקר שנערך על-ידי הטכניון ומומן באמצעות משרד הבינוי והשיכון נטען כי "ב 100% מהדירות במדינת ישראל קיימים ליקויי בנייה הנובעים מכך ש'קוד הבנייה' לא מומש, התקנות לא ברורות ולא רלוונטיות, אלא מנוסחות במעורפל כך שתחומי חלוקת האחריות בהליך הקמת מבנים ותחזוקה אינם מדוייקים".
אי הסדר גורם לכאוס בענף הבנייה וזה משפיע על תחומים משיקים. כך, למשל, התייקרות עלויות הבנייה. מחקר של המכון הלאומי לחקר הבנייה מציג כי עד 10% מהתייקרות "עלויות הבנייה" נובעת מהצורך בתיקונים של סדקים, רטיבויות וליקויים אחרים. ליקויים אלה גורמים לתביעות רבות, דבר היוצר עומס על מערכת המשפט, ולעיתים ניתנים פסקי דין על-ידי שופטים ללא ידע בתחום הבנייה, עובדה הגורמת לפסקי דין להפוך לתקדימיים וביכולתם ליצור ולהעמיק עוד יותר כשלים הנדסיים.
נמצא כי הבנייה על-פי "תקנות תכנון ובנייה ארכאיים" עשויה ליצור בעתיד, בעוד 3-4 עשורים, ליקויי בנייה בטיחותיים שהשלכותיהם הם סכנה ממשית. את הניצנים לכך אנו רואים כבר היום בקריסת בניינים ופגיעות במבנים בשל תופעות טבע כגון רעידת אדמה. אם תתרחש רעידת אדמה בעוצמה גבוהה, אנו עשויים לחוות קריסות בניינים במקומות מועדים.
לסיכום, העתיד אינו נראה אופטימי, וכדאי מאד שמישהו יעצור את "הרכבת הדוהרת" של הבנייה המואצת, ישקיע חשיבה אסטרטגית ויבנה פלטפורמה מקצועית שפויה שתוכל לספק לעם ישראל בנייה איכותית ובטוחה.
נכתב בסיועו של ישראל דוד, קונסטרוקטור ובעלים של חברת 'דוד מהנדסים'
תוכן בשיתוף מסחרי
בשיתוף עופר קרליק וארבל טלבי, חברת אינטרלנד "מחברים נדל"ן לעסקים"