שי אהרנוביץ מנהל רשות המיסים . צילום: אורן בן חקון

מס על דירה שלישית: בסוף, כולם יפסידו

שבע שנים עברו מאז שבג"ץ ביטל את תוכניתו של שר האוצר דאז, משה כחלון, להטיל מס על דירה שלישית * לפני כשבוע, בוועידת מרכז הנדל"ן בשיתוף נדל"ן מדיה, הודיע מנהל רשות המסים על הכוונה להחיות את היוזמה מחדש ולכלול אותה כבר בתקציב 2025 * במשרד האוצר מרגיעים שאין לכך היתכנות, ואולי באמת הגיע הזמן שהמדינה תמצא את הדרך שלא להכביד על מי שמחפשים מקור הכנסה נוסף

וידוי קטן לפני שמתחילים: בעשור הקודם, כאשר נאבקתי במסגרת תפקידי כעיתונאי וכפרשן להסרת המס על דירה שלישית מול שר האוצר משה כחלון, נדהמתי לגלות שהמדינה הרעבתנית מחפשת הכנסות על גבם של בעלי דירות - הפנסיונרים, העצמאיים, אלו שמעולם לא דאגה להם יותר מדי. אותם אנשים שקנו עוד דירה או שתיים כדי להשכיר וליהנות מהכנסה נוספת לעת זקנה.

מספר האנשים בישראל שמחזיקים בשלוש דירות ויותר קפץ מאז 2018 ב־40 אחוזים ועומד כיום על יותר ממאה אלף. 70 אחוזים מהציבור במדינה גרים בדירות שבבעלותם וכ־30 אחוז מהציבור גרים בדירות להשכרה, בשוק שלא היה מתאפשר ללא בעלי הדירה השנייה והשלישית. אני טוען כי מס על דירה חמישית או עשירית יכול להיות מוצדק, אם כי גם מי שמחזיק כיום אפילו עשרים דירות בישראל נהנה ממס נמוך ביחס למה שהיה משלם בארה"ב, למשל.

שר האוצר לשעבר ,כחלון,

ב־2017 ספג כחלון מכה קשה כאשר תוכנית הדגל שלו קורקעה לאחר שבג"ץ ביטל את חוק מס דירה שלישית. הוחלט כי בעלי דירות שלהם שלוש דירות ומעלה לא יצטרכו לדווח לרשות המסים ולשלם את התשלום הראשון, שיכול היה להגיע עד 9,000 שקל.

שנה קודם לכן, אישרה ועדת הכספים של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית את הצעת משרד האוצר למיסוי דירה שלישית. מי שהיו עלולים לסבול מכך היו, כמו תמיד, השוכרים, משום שבעלי הדירות ביקשו להכניס סעיף לחוזה השכירות ולפיו אם יוטל המס, שכר הדירה יעלה.

נזכרנו פתאום באותו חוק שנגנז, הודות לשר האוצר החדש וראש רשות המיסים. "רשות המיסים חושבת שצריך לבחון את החזרת מס דירה שלישית. מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025 ומערכות המיחשוב שלנו כבר מוכנות לזה. גם שר האוצר מחזק את המהלך", הצהיר מנהל רשות המיסים, שי אהרונוביץ', בוועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024 בשיתוף נדל"ן מדיה, שהתקיימה בשבוע שעבר. את הדברים אמר אהרונוביץ' על רקע ההתלבטות במשרד האוצר בנוגע לצעדי המיסוי הנדרשים בעקבות המלחמה.

"שימו מס על השכירות כמו שצריך ותעזבו את מס הרכישה", הוסיף אהרונוביץ', "אין ספק שאם נעלה את המס ל־25 אחוז כנראה שחלק יתגלגל על השוכרים - בטח שבאזורי הביקוש. אין מה לעשות מעבר. הרבעון השני של השנה ילמד אותנו כבר יותר טוב אם המשק יצליח לעבור את המהמורה הענקית הזו של חרבות ברזל או שאנחנו במקום אחר.

"מאיפה זה נגזר? ממה שקרה בתחילת שנות התשעים - החזקה בדירת מגורים ככלי השקעתי קיבלה עדיפות ממשלתית מובהקת כשהורידו את המס והעניקו פטור או שיעור של 10 אחוזים מהמס.

המדינה תיעדפה את זה כהוראת שעה בגלל העלייה מרוסיה ומאז השארנו את הדבר הזה, יחד עם הפטור ממס על דירת מגורים אחת לארבע שנים. זה, ביחד עם הדמוגרפיה החיובית, הוביל את הישראלים להשקיע בדירות מגורים. כולם הלכו לקנות, אבל אין מספיק דירות ואז התחילו עם כל הפטנטים - להעלות את מס הרכישה, להוריד". בנוסף, לדברי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה.

מדובר במהלך "טריקי", כי רבים מבעלי הדירות עוקפים את המערכת ורושמים את הדירות הנוספות על שמם של ילדיהם, ולכן אין ממש בקרה בנוגע למספר המשפחות הגרעיניות שיש בבעלותן דירות נוספות.

שלומי הייזלר, צילום: אורן בן חקון

אבל אפשר גם קצת להרגיע. שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר, הצהיר בכנסת כי "החזרת מס דירה שלישית - חד משמעית לא על הפרק.

להרחיק עוד משקיעים מהשוק זה לא נכון. בהחלט ביקשתי לעשות שינויים מהותיים במבנה המס בישראל במסגרת תקציב 2025, אבל לאו דווקא בכיוון של מיסוי מקרקעין, אלא מיסוי שיותר יעודד צמיחה. במסגרת הדיון באוצר הייתה אחת ההצעות להחזיר את מס דירה שלישית. ואני אומר חד משמעית – זה לא על הפרק ולא מקודם".

נזכיר, לסיום, כי הוועידה באילת הייתה מאד סוערת, אחרי ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת התחבורה מירי רגב, אשר הגיעו כדי להתראיין על הבמה, ספגו קריאות בוז. סמוטריץ' אף ירד מהבמה, אבל חזר לאחר מספר דקות ועוד הספיק לזרוק לחלל האוויר שקופת האוצר הולכת ומצטמצמת דרמטית לאור המלחמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו